دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد حوزه و دانشگاه:

تهذیب نفس و تزکیه روح از طرف علمای اسلام تأکید شده است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تدوین و تنظیم جدول اخلاقی برای تهذیب نفس و تزکیه روح از طرف علمای فقیه اسلام توصیه شده است.
کد خبر : 412314
ostad_komeily.png

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمدصالح کمیلی خراسانی صبح امروز در سومین روز همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد با اشاره به اهمیت شکل‌گیری معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کم‌خوری، کم‌خوابی و کم‌حرفی از آداب اساسی سیر و سلوک بوده و خلوت دل و دغدغه‌مندی اخلاقی یکی از پیش‌نیازهای آن است. 


وی افزود: توجه به نماز شب و اجرای مستحبات، سالک را در رسیدن به مقام محمود کمک می‌کند. روبه قبله و با وضو خوابیدن موجب تطهیر رویاهای شبانه و وقوع رویاهای صادقه می‌شود که در کیفیت زندگی روزمره انسان تأثیر بسزایی می‌گذارد.


این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اقامه نمازهای نافله موجب شکل‌گیری دید توحیدی در سالک می‌شود. تدوین و تنظیم جدول اخلاقی برای تهذیب نفس و تزکیه روح از طرف علمای فقیه اسلام توصیه شده که لازم است از سوی سالک جدی گرفته شود. جهت‌گیری و راهیابی انسان با استفاده از همین فضایل میسر می‌شود. 


آیت‌الله کمیلی با اشاره به لزوم رجوع سالک به منابع علمی بیان کرد: تذکرة المتقین، المراقبات، اسرار الصلاة، مفاتیح السلوک از جمله کتاب‌ها و رساله‌هایی است که سالک می‌تواند برای اشراف به سیر سلوک از آن بهره‌مند شود. روزه‌داری با توجه به شرایط جسمانی‌، زیارت اهل قبور و اندیشیدن به آخرت و معاد و ارفاق به نفس راه سلوک را هموارتر می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: هدف زهد عارفانه است تا انسان دل خود را از تعلقات غیرخدایی رهایی ببخشد. زاهد شاید از لحاظ مالی دارا باشد ولی نباید روح و دل او در تسخیر مال و املاک باشد. 


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته