دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1394 - 13:47
در اختتامیه‌ جایزه دعبل

صالحی: خرافه، بدعت و تحریف در عاشورا نگران‌کننده است

مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های بر‌تر در موضوع قیام عاشورا در یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد.
کد خبر : 41431

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سرچشمه، در اولین دوره جایزه دعبل نفرات بر‌تر در ۱۸ رشته معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.
سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی ضمن تسلیت فاجعه منا گفت: «تشیع با سه ضلع غدیر، عاشورا و مهدویت استقرار یافته و این باور‌ها پشتوانه اسلام است.»


وی از واقعه عاشورا به عنوان موتور تحرک معرفت جامعه اسلامی و شیعی و هم موتور تحرک تمدن‌سازی اسلام ناب یاد کرد و گفت: «همیشه این دغدغه درباره عاشورا وجود داشته است که از تحرک این موتور کاسته نشود و زنگاری به آن افزوده نشده و کارآمدی و کارایی آن در گذر زمان مغشوش نشود.»


صالحی سه مقوله خرافه گرایی، بدعت‌گرایی و تحریف در مناسک و حوزه مرتبط با عاشورا را به عنوان دغدغه و نگرانی‌های روشن‌اندیشان دینی یاد کرد و ادامه داد: «غلبه شور مناسکی بر شعور ایمانی، تبدیل شدن عاشورا به یک همهمه به جای یک حرکت رو به جلو، تقلید و گرفتار شدن در چمبره تکرار‌ها از دیگر نگرانی‌های مرتبط با حوزه معرفت عاشورایی است.»


معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم استفاده از جذابیت‌هایی برای بیان و عرضه مفاهیم عاشورایی به نسل جدید تاکید کرد و اظهار داشت: «باید از انتقال پیام‌های متناقض و متفاوت از عاشورا جلوگیری شود.»


وی با بیان اینکه جایزه دعبل نویددهنده پایش در آثار عاشورایی است، تصریح کرد: «این کار موجب می‌شود که اندوخته‌های خوب خود را پیدا کرده و تقدیر کنیم و بر انباشته‌های خوبمان بیافزاییم و با نقد و بررسی و پیگیری‌های پسین، خوب‌ها را خوب‌تر کرده و از سوی دیگر، آثار بد را کاهش داده و بازار معرفتی کاذب را از بین ببریم.»


در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا سنگری، پژوهشگر و نویسنده عاشورایی و دبیر جایزه دعبل، بود که در این همایش طی سخنانی شناسایی و معرفی کتاب‌های بر‌تر در موضوع کربلا و عاشورا را هدف اصلی جشنواره جایزه دعبل دانست و گفت: «بنیاد دعبل خزاعی و مجموعه خیمه برگزارکنندگان و بانیان اینجایزه هستند. جایزه دعبل شایسته‌ترین رویداد حوزه فرهنگ عاشوراست. جایزه دعبل دو سالانه است و استثنا بررسی آثار در دوره اول چهار سال به طول انجامید و تمام کتاب‌هایی که در موضوع عاشورا از آغاز سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۳ برای اولین بار چاپ و منتشر شده‌اند در این دوره مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در ‌‌نهایت ۱۷ اثر برگزیده و ۳ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.»


نویسنده کتاب «آینه در کربلاست» ضمن تاکید بر لزوم بررسی آثار مربوط به ماجرای عاشورا اظهار داشت: «زمانی می‌توانیم آثاری برای معرفی واقعه عاشورا به نسل جدید و قشر کودک و نوجوان معرفی کنیم که آثار این حوزه را به خوبی بررسی کرده و بدانیم در این زمینه چه رخ داده است.»


برگزیدگان


در پایان مراسم نفرات بر‌تر در ۱۸ رشته معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.


بر اساس این گزارش در رشته عکس از مجموعه جامه‌دران اثر هادی لزیری، در رشته خوشنویسی مجموعه ترکیب بند محتشم کاشانی اثر مجتبی ملک‌زاده، در رشته تجسمی اثر روزی که شبیه هیچ روزی نیست اثر محمد فدایی حائز رتبه‌های بر‌تر شدند.


