انتشارات جهاد دانشگاهی با معضل کاغذ مواجه است/ فرهنگ تحریم ناپذیر است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ آزمونهای استخدامی، جشنوارههای معتبر، کلاسهای آموزشی کاربردی و بخشی از حلقه اتصال دانشجویان به بازار کار تنها بخشی از ویژگیهای سازمان جهاد دانشگاهی است، سازمانی که سه روز دیگر ۳۹ ساله میشود.
سازمان جهاد دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد و تا کنون برنامههای خود را برمبنای نیاز و علایق دانشجویان و جوانان برنامهریزی کرده است؛ همچنین از جمله نهادهایی است که جامعه و دانشجویان به آن اعتماد دارند. عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درخصوص برنامهها، جشنوارهها، اولویتها و ساختار این سازمان توضیح میدهد که در ادامه میخوانید.
آنا: ساختار سازمان جهاد دانشگاهی را معرفی کنید.
علیزاده: جهاد دانشگاهی دارای ۹ مرکز(خبرگزاری ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی ایسپا دانشجویان، مرکز گردشگری فرهنگی-علمی دانشجویان، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، صندوق قرضالحسنه دانشجویان و سازمان دانشجویان) است. این مراکز به صورت تشکیلاتی در کشور تکرار میشوند؛ به طور مثال در خراسان رضوی مرکز افکارسنجی ایسپا دانشجویان خراسان رضوی و خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی و... را داریم.
مراکز سازمان جهاد دانشگاهی بر اساس برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی که یک برنامه پنج سال است و امسال در سومین سال آن است، بر اساس سیاستهای تعریف شده برنامه و اهداف خود را برنامهریزی میکنند.
این تشکیلات به سازمان جهاد دانشگاهی این توان را میدهد که بتواند برنامههای خود را به صورت تشکیلاتی و منسجم پیگیری کند. از طرفی این سازمان با استفاده از رسانهها و مرکز افکار سنجی برنامههای خود را برخاسته از نیاز دانشجویان اجرا میکند. همچنین این نهاد زودتر از دیگر نهادها و سازمانهای فرهنگی جامعه به نبض جامعه میرسد. این سازمان ارتباط خوبی با نهادهای موازی و نهادهای فرهنگی دارد.
مهمترین سرمایه جهاد دانشگاهی نیروی انسانی متخصص و علاقهمند است.
آنا: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی در چه حوزههایی ورود کرده است؟
علیزاده: در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی و پژوهش سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی فعال هست و به تناسب آن سال گذشته بیستوپنجمین دوره کتاب سال دانشجویی را برگزار کرده است. این جشنواره با جشنواره ملی کتاب جمهوری اسلامی ایران یک سال تفاوت دارد.
استمرار در برگزاری جشنوارهها باعث رونق بخشیدن و اهتمام مجموعه به آن حوزه است. همچنین سال گذشته سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هجدهمین دوره پایان نامه سال دانشجویان را برگزار کرده است. این دو جشنواره در راستای حمایت از فعالیت قلم و پژوهش دانشجویان برگزار میشود. همچنین این برنامه ها همزمان با شروع سال تحصیلی آغاز میشوند.
یکی دیگر از برنامههایی که اخیراً سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی آغازکرده است، مسابقات دفاع سه دقیقهای میباشد در این مسابقات دانشجویان در سه دقیقه باید از پایاننامه خود مقابل هیئت داوران دفاع کنند. این مسابقات در مرحله دانشگاهی، منطقهای، استانی و ملی برگزار شده و امسال چهارمین دوره این مسابقات برگزار میشود.
آنا: چند کانون دانشجویی در سازمان دانشجویان فعال هستند؟
علیزاده: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی بیش از ۲۴۰ کانون فعال دانشجویی را در سراسر کشور دارد که در حوزههای مختلف از جمله محیط زیست مشغول به فعالیت هستند. همچنین این سازمان مناظرات دانشجویی را برگزار میکند. هرچند متولی کرسیهای آزاد اندیشی جهاد دانشگاهی نیست اما طبق بررسی صورت گرفته، شنیدن حرف مخاطب، زدن حرف مستند نیاز به تمرین دانشجویان دارد. از همین رو در قالب مناظرات دانشجویی این مناظرات تاکنون برگزار شده است.
در مسابقات مناظرات دانشجویی هشت دوره گزارهای وجود دارد. در مرحله دانشگاهی گروهها ثبتنام و موافقین و مخالفین در حضور داوران با یکدیگر صحبت میکنند و به مرحله ملی راه پیدا میکنند. این برنامه یکی از برنامههای جذاب دانشجویی است که با تریبون آزاد محیطی متفاوت دارد.
سال گذشته اولین دوره مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی با هماهنگی دانشگاه تهران را برگزار کردیم. امسال نیز هشتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی را برگزار خواهیم کرد.
آنا: چگونه میتوان در سازمان جهاد دانشگاهی جذب شد؟
علیزاده: در جهاد دانشگاهی چیزی به عنوان فراخوان استخدام وجود ندارد. عمده نیروهای این سازمان در بحث فرهنگی آموزشی و پژوهشی فعال هستند. از طریق آشنایی با جهاد و ورود به عرصه فرهنگی جذب جهاد دانشگاهی شدهاند .
آنا: مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی چه برنامههایی برای دانشجویان برگزار میکند؟
علیزاده: در حوزه گردشگری برنامه هرساله اردوهای ایران مرز پر گهر برگزار میشود. در این اردوها دانشجویان با جاذبههای پیشرفت فناورانه کشور آشنا میشوند. این سازمان صرفا جاذبههای توریستی و طبیعی را به دانشجویان نشان نمیدهد.
یکی دیگر از برنامههای حوزه گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی بحث خلیج فارس است که این بحث نیز مورد توجه جدی حاکمیت است. تاکنون ۱۳ دوره همایش خلیج فارس را برگزار کردهایم که اساتید و دانشجویان مقالههای خود را به این همایش علمی ارسال میکنند.خروجی این همایش مجموعه مقالاتی است که منتشر میشود و محل رجوع علاقهمندان قرار میگیرد.
آنا: در خصوص ماهیت مرکز افکارسنجی ایسپا و عملکرد آن توضیح دهید.
علیزاده: ایسپا پشتیبانه فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی است و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی از طریق نظر سنجی این مرکز صورت میگیرد.
اساس برنامههای جهاد دانشگاهی، نظر دانشجویان است
جهاد دانشگاهی متفاوت از دیگر سازمانهای فرهنگی است. توانمندسازی نیروهای انسانی یکی دیگر از برنامههای جهاد دانشگاهی است. همچنین مطالعات فرهنگی عروس را به صورت ویژه نامه در اختیار معاونین فرهنگی و روسای دانشگاهها قرار میدهیم.
یکی از توجه سازمان جهاد دانشگاهی به حوزه اجتماعی (خدمات و فعالیت اجتماعی دانشجویان) و حوزه هنر (ادبیات شعر تئاتر هنرهای نمایشی نمایشنامه نویسی و....) است. بر اساس نظرسنجیها دانشجویان به این دو حوزه علاقه بیشتری دارند. پشتیبان سازمان جهاد دانشگاهی دانشجویان هستند. دانشجویانی که فارغ از اینکه در چه رشته تحصیلی و چه خط مشی سیاسی دارند. جهاد دانشگاهی به تشکلهای دانشجویی کار چندانی ندارد و ما به دانشجو به ماهو دانشجو نگاه میکنیم.
آنا: آیا مشکلات کمبود کاغذ گریبانگیر سازمان جهاد دانشگاهی نیز شده است؟
علیزاده: بله، در حوزه کاغذ ما نیز با این مشکل دست به گریبان هستیم و بسیاری از کتابهایی که در نوبت چاپ قرار دارند هنوز به چاپ نرسیدند، هرچند در این حوزه حمایتهایی صورت میگیرد.
آنا: آیا سازمان جهاد دانشگاهی به حوزه درآمدزایی نیز ورود کرده است؟
علیزاده: طی سالهای اخیر در حوزه درآمدزایی مراکز رشد صنایع فرهنگی تأسیس شدهاند. این مراکز رشد به دانشجویان و شرکتهای نوپای دانشجویی امکاناتی را میدهد که بتوانند محصولات خود را ( در حوزه صنایع دستی، بازیهای یارانهای، پوشش، لباس، اپلیکیشن و...) به عرصه درآمدزایی برسانند. همچنین در این حوزه دو مرکز رشد فعال داریم یکی مرکز رشد فعالیت فرهنگی در زنجان و یکی دیگر مرکز رشد هنر های قرآنی در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشجویان است.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به سمت شرکتهای دانش بنیان در حوزه فرهنگ برویم.
اولین و آخرین پارک صنایع فرهنگی را در دانشگاه علمی و فرهنگی داریم . این پارک میتوانند در تمامی واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی پردیس بزنند.
فرهنگ و صنایع فرهنگی تحریم ناپذیر هستند
در شرایط اقتصادی بد کشور بودجهای که به نهادها و ارگانها داده میشود، بودجه جاری آن نهادها است از همین رو نهادها برای درآمدزایی باید به دنبال راهکارهایی باشند. باوجود این مشکلات اقتصادی فرصتی شده است که حوزه فرهنگ به تکاپو بیفتد و اتصال خود را به نفت کمتر کند. هر چیزی را میتوان تحریم کرد؛ اما فرهنگ و صنایع فرهنگی تحریم پذیر نیستند و هیچکس نمیتواند فرش، محصولات سینمایی، نمایشنامهها و بازیهای یارانه ای یک کشور را تحریم کند. میتوان اقتصاد و سیاست یک کشور تحریم باشد؛ اما تحریم فرهنگی بیمعنا است.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به سمت شرکتهای دانش بنیان در حوزه فرهنگ برویم. نسل جدید کشورمان بر خلاف تصور برخی افرادی، هوشمند با استعداد و خلاق هستند که میتوان از ساماندهی از این ظرفیتها از آن استفاده کرد.
آنا: جهاد دانشگاهی در حوزه آسیبهای اجتماعی و اشتغال دانشجویان چه کارهایی انجام داده است؟
علیزاده: بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته ازدواج و اشتغال دو موضوع مورد توجه دانشجویان است. از همین رو سعی داریم در برنامههای جهاد دانشگاهی به توانمندسازی دانشجویان توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین ما باید یک حلقههایی بین تولیدکنندگان و دانشجویان یا حامیان مالی و دانشجویان ایجاد کنیم تا بتوانیم دانشجویان را در حوزه فرهنگ به خود اتکایی برسانیم؛ به طور مثال سال گذشته در جشنواره تن پوش بسیاری از اسپانسرها حضور داشتند و چندین دانشجو جذب بازار کار شدند و طرح های دانشجویان در این جشنواره به تولید انبوه رسید. در این جشنوارهها حامیان مالی میتوانند نیروی انسانی مورد نیاز خود را پیدا کنند.
تجربه نشان داده است؛ کشورهایی که با شرایط بد اقتصادی مواجه میشوند. در ابتدا بودجه فرهنگی خود را کاهش میدهند که این یک اشتباه استراتژیک است؛ زیرا ممکن است در آینده شرایط اقتصادی و کشور بهبود یابد؛ اما برای درمان آسیبهای اجتماعی و فرهنگی باید چندین برابر هزینه کرد تا بتوان این آسیبها را جبران شوند.
سال گذشته ۹۰ درصد مجوز تاسیس مراکز جهاد دانشگاهی که به معاونین فرهنگی جهاد دانشگاهی داده شد، در حوزه فعالیتهای اجتماعی و آسیبهای اجتماعی بود. بر اساس مصوبه وزارت کشور آسیبهای اجتماعی به پنج دسته طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه نشینی و... تقسیمبندی میشود. جهاد دانشگاهی با استانداریهای سراسر کشور ارتباط خوبی دارد و در حوزه پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی پیشگام است.
بر اساس افکار سنجی صورت گرفته، دانشجویان علاقه زیادی به کمک به هم نوع و خدمات اجتماعی دارند. در حوادث طبیعی اخیر کشور از جمله سیل و زلزله آمار نشان میدهد که دانشجویان در کمک به همنوع خود پیشگام هستند. تاسیس مرکز نوآوریهای اجتماعی از اهداف آینده جهاد دانشگاهی است. در این مرکز برای ظرفیت دانشجویان در اوقات بیکاری آنها برنامه ریزی میشود و از ظرفیت دانشجویان استفاده بهینه میشود.
ساختار جهاد دانشگاهی نیازمند بهروزرسانی است. در این حوزه آسیب شناسیهایی صورت گرفته و پیشنهادهای برای این بهروزرسانی اعلام شده است. همچنین نیروی انسانی جهاد دانشگاهی باید بهروز و جوان شود که حرف نسل جدید را بفهمد. سال آینده جوانان دهه ۸۰ پا به دانشگاه میگذارند که برنامههای جهاد دانشگاهی را باید متناسب با نیاز آنها قرار دهیم در غیر اینصورت حذف خواهیم شد. بسیاری از مسئولین فرهنگی نمیتوانند نسل جدید را بفهمند؛ نوع نگاه نسل جدید به کشور و مطالبات آنان متفاوت است.
انتهای پیام/4107/۴۰۸۴/
انتهای پیام/