چرا برخی دستگاههای فرهنگی دانشگاهی برنامهای برای اربعین ندارند؟
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیادهروی اربعین یکی از رسوم مذهبی است که مستکبرین از برگزاری آن در طول تاریخ در هراس بودهاند. طی 10 سال اخیر این رخ داد بزرگ ملتهای گوناگون با گرایشهای سیاسی و فرهنگی مختلف ویژه دانشگاهیان حول پیام آزادیبخش امام حسین در حال برگزاری است. به گفته اساتید دانشگاهی مسلمان و پیادهروی اربعین بستری مناسب برای نشان دادن اسلام واقعی به جهانیان و همافزایی مسلمانان جهان است.
پیشبینی شده در سال جاری بیش از 3 میلیون زائر در آیین پیادهروی اربعین شرکت میکنند و دانشگاهیان همراه با حضور خود، خدماترسانی، علمیسازی، تحلیل و بررسی این رخ داد عظیم فرهنگی مذهبی را وظیفه خود میدانند. در برهه زمانی که کشورها برای استقلال و قدت بیشتری همسایگان خود را به خون و آشوب میکشند، مردم در پیادهروی اربعین برای خدمترسانی به زائرین از یکدیگر سبقت میگیرند. برای شناخت علمیتر و شناساندن بهتر آن به جهانیان به پیشنهاد وزارت کشور همایش بینالمللی اربعین با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی راهاندازی شد. در این همایش اساتید کشورهای عراق، ایران، ترکیه، لبنان و ترکیه و... حضور داشتند. همچنین چندین رویداد اینچنینی دیگر توسط دانشگاهیان برگزار میشود.
مدیریت و استفاده از بسترهای فرهنگی مقولههای مغفول مانده معاونت فرهنگی وزارت علوم
اکنون حداقل پنج سال است که پیادهروی اربعین با حضور کاروانهای دانشجویی، اساتید و کارکنان دانشگاهها برگزار میشود. هرساله دانشگاههای متعددی در این پیادهروی به شرکتکنندگان این رخ داد بزرگ فرهنگی خدمترسانی میکنند و در مسیر پیاده روان موکب بر پا میکنند.
برگزاری رویدادهای فرهنگی با همکاری دانشگاههای سراسر کشور بهطور متداول برگزار میشود را میتوان بخشی از مدیریت فرهنگی دانست. اما اکنون از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از چندین سال برگزاری این رویداد مهم و مشارکت خودجوش دانشگاهیان هیچ برنامه جدی و بودجهای اختصاص نیافته است!
غلامرضا غفاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص تعداد موکبهای دانشگاهی در مسیر پیادهروی اربعین اظهار کرد: تعداد دقیق موکبها مشخص نیست و نمیتوانیم این آمار را به دست آورد. تمامی دانشگاههای ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای موکب هستند. همچنین دیگر دانشگاهها نیز در این رخ داد بزرگ فرهنگی فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها در پیادهروی اربعین باید از منابع و اختیارات خود استفاده کنند، عنوان کرد: به دانشگاههای همجوار تأکید شده است با همافزای در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کنند.
معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ردیف بودجه مشخصی برای کارهای فرهنگی دانشگاهها در پیادهروی اربعین تعیین نشده است و در ذیل بودجه فرهنگی دانشگاهها به این موضوع ورود پیدا میکند. اختصاص بودجه فرهنگی برای پیادهروی اربعین به تعداد دانشجویان و داوطلبان بستگی دارد.
غفاری با تأکید بر اینکه پیادهروی اربعین نشاندهنده ارادت و محبت جامعه اسلامی به سالار شهیدان است.، ادامه داد: پیادهروی بزرگ اربعین به جمع شدن یک مکان خلاصه نمیشود؛ بلکه از یک محتوایی برخوردار بوده که موردتوجه است. پیادهروی اربعین در دید جهانیان حضور دارد و نمیتوان آن را ازنظرها دور داشت، وظیفه عالمان و دانشگاهیان در برابر چنین پدیده بزرگی این است که آن را موردمطالعه و بررسی قرار دهند.
پیشنهاد کارهای فرهنگی دانشگاهها در آیین پیادهروی اربعین
دانشگاه بهعنوان یک محیط آموزشی و تربیتی نیاز است مأموریت اجتماعی خود را برای حضور حداکثری دانشجویان، اساتید و کارکنان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی آغاز کرده باشد، بهطور مثال در دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع با تشکیل ستاد اربعین به واقعیت پیوسته است اما در دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باوجود برگزاری جلسات متعدد فرهنگی این موضوع به درخشش درنیامده است.
با تدوین یک برنامه دقیق میتوان علاقه و انگیزه بیشتر بین دانشجویان در این رویداد بزرگ فرهنگی ایجاد کرد. همچنین با یک برنامهریزی دقیقتر میتوان حضور دانشگاهیان را پررنگتر از سالیان قبل به چشم جهانیان نشان داد و از موازی کاریها جلوگیری کرد.
نشان دادن اسلام واقعی به جهانیان؛ علم و دانش زیان مشترک ملتها است. پیادهروی اربعین که دانشگاهیان تمامی کشورهای مسلمان حضور دارند میتواند بستری برای هم کاری و همافزاییهای آینده بین دانشگاهها و کشورها قرار گیرد.
اربعین پژوهی اولویت دانشگاهیان؛ به گفته وحید شالچی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی درون زیست جهان تشیع باید کارهای علمی برای اربعین انجام شود. از همین رو نیاز است از سوی حاکمیت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشگاهیان کشورمان در پیادهروی اربعین نقش و جایگاه تعریف شود تا دانشگاهیان نیز با استفاده از ظرفیتهای خود در این مسیر گامهای مؤثر بردارند.
استفاده از ظرفیت فضای مجازی در پیادهروی اربعین؛ پیادهروی اربعین بهعنوان رخداد بسیار ویژه و حرکت مردمی عظیم و خارقالعادهای است که میتواند بلندترین منبر برای رساندن صدای حق مکتب مظلوم تشیع به گوش جهانیان باشد. هر فرد در پیادهروی بهمثابه یک رویدادنگار است که با ادوات حداقلی که در اختیار دارد میتواند کنش مؤثر فرهنگی را انجام دهد.
همافزایی و جلوگیری از موازی کاری دانشگاهیان؛ با تدوین یک نقشه راه میتوان یک همافزایی بین دانشگاهیان پنج بخش آموزش عالی (دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه پیامنور و دانشگاهها و مراکز وزارت علوم، تحقیقات فناوری و دانشگاههای علوم پزشکی) از موازی کاریها جلوگیری کرد.
قدرت مدیریت و استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود در دانشگاه دو مؤلفهای است که در زمان کنونی که برنامههای فرهنگی دانشگاهها از کمبود منابع و امکانات، وجود آسیبهای اجتماعی و کمبود مشارکت دانشجویان در مضیقه هستند، کارساز است. همچنین اعتراض دانشجویان از دیگر برنامههای فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ازجمله جشنواره تیتر 11، جشنواره قرآن و... از جای خالی مدیریت حکایت میکند.
با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و تدوین یک نقشه راه میتوان درخشش بیشتر راهپیمایی اربعین را به رخ جهانیان کشید، هرچند با تمامی کاستیها این رویداد بزرگ فرهنگی از دید جهانیان پنهان نخواهند ماند!
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/