در رشته پژوهش هنری کتاب شعر و موسیقی در نوحه‌های تهران قدیم اثر مهدی امین فروغی، در رشته مقتل و تاریخ کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا اثر مهدی پیشوایی و کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام اثر آیت الله محمد محمدی ری شهری به عنوان برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.


همچنین پژوهش فرهنگی و معرفی کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعی کربلا اثر رقیه میرابوالقاسمی، حسین به زبانی دیگر، اثر نرگس انصاری در بخش پژوهش ادبی و گروه پژوهش اجتماعی کتاب آیین و اسطوره در ایران شیعی اثر جبار رحمانی شایسته تقدیر بودند.


اولین دوره جایزه کتاب سال عاشورا در بخش کودکان با معرفی کتاب یاد یار و دیار اثر حمید گروگان و در گروه داستان کودک و نوجوان کتاب عطر گل سرخ با تصویرگری مرضیه صادقی، کتاب قصه عاشورا در ۱۵ جلد با تصویرگری فرهاد جمشیدی مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنین کتاب‌های ذبح عظیم اثر محمدالطاهر القادری و کتاب زینب فریاد فرمند اثر آنتوان بارا مورد تقدیر قرار گرفتند. مجموعه شعر ضربان ذات اثر قربان ولیئی و مجموعه داستانی ماه به آه، ابوالفضل زرویی نصرآباد و مجموعه نوحه‌ها با عنوان همصدا با جبرئیل اثر سید محمد سادات اخوی، مجموعه نمایشنامه با عنوان این رستاخیز عام در ۵ جلد اثر غلامعلی نادعلی‌زاده و دفتر تعزیه اثر داوود فتحعلی بیگی شایسته تقدیر بودند.


در گروه ادبیات، بخش شعر، کتاب آواز لال اثر محمد سهرابی، پایین پای ابیات کار مهدی مردانی، چند مجلس از دهه اول اثر سیداکبر می‌رجعفری، دق الباب اثر علی فردوسی و ضربان ذات اثر قربان ولیئی، به عنوان نامزدهای این بخش معرفی شدند که در ‌‌نهایت ضربان ذات اثر قربان ولیئی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.


در بخش ادبیات داستانی از گروه ادبیات، ابوالفضل زرویی نصرآباد برای ماه به روایت آه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و در بخش نوحه سرایی همصدا با جبرییل اثر سیدمحمد سادات اخوی مورد تقدیر قرار گرفت.


همچنین در گروه نمایشنامه و مجلس تعزیه کتاب این رستاخیز عام در پنج جلد اثر غلامعلی نادعلی‌زاده و دفتر تعزیه اثر داوود فتحعلی بیگی معرفی شدند و در بخش پژوهش ادبی از گروه ادبیات، حسین زبانی دیگر اثر نرگس انصاری انتخاب هیئت داوران به عنوان برگزیده این بخش بود.


در بخش پژوهش اجتماعی از گروه فرهنگ و تاریخ، آیین و اسطوره در ایران شیعی اثر جبار رحمانی شایسته تقدیر شناخته شد. در گروه ترجمه با دو بخش ترجمه از فارسی و ترجمه به فارسی، یک برگزیده در بخش ترجمه از فارسی و دو برگزیده در بخش ترجمه به فارسی، معرفی شدند. به این صورت که در بخش ترجمه از فارسی، کتاب واقعه تف اثر عمر کومو عاشوراپژوه اهل نیجریه به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.


در ترجمه به فارسی سیدعبدالحسین رییس السادات و محمدطاهر قادری برای ذبح عظیم، به عنوان برگزیده این بخش شناخته شد و همچنین کتاب زینب فریاد فرمند اثر آنتوان بارا با برگردان غلامحسین انصاری برگزیده دیگر بخش ترجمه به فارسی نخستین دوره جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) شناخته شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: سید عباس صالحی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته