دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1398 - 21:28
کاربران فضای مجازی بخوانند؛

عکس‌هایمان را آپلود بکنیم یا نکنیم؟/ آیا اپلیکیشن‌ها برای تفریح حقوق شما را سلب می‌کنند؟

یک استراتژیک حوزه سایبر می‌گوید: من فکر می‌کنم وقتی یک اپلیکیشن بی‌صداقتی به خرج می‌دهد و با عنوان کردن اینکه فقط برای تفریح ساخته شده کلیه حقوق شما را سلب می‌کند یک انحراف رخ داده است.
کد خبر : 416222
3.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از یورونیوز، اگر در روزهای اخیر تایم‌لاین‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک یا اینستاگرام بالا و پایین کرده باشید شاید تصاویری از دوستان‌تان دیده باشید که یک‌شبه شصت سال پیر شده‌اند.


این عکس‌ها به وسیله اپلیکیشنی تازه به بازار آمده به نام FaceApp ساخته شده‌اند. شما عکس خودتان را به این اپلیکیشن می‌دهید و بنا به سلیقه‌تان عکس پیرشده، جوان شده و یا حتی تغییر جنسیت‌داده‌تان را دریافت می‌کنید.


این اپلیکیشن در هفته اخیر میان مردم عادی، هنرمندان و سلبریتی‌ها بسیار محبوب شده است به طوریکه ۸۰ میلیون نفر آن را دانلود کرده‌اند. با اینکه این اپلیکیشن به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کرده است، شمار بسیاری در شبکه‌های اجتماعی در مورد امنیت آن و استفاده احتمالی این اپلیکیشن از برای مقاصد دیگر ابراز نگرانی کرده‌اند. اما آیا این نگرانی‌ها به‌جاست؟


باپتیست روبرت، تحلیلگر امنیتی می‌گوید قوانین این اپلیکیشن «مبهم» هستند. هرچند بررسی نشان می‌دهد این اپلیکیشن تنها همان عکس انتخاب شده را به سرور خود منتقل می‌کند و نه کل گالری عکس را، با این حال مسئله اصلی از منظر این کارشناس این است که اپلیکیشن فیس‌اپ تحت لیسانس مقررات حفاظت از داده‌های عمومی موسوم به GDPR فعالیت نمی‌کند.


این مقررات مصوب اتحادیه اروپا برای حفاظت از اطلاعات شخصی آنلاین کاربران است.


عکس‌هایمان را آپلود بکنیم یا نکنیم؟


جیمز واتلی، متخصص فضای سایبر می‌گوید: من فکر می‌کنم وقتی یک اپلیکیشن بی‌صداقتی به خرج می‌دهد و با عنوان کردن اینکه فقط برای تفریح ساخته شده کلیه حقوق شما را سلب می‌کند یک انحراف رخ داده است.


واتلی اضافه می‌کند: قوانین خیلی با فیسبوک یا اینستاگرام این دنیا تفاوت ندارند، اما وقتی شما با آن‌ها طرف هستید نمی‌دانید با چه کسی سروکار دارید و ارزش مبادله شفاف نیست و امکانی نیز برای لغو دائمی کاربری وجود ندارد.


یک کارشناس حوزه امنیت اطلاعات نیز دراین‌باره می‌گوید: آپلود تصویر صورتتان به یک اپلیکیشن اتفاقی یک کابوس امنیت داده شخصی است. مردم نباید چنین کاری را انجام دهند.


حتی برخی مراکز خبری مانند روزنامه‌نگاران وب‌سایت پیکسل و روزنامه لوموند نیز کاربران را از نصب این اپلیکیشن بر حذر داشته‌اند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته