دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1398 - 06:40
ماجرای یک هیئت خانوادگی؛

کربلا، قیام خانوادگی است

چند روزی است که امام حسین(ع) از بیت الله راه کربلا پیش گرفته است، اما در این مسیر سرخ حسین(ع) تنها نیست خانواده را به همراه دارد.
کد خبر : 413028
IMG_20190828_113327.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند روزی است که حسین(ع) از بیت الله راه کربلا پیش گرفته است، راه پر حادثه‌ای که مهم‌ترین قیام طول تاریخ را رقم خواهد زد، اما در این مسیر سرخ حسین(ع) تنها نیست، خانواده را به همراه دارد؛ خانواده‌ای نورانی که اهل بیت رسول خدا(ص) هستند و تربیت یافته بیت الله، خانواده‌ای که نور بر مدار آن‌ها می‌گردد و بندگی در آنها تجلی می‌یابد، خانواده‌ای که آمده تا بخش مهمی از قیام کربلا باشد، آمده که ماجرای کربلا در تمام طول تاریخ ماندگار شود و پیام امام عاشورا را تا ابد به گوش تاریخ برساند.


قطعاً مقصود امام حسین(ع) از همراه بردن خانواده، برای جنگ نبود، بلکه پژوهشگران تاریخ اسلام و عالمان شیعی معترف‌اند که سیدالشهداء(ع) به جهت دعوت کوفیان برای احیای سنت جد بزرگوارش و برای استقرار و زندگی در شهر کوفه به طرف کوفه عزیمت کرد و روشن است که در این راه بردن زن و فرزند یک امر کاملاً طبیعی بوده است.


اوج عشق خانواده به امام حسین(ع) را می توان از کلام «جون» غلام ابوذر فهمید. او که هدیه ابوذر به امام حسین(ع) بود وقتی سیدالشهداء(ع) او را مرخص کرد تا برود و زنده بماند به جای اینکه از آزادی خود خوشحال شود به گریه افتاد و گفت: ... سوگند به خدا شما را رها نمی‌سازم تا خون سیاهم با خون‌های شما درآمیزد.(موسوعة کلمات الامام الحسین، ص۴۵۲) وقتی نوکر که همیشه خواستار آزادی است این چنین باشد، حساب دیگران بالاخص خانواده حضرت و عشق و علاقه شان به سیدالشهداء(ع) روشن است.


عبداللّه بن حسن که نوجوان بود و برای دفاع از عمویش از خیمه فرار کرد و وقتی ضربت شمشیری به سمت امام حسین(ع) روانه شد دست خود را جلو برد تا به این وسیله از امام دفاع کند و دستش قطع شد(همان، ص ۵۰۷) نمونه دیگری از عشق به امام است که حاصل زحمات امام، خوش رفتاری او، احترام به افراد، آموزش آنان و ... بوده که همه قابل درس آموزی است.


از طرفی خانواده امام حسین(ع) توانستند پیام رسان حادثه کربلا باشند و در کوفه، شام، مدینه و بین راه، تنها کافی بود که خود را معرفی سازند که نوه‌ها و فرزندان نوه‌های نبی مکرم اسلام و شامیان بفهمند پیامبر اکرم(ص)، خویشاوندانی نزدیک‌تر از معاویه و یزید دارد که به فرمان یزید کشته و اسیر شده‌اند.


مقاومت خانواده امام حسین(ع) بر انجام واجبات الهی دوباره احکامی را که می‌رفت تا مندرس شود، زنده ساخت که از جمله آن‌ها می توان اصرار آنان بر حفظ حجاب، حفظ خود از نامحرمان، جلوگیری از مورد دید واقع شدن، جلوگیری از اختلاط زن و مرد نام برد.( برای توضیح بیشتر ر.ک: پیام زن، شماره ۶۹، عاشورا، حفظ کرامت و حجاب زن)


نشان دادن راه مبارزه به تمامی مبارزان، که اگر خانواده خوب تربیت شد و خوب آموزش دید، در بحبوحه کار، همراه، همگام و هماهنگ با نهضت است، سخنان زنان در تقویت مردان برای دفاع از امام حسین(ع) و برای دفاع از اهل بیت، نشان می دهد که کار کردن بر روی خانواده و تربیت آنان اثر مهمی در پیشرفت کار دارد. بی جهت نبوده که خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود: «و انذر عشیرتک الاقربین»( سوره شعراء، آیه ۲۱۴. «و خویشان نزدیکت را هشدار ده.») و به اهل ایمان دستور داده است: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجاره».( سوره تحریم، آیه ۶، خود و خانواده‌تان را از آتشی که سوخت آن مردم و سنگ است حفظ کنید.»)


این خانواده در مسیر بندگی‌ای که در پیش داریم الگو و راهنمای من و شما هستند که بدانیم بر کدام مسیر حرکت کنیم و بنای خانواده‌مان را کجا بگذاریم.


همچون خانواده‌ حسین علیه‌السلام...


بنای خانه‌ی حسین بر مدار بندگی است / که ماجرای کربلا قیام خانوادگی است


هیئت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، همانند سال‌های گذشته مراسم دهه اول محرم هیئت دانشجویی خود را از روز شنبه 9 شهریورماه به مدت یازده شب با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی میثم مطیعی به همراه بیان لطائف قرآنی، همزمان با نماز مغرب و عشاء شروع خواهد کرد.


بر اساس اعلام روابط عمومی این هیئت دسته عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی نیز از ساعت ۱۰ صبح از محل دانشگاه امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.


هیئت میثاق با شهدا هر ساله و در مناسبت های محرم، اربعین، فاطمیه و ماه مبارک رمضان با یک شعار محوری ظاهر می‌شود که محتوای هیئت حول آن قرار می‌گیرد. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تولید محتوا برای خانواده و تبدیل هیئت به محفلی خانوادگی در جلسه با مداحان و با مشورت کارگروه فرهنگی هیأت با اساتید و صاحب نظران و نظرخواهی از مردم، شعار امسال محرم هیأت با موضوع خانواده انتخاب شد.


«بنای خانه‌ی حسین بر مدار بندگی است / که ماجرای کربلا، قیام خانوادگی است»


این شعار به مسئله نهاد خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در ارتباط با واقعه عاشورا و حرکت خانوادگی امام حسین (ع) به عنوان بهترین الگو برای خانواده می پردازد.


لازم به ذکر است حضور برای عموم مردم در مراسم عزاداری دانشگاه امام صادق(ع) آزاد است.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته