دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1398 - 09:29
انتظاری که زمین‌گیر شده است؛

خوابگاه‌های خودگردان آغاز راه مشکلات دانشجویان/ وزارت علوم: نظارتی بر این خوابگاه‌ها نداریم!

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است که توانایی نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان را ندارد که این عدم نظارت تعهد وزارت علوم نسبت به سلامت دانشجویان را نیز از بین خواهد برد.
کد خبر : 414504

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان ساکن خوابگاه‌ از نخبگان و سرمایه‌های کشور هستند و برای داشتن آینده روشن‌تر از خانواده و شهر خود دور شده‌اند. سراهای دانشجویی یا همان خوابگاه‌های دانشجویی باید ایمن باشند. طی سال‌های اخیر چندین دانشجو در اثر گازگرفتی و برق‌گرفتگی و... جان خود را از دست‌ داده‌اند.


چهارشنبه هفته گذشته یکی از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد. همچنین سال گذشته نیز یک دانشجوی دانشکده مکانیک دانشگاه سهند تبریز که برای دریافت مدرک کارشناسی به دانشگاه مراجعه کرد، در پی حادثه نشت گاز دریکی از خوابگاه‌های خودگردان تبریز دار فانی را وداع گفت. از همین رو نیاز است بر مدیران خوابگاه‌ها نیز نظارت وجود داشته باشد تا کوچک‌ترین خطری جان دانشجویان این مرز و بوم را به خطر نیندازد. 


لزوم نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی


نظارت بر سراهای دانشجویی یکی از اصل‌های مهم و مغفول مانده است. این دانشجویان به دور از نظارت خانواده‌ و در معرض آسیب‌های اجتماعی و فردی قرار دارند؛ از همین رو اهمیت نظارت در راستای حفاظت دانشجویان با رعایت حریم شخصی آنان مورد توجه است.


هر یک از دانشجویان ساکن خوابگاه متعلق به یک منطقه با فرهنگی متفاوت هستند که این افراد از گوشه و کنار کشور در خوابگاه‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ از همین رو اداره خوابگاه‌ها حائز اهمیت است تا این دانشجویان بتوانند در کمال آرامش دوران تحصیل خود را بگذرانند. همچنین معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی و مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نیز باید برنامه‌های متنوعی برای دانشجویان ساکن خوابگاه داشته باشند تا منجر به پیشرفت این دانشجویان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد آنان شود.


نظارتی بر خوابگاه‌های خودگردان وجود ندارد/ خانواده‌ها به فکر باشند


سالانه دانشجویان بسیاری پشت در خوابگاه‌های دانشجویی می‌ماندند، از طرفی هزینه‌های ساخت خوابگاه به قدری بالا است که آموزش عالی نمی‌تواند قدمی برای ساخت خوابگاه و برطرف ساختن این کمبود بردارد. از همین رو صندوق رفاه دانشجویان برای این درد مسکن موقتی پیدا کرد آن نیز «خوابگاه‌های خودگردان» بود. این سراها از سازمان امور دانشجویان مجوز دارند و در صورت تکمیل شدن ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه، دانشجویان به خوابگاه‌های خودگردان معرفی می‌شوند. 


معرفی شدن خوابگاه‌های خودگردان از سوی دانشگاه به نوعی اعتباربخشی و رسمیت دادن به آنهاست و انتظار می‌رود دانشجویان در این خوابگاه‌ها با توجه به اینکه شهریه آن را پرداخت می‌کنند؛ از شرایط مطلوب رفاهی و ایمنی برخوردار باشند؛ اما اعتراضات دانشجویان ساکن خوابگاه‌های خودگردان این انتظار را زمین‌گیر کرده است!


مطیعی: امکان نظارت کافی بر خوابگاه‌های خودگردان را نداریم/ خانواده‌ها بر زندگی فرزندان خود نظارت کنند


بیش از 15 سال از عمر خوابگاه‌های خودگردان می‌گذرد، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۹ درصد دانشجویان وزارت علوم در خوابگاه‌های خودگردان ساکن هستند اما به دلیل محدودیت امکانات، امکان نظارت کافی بر این نوع خوابگاه‌ها را نداریم.


وی افزود: دانشجو تنها یک‌بیستم زندگی خود را در این مراکز صرف می‌کند؛ بنابراین این خانواده‌ها هستند که باید به آسیب‌های اجتماعی و زندگی فرزندان خود نظارت داشته باشند.


اکنون این سؤال مطرح است با وجود عدم نظارت که عدم تعهد و مشکلات فراوان فرهنگی و اجتماعی را نیز در پی دارد، چرا سازمان امور دانشجویان مجوز این خوابگاه‌های خودگردان را صادر می‌کند و دانشگاه‌ها نیز به آنها اعتبار می‌بخشند؟


خبرگزاری آنا در گزارش‌های بعدی خود به شرایط خوابگاه‌های خودگردان خواهد پرداخت تا نتیجه عدم نظارت بر این خوابگاه‌ها بیش از پیش مشخص شود.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته