دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 12:37
گزارش آنا از رسالت یک جمع دانشجویی؛

هیئت‌های دانشجویی برای محرم 98 چه برنامه‌هایی دارند؟

هیئت‌های دانشجویی هرساله با برپایی مراسم عزاداری به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اشک و ماتم پرداخته و به معنویت دانشگاه‌ها می‌افزایند.
کد خبر : 413213
ff.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا برپایی هیئات عزاداری برای اهل‌بیت(ع) موجب هدایت مردم و رونق گرفتن شور و شعور آنان نسبت به خاندان آل الله می‌شود. از دل هیئت‌ها است که حادثه‌های بزرگی مانند انقلاب اسلامی ایران به وقوع می‌پیوندد. هیئت‌های مذهبی و مجالس اهل بیت(ع) در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند. امام خمینی(ره) در دوران نهضت اسلامی در سال 1341 و 1342 با سخنرانی در ایام محرم و مجالس عزاداری به بیداری جامعه پرداخته و ظلم رژیم منحوس پهلوی و محمدرضا شاه را برای مردم تبیین می‌کرد. امام(ره) و شاگردان ایشان با حضور در مساجد و هیئات درباره حکومت طاغوت و مبارزه با آن و برانگیختن انگیزه‌های عاشورایی مردم نقش مهمی ایفا کردند.


هیئت دانشجویی یکی از گونه‌های هیئت است که پس از انقلاب اسلامی رنگ و بوی خاصی به دانشگاه‌ها بخشید. دانشجویان در کنار یادگیری علم و دانش، مراسم هیئت در فضای دانشگاه برپا می‌کنند و نشان می‌دهند که قشر فرهیخته جامعه علاوه بر علم‌آموزی، به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز پایبند است و برای موفقیت در تحصیلات خود به خاندان مکرم اهل‌بیت(ع) متوسل می‌شود.


اگر دانشجویان در مکتب امام حسین(ع) تربیت شوند، به چمران‌ها تبدیل می‌شوند که نامشان در ایران اسلامی مثل ستاره‌ای در آسمان می‌درخشد؛ بنابراین با برپایی هیئت دانشجویی می‌توان دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کرد. دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی از هیئت‌های دانشجویی می‌ترسند، چراکه می‌دانند افراد اثرگذار، درس‌خوان، انقلابی، بیزار از آمریکا و رژیم صهیونیستی از دل همین هیئت‌های دانشجویی بیرون می‌آید.


هیئت‌های دانشجویی رسالت‌های بسیاری دارند که می‌توان به مطالبه‌گری از مسئولان، گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی در جامعه، آرمان‌خواهی، ولایت‌پذیری و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی اشاره کرد. هیئت دانشجویی باید سیاسی باشد، نه به معنای سیاسی‌بازی و حمایت از جناح خاص، بلکه بخشی از محتوای سخنرانی و مداحی این هیئت باید از مبانی اسلام، انقلاب، منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری الهام گرفته شده باشد و عزاداران را به آینده جمهوری اسلامی امیدوار کند.


یکی از ایامی که هیئت‌های دانشجویی به تکاپو و فعالیت می‌افتند، دهه اول محرم‌ است. با این همه با توجه به اینکه دانشگاه‌ها در ایام تابستان تعطیل است، همه مراکز آموزشی به برپایی هیئت دانشجویی اقدام نمی‌کنند ولی بازهم هیئات دانشجویی از رونق پرباری برخوردار هستند. 


هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (ع) با سخنرانی پناهیان و مداحی میثم مطیعی


هیئت دانشجویی میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) یکی از بزرگ‌ترین هیئات بزرگ دانشجویی کشور است که عموم مردم از این مراسم استقبال بالایی می‌کنند. در این هیئت به مسائل سیاسی روز جامعه و مسائل بین‌المللی با اندیشه رهبر معظم انقلاب پرداخته می‌شود.



مجتبی شریفی مسئول هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره برنامه‌های هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) برای ایام محرم می‌گوید: «این هیئت از روز شنبه ۹ تا ۱۹ شهریور به مدت ۱۱ شب برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عزاداری در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) می‌پردازد. امسال شعار این هیئت «بنای خانه حسین بر مدار بندگی است که ماجرای کربلا قیام خانوادگی است» نشان از اهمیت خانواده و تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه دارد. رهبر انقلاب اسفندماه سال گذشته در دیدار مداحان به اهمیت خانواده اشاره و به هیئات این مأموریت را سپردند»


وی ادامه می‌دهد: «حجت‌الاسلام پناهیان به‌عنوان سخنران ۱۱ شب مراسم عزاداری در نظر گرفته شده است که با موضوع «اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه» به سخنرانی پرداخته و میثم مطیعی، وحید نادری، سیدعلی حسینی و محمدسجاد خسروآبادی به مداحی و مرثیه‌سرایی در مدح اهل‌بیت(ع) می‌پردازند. مراسم عزاداری پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با خواندن زیارت عاشورا، تلاوت قرآن، بیان لطایف قرآنی شروع و با سخنرانی و مداحی به پایان می‌رسد. یکی از برنامه‌های خوب هیئت میثاق با شهدا، لطایف قرانی است که توسط حجت‌الاسلام عسگری بیان می‌شود و موجب ترویج تدبر قرآن میان عزاداران می‌شود».


