دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1398 - 04:00
دانشجونگار؛

نگاهی به پر افتخارترین فیلم جشنواره فجر «شبی که ماه کامل شد»

فیلم «شبی که ماه کامل شد»، در جشنواره فیلم فجر پارسال، همه را شگفت زده کرد و 6 سیمرغ را با خود به خانه برد تا نشان دهد موفقیت فیلمی همچون «شیار ۱۴۳» اصلاً اتفاقی نبوده است.
کد خبر : 409564
EE3C942A-AB29-4DBD-950E-07E841ECFDB5.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نام نرگس آبیار به‌طور جدی اولین بار در کنار فیلم «شیار ۱۴۳» مطرح شد. بانویی جوان که در دومین فیلمش شاهکاری با مضمون دغدغه‌های مادر یک شهید را روی پرده برد که کمتر منتقدی توانست راحت از کنار آن عبور کند.


پس از شیار ۱۴۳ نوبت به «نفس» رسید، فیلمی البته خوب که متأسفانه با اقبال شیار ۱۴۳ مواجه نشد، اما شبی که ماه کامل شد، در جشنواره فیلم فجر پارسال، همه را شگفت زده کرد و 6 سیمرغ را با خود به خانه برد تا نشان دهد موفقیت شیار ۱۴۳ اصلاً اتفاقی نبوده است. فیلمی با محوریت زندگی شخصی یکی از رهبران گروهک خبیث «جندالشیطان» و همسرش «فائزه» که از شروعی عاشقانه به پایانی فوق‌العاده تلخ می‌رسد.


این نوشته بخشی از یادداشت رضا فرهمند است که درآخرین شماره نشریه سراسری هم‌شاگردی ارائه شده است و در ادامه می‌خوانید: این فیلم آن‌قدر قوت دارد که تمام کلیشه‌های اولی را از ذهن پاک می‌کند، در یک جمله اگر بخواهید فرمول صحنه آرایی خوب، تصویربرداری فوق‌العاده، فیلم‌نامه فوق‌العاده‌تر و بازی فوق‌العاده‌ترین را در کنار هم بیاورید «شبی که ماه کامل شد» فرآورده آن می‌شود.


بیننده همراه فائزه به دل قوم بلوچ می‌رود، از مادرش دل می‌کند و راهی پاکستان می‌شود، در کوچه‌های مخوف و بهم‌ریخته گراچی می‌دود و ذره‌ذره باورهایش به تصمیم‌هایی که گرفته می‌ریزد تا این‌که در دل تاریکی چراغ‌های سینما روشن می‌شود و با بهت از سینما خارج می‌شود و همین ویژگی است که تمام منتقدان این فیلم را به تحسین واداشته است. شاید اگر عمقی بنگریم به‌توان تنها ایراد (و ایراد بزرگ) این فیلم را گنگی عجیب آن دانست.


رضا فرهمند در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: این گنگی و ابهام به گونه‌ای است که بینندگان و منتقدین نه تنها برای برخی جزئیات که بعضاً برای کلیات فیلم هم دچار چند فهمی شده‌اند که از جمله مهمترین آن‌ها بحث «هدف فیلم» است تا جایی که عده‌ای هدف فیلم را« تنها یک درام تراژیک مستند»، عده‌ای «صرف نشان دادن مظلومیت یک فرد»، عده‌ای «مذمت تکفیر» می‌دانند.


وی ادامه داد: عده‌ای تا «وهن اهل تسنن» و «غیرقابل اعتماد نشان دادن قوم (شريف) بلوچ » هم پیش رفته‌اند و پا را فراتر گذاشته و هدف فیلم را «ضدیت با هر گونه مذهبی و متأثر از لائیک‌ها» بر می‌شمارند.


این فعال دانشجویی افزود: مشخص نیست که این گنگی عامدانه بوده یا نه، اما هر چه بود آن‌قدر نازیبا بود که با وجود پیوستگی بسیار خوب فیلمنامه اثر از نظر داستان و قوت دیالوگ‌ها، داوران را وادارد تا با وجود حضور در کاندیداهای بهترین فیلمنامه فجر سی و‌هفت در این زمینه آن را از دریافت سیمرغ محروم کنند که تصمیمی به‌جا هم بود.


عضو تحریریه نشریه هم‌شاگردی گفت: با این وجود جنبه‌های مثبت و زیبایی‌های فیلم به حدی چربش دارد که تمام این مشکلات را می‌پوشاند و می‌توان شبی که ماه کامل شد را شاهکاری دانست که در لحظه پایان آن اگر بهت زده به صندلی میخکوب نشده باشید، برخاسته و با تمام وجود آن را تشویق خواهید کرد.


انتهای پیام/۴۱۰۸/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب