دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1398 - 11:00

ساخت برچسب‌های پوستی که سلامت انسان را می‌سنجند

دانشمندان موفق به ساخت سنسورهای کششی شدند که سلامت کاربر را از طریق پوست ارزیابی می‌کند.
کد خبر : 411026
bodynet-skin-sensor-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، سال گذشته دانشمندان دانشگاه استنفورد سنسور موفق به طراحی و ساخت سنسورهای پوستی شدند که می‌تواند سطح استرس را از طریق کورتیزول موجود در عرق را اندازه‌گیری کنند. کورتیزول معروف‌ترین گلوکوکورتیکوئید بدن است که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود.


حال گروه تحقیقاتی دیگری در دانشگاه استنفورد موفق به ساخت سنسور مشابهی شدند که قادر به سنجش علائم حیاتی کاربر است. این فناوری که «بادی نت» نام دارد، توسط ژنان بائو استاد مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد توسعه داده شده است.


بائو نوآوری‌های زیادی از جمله ربات پوستی حساس به لمس، سنسور قابل کاشت جریان خون و یک جسم نیمه‌هادی زیست‌تخریب‌پذیر برای زباله‌های الکترونیک داشته است.


سنسور بادی نت از الاستومر شفاف، قابل‌‎کشش و غیرحساسیت‌زا ساخته شده و الکترونیک‌ سنجشی‌ آن با استفاده از جوهر فلزی روی آن چاپ شده است. همچنین یک آنتن منعطف با فرکانس رادیویی روی این سنسور تعبیه شده است.


در آزمایش‌ها این سنسور روی مچ دست و قسمت شکمی بدن داوطلبان گذاشته شد. بادی نت موفق شد نبض و تنفس کاربر را از طریق انبساط و انقباض پوست داوطلبان را اندازه‌گیری کند. وقتی دانشمندان این سنسور روی زانوان و آرنج داوطلبان قرار دادند، بادی نت با اندازه‌گیری سفتی و سستی پوست کاربر در هنگام حرکت عضله موردنظر توانست حرکات این بخش‌های بدن را به‌درستی ردیابی کند.


سنسورهای بادی نت با استفاده از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به دستگاه ارسال می‌کنند؛ این امر از طریق سیگنال‌های رادیویی دستگاه صورت می‌گیرد و این سنسور هیچ باتری یا قسمت سختی ندارد.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته