دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1398 - 07:50
بر اساس تحقیقیات تیم ییل؛

امید به درمان سرطان قوت گرفت

دو مطالعه جدید در موش‌ها پیشرفت‌های امیدوار کننده در تقویت سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با سرطان را نشان می‌دهد
کد خبر : 430902
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیو اطلس، سرطان در بسیاری از کشورها عامل اصلی سرعت گرفتن مرگ‌ومیر است، یکی از نویدبخش‌ترین نوع درمان آن راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل سرطان است.


سیستم ایمنی بدن انسان ابزاری فوق‌العاده قدرتمند دارد اما سرطان حیله‌گر بوده و از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای پنهان کردن سلول‌های هوشیار در مقابل سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند. یافتن راه‌هایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن در این شرایط، نوید خوبی به‌عنوان یک درمان بالقوه برای بسیاری از انواع سرطان‌ها را نشان می‌دهد.


ایمونوتراپی اغلب شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های T بیمار و مهندسی آن‌ها برای هدف قرار دادن سرطان و سپس دوباره دادن آن‌ها به بدن است. مطالعات نشان می‌دهد که انجام این کار در بدن مانند واکسن عمل می‌کند. این تکنیک به‌اندازه کافی امیدوارکننده است که جایزه نوبل 2018 در بخش پزشکی را که برای پیشرفت‌های سیستم ایمنی درمانی در دهه 1990 انجام داده بودند، به دست آورد.


اکنون تیم‌های ییل در دو مطالعه جداگانه از موفقیت جدیدی خبر می‌دهند. در وهله اول‌، محققان آزمایش كردند كه آیا مولكولی به نام Stem Loop RNA 14 (SLR14)  به چه میزان می‌تواند توجه سیستم ایمنی را جلب كند. این مولکول برای مقابله با ویروس‌ها‌ می‌توانست، با فعال كردن ژن‌هایی كه آن‌ها را تشخیص می‌داد، سیستم ایمنی بدن را در زمان حضور آن‌ها مطلع می‌کرد. در این حالت، تیم ییل می‌خواستند بررسی کنند که آیا همین مکانیسم علیه سرطان عمل می‌کند یا خیر.


آکیکو ایوازاکی، محقق اصلی این پژوهش می‌گوید: ایده ما این است که یک عفونت ویروسی را در داخل تومور بررسی و سیستم ایمنی بدن را به آن معطوف کنیم که اگر عفونت وجود داشته باشد از شر آن خلاص شود. مطمئناً به نظر می‌رسد که در چند نوع آزمون مختلف کار به‌خوبی پیشرفت داشته است. این تیم مولکول‌ها را به‌طور مستقیم در موش‌ها تزریق کردند و سلول‌های T حیوانات موفق به از بین بردن سرطان شدند.


آن‌ها دریافتند که انجام درمان بر روی یک‌بخشی از تومور، باعث می‌شود سلول‌های T نیز به مناطق دیگر تأثیرگذار باشند. در آزمایش سوم، محققان سلول‌های تومور را در سراسر جریان خون حیوانات گسترش دادند که روش درمان SLR14 توانست آن را تمیز کند. محققان دریافتند که سیستم ایمنی بدن نوعی حافظه سرطان را حفظ می‌کند و مانع از ظهور مجدد آن در مسیر می‌شود.


ایوازاکی می‌گوید: ما باید سیستم ایمنی بدن که حافظه طولانی دارد را به کار بگیریم تا تومورها را پیداکرده و آن‌ها را قبل از سرطان از بین ببریم.


در مطالعه دوم، تیم دیگری از محققان ییل با استفاده از نسخه جدیدی از ابزار ویرایش ژنCRISPR ، شکل دیگری از ایمونوتراپی سرطان را آزمایش کردند. به‌طورمعمول از CRISPR برای برش دقیق ژن‌های مشکل‌ساز و یا واردکردن موارد مفید و‌ یافتن ژن‌های مرتبط با سرطان استفاده می‌شد.


سیستم جدید تحت عنوان ایمونوتراپی Multiplexed activation of Genes درون‌زا نامیده می‌شود. این کار با جستجوی بدن برای ده‌ها هزار ژن مختلف مرتبط با سرطان انجام و سپس مکان آن‌ها را علامت‌گذاری و توجه سیستم ایمنی را به آن‌ها بررسی می‌کند.


سیدی چن، پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: این‌یک شکل کاملاً جدید از ایمونوتراپی است و به‌محض شناسایی این سلول‌ها در آینده، بلافاصله آن‌ها را تشخیص می‌دهد.


محققان در آزمایش‌هایی که روی موش انجام دادند، دریافتند که MAEGI در برابر ملانوما و تومورهای سه‌گانه منفی پستان و لوزالمعده مؤثر است. این تکنیک باعث کاهش یا از بین رفتن و شکار سرطان‌ها می‌شود‌. باوجود هر دو روش نشان دادن وعده در سیستم ایمنی درمانی سرطان، این دو تیم اکنون در حال انجام آزمایش‌های بالینی در انسان هستند.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته