دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1398 - 01:38
آنا بررسی می‌کند؛

افزایش حقوق دانشجومعلمان در هاله‌ای از ابهام/ چرا مصوبه مجلس اجرا نمی‌شود؟!

مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق دانشجومعلمان هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و در این باره هیچ ارگانی پاسخگوی سؤالات و مطالبات دانشجو معلمان نیست.
کد خبر : 410250
139802291704091417458434.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طبق قانون استخدام و قوانین داخلی وزارت آموزش‌و‌پرورش، نیروهایی که جذب این وزارتخانه می‌شوند به‌عنوان معلم و دبیر به‌غیراز پایه حقوق و ردیف استخدامی بنا بر نوع وضعیت همکاری و به‌کارگیری، در پاداش و مزایای عمومی مانند دیگران سهم می‌برند و به مساوات از پاداش و عیدی بهره‌مند هستند.


دراین‌بین دانشگاه فرهنگیان وظیفه جذب دانشجومعلم و آموزش آنان و تعهد جذب در وزارت آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان معلم را بر عهده دارد که بعد از آموزش و تعلیم آن‌ها را به سیستم آموزش‌وپرورش تحویل می‌دهد. دانشجو معلمان در مرحله اول با استخدام آموزشی و سپس به‌صورت رسمی فعالیت خود را در آموزش‌وپرورش شروع می‌کنند و بر اساس مدرک و سابقه باید طبق قانون از تمام مزایای یک کارمند برخوردار باشند که این شامل بیمه، پاداش، مرخصی، وام ضروری، صندوق‌های فرهنگیان و فروشگاه فرهنگیان است.


افزایش حقوق دانشجومعلمان از وظایف وزارت آموزش‌و‌پرورش است


بعد از تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندان رسمی دانشجومعلمان نیز به لحاظ اینکه به‌صورت رسمی در اختیار سیستم آموزش‌وپرورش قرار دارند به این بی‌توجهی و عدم افزایش حقوق از طرف دولت معترض شدند که گاهی این اعتراضات به شکل انتشار بیانیه، نامه‌نگاری و مصاحبه‌ها و گزارشات متعددی از طرف رسانه‌های خبری و همچنین طوفان توئیتری انجام شد. 


طاهر روشندل، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار آنا یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مجری آموزشی دانشجومعلمان وظایف به‌خصوصی دارد و افزایش حقوق در حیطه وظایف دانشگاه فرهنگیان نیست. این موضوع را بایستی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش پاسخگو باشند. دانشگاه فرهنگیان برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت دانشجو معلم را بر عهده دارد و مسائل مربوط به حقوق نیز بر عهده معاونت توسعه منابع مالی وزارت آموزش‌وپرورش است.



دیواری کوتاه‌تر از دیوار دانشجو معلمان در وزارت آموزش‌وپرورش نیست!


 کسری‌های متفاوت از حقوق دانشجومعلمان در طول زندگی دانشجویی و همچنین عدم تعیین و تکلیف افزایش حقوق این روزها یکی از اصلی‌ترین مطالبات این قشر است. این موضوع نشان می‌دهد که هیچ دیواری کوتاه‌تر از دیوار دانشجومعلمان در وزارت آموزش‌وپرورش وجود ندارد. بی‌شک بورسیه و تضمین شغلی تنها دلیل انتخاب نخبگان و افرادی باشد که بالاترین رتبه‌های کنکور را دارند. باید توجه داشت که برای ساختن جامعه‌ای خوب باید معلمی شایسته و مجرب و متعهد پرورش داد که با وجود مشکلات صنفی و رفاهی و عدم تأمین معیشت در زندگی این دانشجویان ساختن جامعه‌ای ایده آل بعید به نظر می‌رسد.



آموزش‌وپرورش به دانشجومعلمان بدهکار است


احمدرضا جهاندار دبیر شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان مازندران در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان این‌که سوت پایان نیمه اول مردادماه هم به صدا درآمد و همچنان خبری از اصلاح احکام نیست یادآور شد: آموزش‌وپرورش به دانشجومعلمان بدهکار است و این در حالی‌ است که ماه‌ها وعده پرداخت معوقات، افزایش حقوق و اصلاح احکام عملی نشده است؛ طبق آخرین اطلاعاتی که در گفتگو با دانشجومعلمان نقاط مختلف کشور به‌دست‌آمده است، هنوز هیچ‌یک از احکام اصلاح‌ نشده است. عجیب است که هرماه در برخی از فضاهای اجتماعی بدون ذکر منبع، به‌آسانی دست به انتشار اخبار کذب، مبنی بر اصلاح احکام حقوقدانشجو معلمان می‌زنند؛ ماه‌هاست که دانشجومعلمان با استناد به این پیام‌ها و اخبار به افزایش حقوق و اصلاح احکام امیدوار می‌شوند که در انتهای ماه با واریز حقوق متفاوت مواجه می‌شوند.



حقوق دانشجومعلمان اصلاً ثبات ندارد!


با توجه به تصمیم دولت جهت افزایش حقوق که مقررشده بود از فروردین‌ماه سال جاری اعمال شود، نه‌تنها حقوق دانشجومعلمان افزایش نیافته بلکه مبالغ متفاوتی کمتر از حد معمول در برخی استان‌ها واریزشده است. خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دراین‌باره گفتگویی با امیرعباس آقابابایی، سردبیر نشریه «تحریر» دانشگاه فرهنگیان اصفهان داشته است که وی دراین‌باره اظهار کرد: حقوق دانشجومعلمان اصلاً ثبات ندارد و از فرودین ماه ۹۸ حقوق ثابتی واریز نشده و برای هر استان ارقام متفاوتی پرداخت‌شده و قرار شده است حداقل حقوق دانشجومعلمان در مردادماه یک‌ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان باشد و این همان موضوعی است که به‌صورت قانونی از مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است. در این چهار ماه می‌بایست این میزان مبلغ واریز می‌شد که به هر نحوی اهمال‌کاری شده و تحقق‌نیافته است.


وقتی قانون مصوب مجلس اجرایی نمی‌شود!


در ماه‌های اخیر دغدغه افزایش حقوق در میان دانشجومعلمان به موضوعی پرحاشیه و داغ تبدیل شد. موضوعی که بلافاصله بعد از اعلام افزایش ۴۰۰+ ۱۰% حقوق کارکنان دولتی در فضای مجازی موجب اعتراض دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت. بی‌توجهی وزارت آموزش‌وپرورش به وضعیت صنفی و رفاهی دانشجومعلمان و به‌خصوص تعیین تکلیف افزایش حقوق از فروردین‌ماه سال جاری چالش بزرگی را برای این وزارت خانه و همچنین دانشجومعلمان به وجود آورده است.


بعد از گذشت 5 ماه تعویق در افزایش حقوق نگرانی‌های زیادی را برای این قشر به همراه داشته است که دراین‌باره حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نحوه افزایش حقوق در سال ۹۸، گفت: بر اساس بررسی به‌عمل‌آمده از تصویب بخشنامه دولت برای تعیین ضریب حقوق، تمامی مؤلفه‌های تعیین‌شده را زیر پا گذاشته که این تخلفی آشکار بوده و قانون مجلس اجرایی نشده است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی از صدور احکام خودداری کنند.


وی در نامه‌ای به خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: بر اساس قوانین موجود در کشور به‌ویژه قانون متعهدین خدمت تربیت‌معلم، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارای احکام رسمی- آزمایشی هستند و از طرفی بر اساس مصوبه دولت حداقل حقوق در سال ۹۸، به میزان یک‌میلیون و ۵۶۳ هزار تومان است که قطعاً شامل حال آن‌ها می‌شود. لذا مستدعی است با توجه به نظر مثبت سازمان امور اداری و استخدامی و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه کشور دستور فرمایید اقدام مقتضی وقف مقررات مبذول شود.


حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها درباره افزایش حقوق دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی موضوع افزایش حقوق دانشجو معلمان را حل شده دانسته و اظهار کرد: کمبود و کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش یکی از معضلاتی است که متأسفانه دولت به‌خوبی آن را در لایحه بودجه پیش‌بینی نکرده است که در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم.


حاجی بابایی افزود: دیوان محاسبات کشور نیز با ارسال نامه‌ای به وزارت آموزش‌وپرورش از اول فرودین ۱۳۹۸ تکلیف کرده  است حداقل حقوق یعنی یک‌ میلیون و 563 هزار تومان به دانشجویان این دانشگاه‌ها اختصاص یابد. در حال آماده‌سازی نرم‌افزار برای اجرای احکام هستند و این دانشجویان استخدام آزمایشی بوده و جزء مستخدمین دولت به شمار می‌روند، بنابراین حداقل حقوق به مستخدمین دولت به آنان نیز اختصاص پیدا می‌کند و این استدلال پذیرفته شد، امید است هر چه زودتر با صدور ابلاغ‌ها این دغدغه برطرف شود. پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان هم حدود یک سالی باقی‌مانده است و در مجلس در حال فشار برای تحقق این موضوع هستیم و صحبت‌هایی نیز صورت گرفته تا دولت این معوقات را پرداخت کند.



دانشجومعلمان در انتظار پاسخ صریح هستند


بعد از گذشت ماه‌ها دانشجومعلمان دست به دامن نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ شده‌اند و از راه قانونی بی‌صبرانه منتظر احقاق حقوق خود هستند که تابه‌حال نتیجه قطعی از افزایش و پرداخت میزان مصوب شده به عمل نیامده است. دانشجومعلمان که به‌عنوان قشر آینده‌ساز و تأثیرگذار جامعه هستند باید در انتظار ظهور نتایج قطعی و پاسخگویی وزارت مربوطه باشند که تا به امروز هیچ ارگان رسمی جواب صریحی به سؤالات و مطالبات دانشجو معلمان در مبحث افزایش حقوق را نداده است.


انتهای پیام/4107/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
۰
سلام.روش جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان برای دهه های ۶۰و۷۰ که دانشگاههای کشور توسعه کمی وکیفی پیدا نکرده بودند مناسب بود ولی حال حاضر با توجه کثرت فارغ التحصیلان ارشد ودکتری وبیکاری افراد تحصیل کرده وبا عنایت به شرایط اقتصادی کشور وبالطبع وزارت آموزش وپرورش که بعد گذشت ۹ماهه هنوز مبلغ اندکی که مربوط حق التدریس معلمان است را پرداخت نکرده روش جذب دوره های چهارساله دانشجومعلم به صلاح وزارت آموزش پرورش نیست‌.وجذب از طریق ماده۲۸اساسنامه دانشگاه مذکور بهترین روش جذب معلم می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
۰
شما عجالتا به جای نفرت پراکنی و کینه ورزی علیه دولت ، به وضعیت حقوق و معیشت کارکنان خودتان برسید .
هلدینگ شایسته