قیام امام حسین(ع) عامل نجات اسلام است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام مصطفی رستمی در جمع عزاداران هیئت دانشگاه تربیت مدرس، یکی از راههای از بین بردن آثار قیام کربلا و عاشورای حسینی را تردیدافکنی و غبارآلود کردن مسیر حرکت امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: عظمت حادثه عاشورا و فداکاری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان موج و حرکتی است که در پس این اتفاق در عالم اسلام رخ داد. اگر بگوییم مهمترین عامل جلوگیری از تحریم اسلام و مهمترین عامل نجات اسلام حتی در بین مسلمانان اهل سنت حادثه عاشورا است، سخن گزافی نگفتهایم.
وی ادامه داد: تا قبل از حادثه عاشورا اطرافیان اهلبیت(ع) و شیعیان به تأسی از سفارشهای پیامبر(ص) بین آنچه در حکومت و قدرت ظاهری رخ میداد و آنچه بهعنوان دین و اعتقاد مردم بود فاصلهگذاری صورت میگرفت، بنابراین رفتار حاکمان جزو مبانی دین محسوب نمیشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها یادآور شد: برخلاف دیدگاه اهلبیت(ع) سایر مسلمانان یکی از منابع دینی خود را رفتار خلیفه و حاکمان قرار داده بودند، بهخصوص اتفاقاتی که بعد از پیامبر رخ داد و دسترسی به سنت پیامبر در بین مسلمان غیر پیرو اهلبیت (ع) سخت شد در تشدید این مسئله تأثیرگذار بود.
رستمی اظهار کرد: هم احادیث جمعآوری و سوزانده شد و هم نقل حدیث ممنوع شد و کسانی که احادیث پیامبر اکرم(ص) را نقل میکردند، تنبیه میشدند. همچنین اصحاب پیامبر(ص) هم در مدینه محصور شدند و تنها با اجازه رسمی از خلیفه فرصت حضور در بین مسلمان دیگر را پیدا میکردند. این سه عامل در کنار توسعه سریع قلمرو جهان اسلام منجر به برداشتهای دینی از رفتار حاکمان در بین بخشی از مسلمانان که پیرو اهلبیت نبودند شد.
وی خاطرنشان کرد: در فاصله تقریباً ۲۰ ساله بعد از رسول اکرم(ص) قلمرو جهان اسلام که محدود به مکه و مدینه و در مجموع شبکه جزیره حجاز بود بهیکباره به مرزهای شرقی ایران و شمال آفریقا گسترش پیدا کرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه این توسعه با ممانعت از دسترسی تازه مسلمانان به معارف اهلبیت و روایان سنت پیامبر همراه بود که منجر به این امر شد که رفتار و عملکرد خلیفه جزو دین محسوب میشد. تصریح کرد: شما بسیاری از مبانی اختلافی که بین فقه اهلبیت (ع) با سایر مذاهب اسلامی وجود دارد متأثر از همین اتفاقی است که در تاریخ اسلام رخداده و موضعگیری حاکمان باعث این اختلافات شده بهنحویکه میبینیم در موضوعات اختلافی حاکم زمان موضع خاصی داشته و این موضع جزو دین پنداشته شده است. حتی مواردی نقلشده که برخلاف اعلام این مسئله که نظر پیامبر در مورد خاص این بوده حاکم اعلام کرده است که نظر من متفاوت است و آن نظر مبنا قرارگرفته است.
رستمی با بیان اینکه بعدها برای نظرات حاکمان مبناسازی صورت گرفته است و این امر باعث شده نظر حاکمان برخی اوقات بیشتر از سنت و سیره پیامبر مبنای برخی امور دینی قرار بگیرد، گفت: این جریان ادامه داشت تا اینکه قیام امام حسین(ع) یک نقطه توقف جدی مقابل آن قرار داد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها افزود: هیچیک از مذاهب اهل سنت برای یزید شانی قائل نیستند و حتی معاویه هم چهره منفوری در بین پیروان این مذاهب است البته وهابیت تلاشهای گستردهای برای رفع این مسئله داشته اما موفق نشده است. در واقع بعد از یزید دیگر حاکمان شانی در برای اینکه نظر آنها در امور دینی موردتوجه قرار بگیرد نداشتند.
وی با تأکید بر این نکته که عاشورا و معارف برخاسته از آن خطر بزرگ برای حاکمان در طول تاریخ بوده، ادامه داد: با توجه به همین مسئله حاکمان تلاش کردند برای سوگواری امام حسین(ع) مانع ایجاد کنند. این موانع در دو بخش فیزیکی و مقابله با پیروان ایشان بوده و در بخش دوم هم نرم و تلاش برای تحریف این واقعه است.
رستمی همچنین گفت: در واقع مسیر نرم مواجه با قیام عاشورا برای گم کردن راه انتخاب شده است بهعنوانمثال زمانی تابلویی را از مسیری برمیدارند اما زمانی تابلوهای اشتباه در مسیر قرار میدهند تا فرد راه را گم کند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ادامه داد: درباره کربلا هم یکراه این بود که نشانه را گم کنند و یکراه هم این است که نشانهها را غبارآلود کنند. این همان راهبردی است که امروز بیشتر شاهد آن هستیم. البته به برکت کار امام حسین(ع) انجام دادن این اقدامات هم اثری نخواهد داشت. اما ممکن است آدمهایی در این مسیر آسیب ببینند.
وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی مظهر این غبار آلودگیها و تلاش برای گم کردن نشانهها است، اظهار کرد: فضای مجازی احساس باسوادی به مخاطب میدهد و این احساس خیلی خطرناک است، در گذشته انسانها دو دسته بودند، بیسوادها که احساس نیاز به سواد میکردند و کسانی که باسواد بودند و اهل نشر علم بودند؛ اما گروه خطرناک آن گروهی است که سواد نداشته باشد و تصور کند باسواد است. آن چیزی که امروز ما در فضای مجازی فراوان شاهد آن هستیم این نوع احساس در مخاطبان آن است. در واقع اینقدر حجم تولید و محتوا نوع و جدید فروان است که فرد فرصت ارزیابی آنها را ندارد.
رستمی با اشاره به طرح برخی شبهات در مورد قیام امام حسین(ع) در فضای مجازی، افزود: در راه غبارآلود که تابلوهای اشتباه برای گمراه کردن مردم نصب کردهاند مراجعه به خود امام حسین (ع) برای فهم چرایی حرکت این امام شیعه بسیار مهم و ضروری است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها عنوان کرد: در این زمینه یکی از سخنان عمیق و رسا در بیان چرایی قیام عاشورا خطبه ایشان در منا است. برای ایراد این خطبه تمام بزرگان مسلمانان را دعوت کردند و بیش از ۷۰۰ نفر جمع شدند اما در ابتدا اشاره کرد که سخنان مرا بنویسد و در شهرهای خود و در بین جمعیت مطمئن منتشر کنی سپس فرمودند «من نگرانم که دین خدا منقرض شود و چیزی از دین خدا نماند. میبینید که این طاغوت چگونه با ما و شیعیان ما رفتار میکند»
وی سپس به روایاتی از امام حسین(ع) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان در تشریح قیام خود بیان کردهاند که «خدایا تو میدانی که کارهایی که از من سر میزند نه از روی تلاش برای به دست آوردن قدرت است و نه مال دنیا برای من اهمیتی دارد بلکه حرکت ما برای آشکار کردن نشانههای دین تو است تا در سرزمینهای تو اصلاح را آشکار کند و بندگان مظلوم تو امنیت پیدا کنند».
رستمی سپس با طرح این پرسش که چرا امام حسین(ع) اصرار به نشان دادن نشانههای دین داشت، گفت: معالم دین آن نشانههایی از دین هستند که در معرض دید قرار میگیرند. دین ما دستور میدهد که چه فرد مومن و چه جامعه مومن بروز و ظهورشان باید دیندارانه باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: در همین راستا یکی از حرامها شبیه شدن به غیرمسلمانان است. حتی اگر ازنظر اعتقادی فرد مومن و قوی هم باشد حق شبیه شدن به غیر مومن را ندارد. ظاهر مومنانه فرد و جمع جزو الزامات دینداری است. تمام حدود الهی در غیر از حقالناس برای حفظ شعائر اسلامی است.
رستمی تأکید کرد: پس ما موظف هستیم نشانههای دین را در جامعه آشکار کنیم و اتفاقاً جامعهای که در آن نشانههای دین به محاق برود، آماده بیدینی است.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/