دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1398 - 10:45
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب:

افزایش شهریه خوابگاه خودگردان دانشگاه بناب غیرمنطقی است/ شفافیت در دانشگاه به بن‌بست رسیده است

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب گفت: شهریه خوابگاه خودگردان دانشگاه بناب دو برابر و یارانه پرداختی دانشگاه به خوابگاه نصف شده است؛ این در حالی که امکانات خوابگاه نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.
کد خبر : 415823

محمدصادق نبائی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با بیان اینکه وجود مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها نگرانی و دغدغه‌های صنفی تشکل جامعه اسلامی دانشگاه را طی یک سال اخیر دوچندان کرده است، اظهار کرد: دانشگاه بناب دارای خوابگاه خود گردان است. هزینه‌های این خوابگاه درترم جاری تا دو برابر افزایش یافته است.


وی افزود: ترم گذشته هر دانشجو مبلغ 350 هزار تومان پرداختی برای خوابگاه داشت و دانشگاه نیز علاوه بر آن، مبلغ 200 هزار تومان یارانه  به آن اختصاص می‌داد  اما امسال هر دانشجو 580 هزار تومان پرداخت می‌کند و دانشگاه نیز 100 هزار تومان یارانه به خوابگاه در ازای هر دانشجو می‌پردازد.


دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب عنوان کرد: چرا دانشگاه منتظر اعتبار دانشجویان است و در صورت اعتراض آن‌ها در راه عمل کردن به وظایف خود گام بر می‌دارد؟ این سؤال مطرح است مگر بودجه دانشگاه با کاهش همراه بوده است که خدمات سال گذشته خود را نیزکاهش داده است؟ در این زمینه مکرراً بارها به مسئولین دانشگاه هشدار داده بودیم که در این برهه، فشار اقتصادی بهتر است بر دوش دانشگاه باشد تا دانشجو!


نبائی با بیان یکی از درخواست‌های دانشجویان دانشگاه بناب شفافیت مالی دانشگاه است، ادامه داد: در سال جاری دانشگاه بناب 600 دانشجو ساکن خوابگاه دارد. اگر واقعاً دانشگاه با مشکل مالی مواجه است ما به‌عنوان جامعه اسلامی دانشجویان حاضر هستیم در حوزه یارانه به خوابگاه کمک دانشگاه کنیم و فشار مالی دانشجویان را کاهش دهیم. این موضوع مشروط بر شفافیت مالی دانشگاه صورت می‌گیرد.


وی افزود: متأسفانه آن‌گونه که پیش‌بینی کرده بودیم اتفاق افتاد و فشارهای اقتصادی شامل حال دانشجویان شده است و دانشگاهی همراه دانشجویان نیست، امروزه متأسفانه با سه برابر شدن هزینه‌ها زندگی دانشجویی مردم را با مشکل مواجه کرده است.


دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب با اشاره به اینکه امیدوار بودیم تدبیر مسئولین این مشکلات را افزایش ندهد، گفت: دانشگاه اگر از این سنگینی این هزینه‌ها برنمی‌دارد دیگر باری بر آن نیفزاید.


 نبائی اذعان کرد: پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در جامعه فعلی که شفافیت مطرح است؛ شفافیت در بن‌بست مالی قرارگرفته است اکنون این سؤال مطرح است که چرا چندین سال است که حتی ردیف بودجه‌ها شفاف اعلام نمی‌شود و شاید با این شفاف‌سازی اتفاق مشکلی برای کسی پیش می‌آید؟


وی ادامه داد: درحالی‌که از کمبود و عدم وسع مالی دانشگاه سخن گفته می‌شود که مسئولین دانشگاه با سفارش و توصیه‌ها اقدام به تأمین اعتبارهایی می‌کنند. جامعه اسلامی دانشجویان بر این باور است که می‌شود با مدیریت صحیح منابع مالی دانشگاه این فشارها را از دوش دانشجویان برداشته شود و تمام هم‌وغم دانشجویان درس باشد نه مسائل حاشیه همچون افزایش جهشی هزینه خوابگاه‌ها!


دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب گفت: مسئولان حوزه مالی دانشگاه می‌گویند که دانشگاه از بودجه در هر مقطع و هرزمانی تخصیص نمی‌یابد اما با توصیه‌ها بودجه در سایه افزایش سینوسی پیدا می‌کند.


نبائی تصریح کرد: اگر واقعاً مسئولین دانشگاه می‌خواهند سطح علمی دانشگاه را افزایش دهند باید سعی در کاهش مسائل حاشیه‌ای دانشجویان ازجمله مسائل اقتصادی داشته باشند با هزینه‌های نجومی برای زمینه‌هایی که هیچ بار علمی ندارند رتبه علمی دانشگاه بناب بهتر نمی‌شود.


دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب عنوان کرد: در این میان مشکل افزایش جهشی قیمت خوابگاه‌ها هم از رفتار انحصارگرایانهٔ مالکان خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه بناب تأثیر بسزایی می‌گیرد و از این موقعیت انحصاری خوابگاه‌ها هم نهایت استفاده را می‌برند. باید منتظر بود و دید که دانشگاه با این وضعیت نمی‌خواهد خوابگاه‌ها را از وضعیت انحصاری خارج کند به فکر اسکان بهتر دانشجویان خود باشد؟


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته