نوآوریهایی که آینده حملونقل هوشمند را متحول میکند/از تاکسی پرنده تا کامیونهای خودران
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری، بدون شک میتوان گفت که سیستم حملونقل هوشمند بخش جداییناپذیری از شهرهای هوشمند آینده است. از سوی دیگر آلودگیهای زیست محیطی و گرمایش زمین ضرورت وجود سیستمهای حملونقل هوشمند در آینده نزدیک را دوچندان میکند.
توسعه و راهاندازی سیستم حملونقل هوشمند از دغدغههای هر شرکتی است که در حوزه وسایل نقلیه فعالیت میکند. در سالهای اخیر ایدهها و مفهومهای زیادی از قطارهای فوقسریع گرفته تا تاکسیهای پرنده توسط کمپانیهای سرشناس دنیا مطرح شد. برخی از ایدهها میتوانند چهره آینده حملونقل هوشمند را تغییر دهند. در ادامه به بررسی نوآوریهایی پرداخته میشود که بیشترین پتانسیل را برای متحول کردن سیستمهای حملونقل در آینده دارند.
هایپرلوپ؛ قطاری سریعالسیری که با سرعت نور حرکت میکند
جنجالهای زیادی پیرامون هایپرلوپ وجود دارد اما چندی پیش شرکت «هاییرلوپ تیتی» در کالیفرنیا از کپسول مسافربری لاکچری رونمایی کرد که نشان میدهد رویای سفر با هایپرلوپ سریعالسیر بهزودی محقق خواهد شد. سرعت کپسول جدید یک هزار و 223 کیلومتر بر ساعت است که سرعت آن بیشتر از یک جت تجاری است.
کپسول هایپرلوپ تیتی که 30 متر طول دارد، برای نخستین بار در مسیری 230 کیلومتری در تولوز فرانسه آزمایش خواهد شد. اگر این آزمایش با موفقیت انجام شود، آزمایش با مسافران سال بعد صورت خواهد گرفت. بدین ترتیب نخستین سیستم تجاری هایپرلوپ تا سال 2022 شروع به کار خواهد کرد.
کپسولهای هایپرلوپ در تونلهایی حرکت میکنند که هوای موجود در آن برای کاهش نیروی کششی توسط پمپهای خلأ خارج میشوند. با بهکارگیری نیروی مغناطیسی کپسولها روی ریلها شناور میمانند؛ این امر اصطکاک را کاهش میدهد. نیروی هایپرلوپ از طریق موتور خارجی و نیروی مغناطیسی تأمین میشود.
هایپرلوپ طی 100 سال گذشته بهعنوان نخستین مدل جدید حملونقل تحسین و با استقبال زیادی روبهرو شد با این حال چالشهای فنی زیادی بر سر راه هایپرلوپ وجود دارد. یکی از مشکلات دستیابی به حالت خلأ در تونلهای هایپرلوپ در مسافتهای طولانی است. گفتنی است که مهندسان و شرکتهای زیادی در حال تلاش برای برطرف کردن مشکلات هستند. کمپانیهای بهنامی چون ویرجین هایپرلوپ وان، هاردت هایپرلوپ، بورینگ و ترنزپاد در حال توسعه و راهاندازی سیستمهای هایپرلوپ خود هستند.
کامیون ولوو؛ وقتی جادهایها شیک میشوند
ظاهر کامیونهای آینده با آنچه در حال حاضر در جادهها میبینید بسیار متفاوت خواهد بود. ولوو یکی از کمپانیهایی است که در حال توسعه کامیونهای نسل آینده است. کامیون خودران ولوو «وِرا» نام دارد و کابین راننده به طور کلی در آن حذف شده است. برخلاف ظاهر لاکچری و شیک ورا، این کامیون تنها وسیله نقلیه مفهومی نیست.
ولوو طی همکاری با یک کمپانی حملونقل و تدارکات در حال توسعه سیستمی برای کامیونهای خودران است تا کالا و بار را طی مسافتی 5 کیلومتری از مرکز ترابری به بندر گوتنبرگ در سوئد منتقل کنند. پیشبینی میشود این پروژه تا پنج سال آینده شروع به کار کند. کامیونهای ورا با استفاده از دوربینهای پردازنده و سیستم خاصی در محیط جهتیابی میکند. این سیستم خاص نقشهای سهبعدی لیزری از محیط اطراف ارائه میدهد که در جهتیابی به کامیونها کمک میکند. البته سیستم پشتیبانی برای امنیت افرادی که کنترل کامیون را به دست دارند، تعبیه شده است. این سیستم پشتیبانی به مرکز کنترل اجازه میدهد تا کامیون را از راه دور کنترل کنند.
مایکل کارلسون، نایبرئیس کامیونهای خودران ولوو، در این خصوص میگوید: کامیونهای خودران در مکانهایی به کار گرفته میشود که حجم بالایی از سفرهای کوتاه و تکرارشونده در روز صورت میگیرد. انجام سفرهای طولانیتر و پیچیدهتر همچنان برعهده رانندگان انسانی خواهد بود.
کشتی خورشیدی هیدروژنی آینده حملونقل دریایی را متحول میکند
نخستین کشتی خورشیدی هیدروژنی جهان «نظارهگر انرژی» نام دارد که روزگاری متعلق به مسابقات کشتیرانی بود. این کشتی که 30 متر طول دارد با هدف متحول کردن نحوه تأمین انرژی کشتیها به یک آزمایشگاه شناور تبدیل شد. پنلهای خورشیدی فوق پیشرفتهای جایگزین بادبانهای قدیمی این کشتی شدهاند تا انرژی مورد نیاز موتور برقی آن را تأمین کنند.
نظارهگر انرژی نخستین کشتی مجهز به سیستم تولید انرژی هیدروژنی است که از الکترولایزر برای تجزیه آب دریا به هیدروژن و اکسیژن استفاده میکند. هیدروژن به صورت فشرده در تانکها ذخیره میشوند تا در صورت نیاز استفاده شوند. وقتی یک سلول سوختی هیدروژن را به آب تبدیل میکند، انرژی الکتریکی تولید میشود.
دو سازه باله مانند 12 متری در هر سمت این کشتی قرار دارد که در صورت لزوم از باد نیروی محرکه تولید میکند. کشتی نظارهگر انرژی در حال انجام یک تور جهانی 6 ساله است که هدف آن ترویج نحوه استفاده از انرژی سبز و فناوری نیروی محرکه در کشتیهای آینده است. حدود 90 درصد از نقلوانتقالها تجاری جهان از طریق کشتیها انجام میشود بنابراین بهکارگیری انرژی پاک و نیروی محرکه در کشتیهای آینده میتواند فواید بسیاری برای محیط زیست داشته باشد.
با تغییر شرایط جوی دریا، منبع تأمین انرژی متفاوت میشود، بنابراین سیستم کشتی نظارهگر انرژی به طور مرتب منابع تأمین انرژی را تغییر میدهد تا نیروی مورد نیازش تأمین شود. برای مثال زمانی در شب که خبری از انرژی خورشیدی نیست، از سلولهای سوختی هیدروژن برای تبدیل هیدروژن به الکتریسیته استفاده میشود.
تاکسیهای پرنده؛ ترافیک هوایی شدیدتر میشود
تاکنون چند بار در ترافیک گیر افتادهاید و آرزو کردید که ای کاش خودرویتان بال داشت تا پرواز میکردید این شلوغی دیوانهکننده کشدار را پشت سر میگذاشتید؟ خوشبختانه «کورا» تاکسی پرنده برای تحقق این آرزوی همگانی طراحی شده است. این تاکسی یک خودروی خودران است بنابراین هر کسی بدون نیاز به آموزش خاصی میتواند از آن استفاده کند.
کورا به کمک 12 پره به صورت عمودی از روی زمین بلند میشود و سپس به کمک پروانهای که در پشت آن نصب شده، شروع به پرواز در آسمان میکند. تفاوتی ندارد که این تاکسی پرنده در یک جای پارک یا یک باند پرواز در بام یک ساختمان قرار دارد، کورا میتواند پرواز خود را از هر مکانی شروع کند. این تاکسی پرنده ظرفیت حمل دو مسافر را دارد البته در صورتی که آن دو در فاصله 100 کیلومتری از هم زندگی کنند.
شرکت کیتی هاوک سازنده کوراست که پیشبینی میکند کاربران برای استفاده از تاکسیهای پرنده مانند هواپیما و قطار جا رزرو میکنند. با این حال هنوز مشخص نیست که تاکسیهای پرنده چه زمانی شروع به کار خواهند کرد، قبل از آغاز کار به صورت تجاری نیاز به وضع قوانین در این خصوص است.
البته دلایل خوبی برای تحقق آرزوی خودروهای پرنده وجود دارد: لری پیج از بنیانگذاران گوگل از سرمایهگذاران اصلی در کیتی هاوک است و پروژههای مشابهی با بوئینگ و هواپیمایی نیوزیلند دارد.
اتوبوسهای مرسدس بنز؛ حملونقل شهری با چاشنی زرقوبرق
قرار است تحول عظیم و پرزرقوبرقی در اتوبوسسواری قرن بیستویکم صورت بگیرد. کمپانی مرسدس بنز طرح مفهومی برای اتوبوسهای آینده در نظر گرفته است که مجهز به سیستم GPS، دوربینها و رادار است. این اتوبوسهای خودران میتوانند در مسیر تعیینشده حرکت کنند و در ایستگاهها توقف کنند و مسافران را در مسیر سوار کنند.
راننده تنها باید مراقب خطرات باشد و در صورت نیاز با فشردن ترمز یا چرخش فرمان خودرو در کنترل اتوبوس مداخله کند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد اتوبوسهای مرسدس بنز توانایی صحبت کردن با چراغهای راهنمایی و رانندگی است. این اتوبوسها مجهز به سیستم زیرساختی هستند که زمان تغییر رنگ چراغ را دریافت میکند و در صورت لزوم سرعت حرکتش را کاهش میدهد.
تمام این فناوریها طراحی شده تا مسافران سفری آسانتر و خدماتی بهتر دریافت کنند و فشار کاری رانندگان نیز کاهش پیدا کند. با وجود این که موفقیت این اتوبوسها در آزمون آزمایشی، اما قبل از تولید انبوه آن به آزمایشهای بیشتری نیاز است. حتی اگر اتوبوسهای مرسدس بنز به مرحله تولید انبوه نرسند نیز فناوریهای مشابهی در اتوبوسها به کار گرفته میشود تا رانندگان و مسافران سفر بهتری را تجربه کنند.
انتهای پیام/4021/پ
انتهای پیام/