شریفی می‌افزاید: «روز تاسوعا دسته عزاداری از ساعت ۱۰ صبح از درب اصلی دانشگاه امام صادق(ع) به سمت خیابان‌های منتهی به سعادت‌آباد و شهرک غرب رفته و سپس به دانشگاه برمی‌گردد. همچنین دسته روز عاشورا نیز ساعت ۱۰ صبح از درب دانشگاه به راه افتاده و به میدان شهید طهرانی‌مقدم ختم می‌شود، در این تجمع عاشورایی، میثم مطیعی به روضه‌خوانی و مداحی خواهد پرداخت. هیئت نوجوانان میثاق با شهدا نیز برای نوجوانان پسر در نظر گرفته شده که برنامه‌ای مجزا شامل سخنرانی و عزاداری دارند، البته چند شب از دهه اول را وارد مراسم اصلی می‌شوند. در کنار برگزاری مراسم عزاداری محرم، نمایشگاه کتاب نیز برپا خواهد شد. در یکی از غرفه‌های جلوی در مسجد دانشگاه، محصولات هیئت میثاق با شهدا با رویکرد حمایت از تولید ملی و رونق تولید عرضه می‌شود. همچنین فروش نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی و برپایی غرفه عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌های هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (ع) است».


هیئت الزهرای دانشگاه شریف با سخنرانی حجج‌اسلام قاسمیان و رستمی


همچنین جواد محمدزاده مسئول هیئت الزهرای دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار آنا، می‌گوید: «مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان پاک ایشان از شنبه 9 شهریور تا 21 شهریور به مدت 13 شب از ساعت 19:30 با خواندن زیارت عاشورا، نماز جماعت مغرب و عشاء، سخنرانی و مداحی در مسجد دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. 10 شب اول مراسم عزاداری، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات به سخنرانی می‌پردازد و در سه شب آخر از سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد و محمد رستمی به مرثیه‌سرایی در مدح اهل‌بیت (ع) می‌پردازد».



وی می‌افزاید: «روزهای تاسوعا و عاشورا نیز از ساعت 10:30 صبح برنامه عزاداری در مسجد دانشگاه شریف برقرار است، مراسم عزاداری دهه اول محرم در دانشگاه شریف با موضوع مقاومت و سازش و شعار «فَاستَقِم کما أُمِرت» برگزار خواهد شد. غرفه‌ای در کنار مسجد به نام موکب دانشگاه شریف تدارک دیده‌ایم که برای ثبت‌نام زائران و کمک مالی به سفر اربعین است. همچنین چایخانه خاصی جلوی در مسجد دانشگاه برپا خواهیم کرد و از مردم با چای ایرانی، زغالی، عربی و قهوه پذیرایی می‌شود. سه مهدکودک برای سنین صفر تا سه سال، سه تا 6 سال و 6 تا 9 سال در نظرگرفته شده که در این مهدکودک‌ها پرده‌خوانی، قرآن و... به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. همچنین غرفه کتاب و اقلام فرهنگی نیز برای مردم تدارک دیده‌شده و امیدواریم با کمک دوستان بتوانیم سخنرانی هر شب را برای شب بعد آماده کرده و در قالب نشریه به عزاداران بدهیم».


هیئت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت با سخنرانی حجج‌اسلام عابدینی و مشکوری


محمد ناصربخت مسئول هیئت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در گفتگو با خبرنگار آنا، می‌گوید: «مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) از ۹ شهریور تا ۱۹ شهریور به مدت ۱۱ شب از نماز مغرب و عشاء در مسجد دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود. سخنران ۵ شب اول حجت‌الاسلام عابدینی و در شب‌های بعدی حجت‌الاسلام مشکوری به سخنرانی در زمینه «خانواده» و سید محمود علوی و مصطفی هادیان به مداحی خواهند پرداخت. صبح عاشورا دسته عزاداری به راه خواهد افتاد و پس از عزاداری، نماز جماعت ظهر و عصر اقامه خواهد شد. در کنار برگزاری مراسم عزاداری، برپایی مهدکودک، غرفه‌های فرهنگی شامل فروش لباس، کتاب و لوازم‌التحریر تدارک دیده‌شده و عموم مردم برای شرکت در مراسم عزاداری می‌توانند به مسجد دانشگاه علم و صنعت مراجعه کنند».


هیئت رهروان شهدای دانشگاه امیرکبیر با سخنرانی حجج‌اسلام فاطمی‌سیرت و عابدینی


مهدی رکعی مسئول مراسم‌های هیئت رهروان شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار آنا، می‌گوید: «مراسم دهه اول محرم از روز شنبه ۹ شهریورماه ۹۸ تا دوشنبه ۱۸ شهریور به مدت ۱۰ شب از نماز مغرب و عشاء در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود. پنج شب اول حجت‌الاسلام ابراهیم فاطمی‌سیرت درباره جهاد به سخنرانی می‌پردازد و پنج شب دوم از سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی با موضوع تقابل جبهه حق و باطل استفاده خواهیم کرد و امین پویان‌راد به مداحی می‌پردازد».



هیئت فاطمیون دانشگاه شاهد با سخنرانی معاون سازمان تبلیغات اسلامی


دانشگاهیان شاهد با هیئت دانشجویی فاطمیون در دهه اول محرم از 9 شهریور به مدت 11 شب به عزاداری می‌پردازند سخنران این هیئت، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی است و مهدی نجابت و مرتضی اسماعیلی به مداحی می‌پردازند. این مراسم در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان، مسجد موسی بن جعفر(ع) پذیرای عزاداران حسینی است.



انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته