دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 00:14
فستیوالی بدون سرمایه‌گذار؛

رویداد دارویی کوچک و کم‌رونقی که امید داروسازان را ناامید می‌کند!

فستیوال نوآوری‌های صنعت دارویی با شعار مواجهه مستقیم سرمایه‌گذاران و صنعتگران و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری برگزار شد اما این رویداد دردی از درد داروسازان و تولیدکنندگان دارویی دوا نکرد.
کد خبر : 408533
دارو.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شبکه فن‌بازار ملی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویدادی با نام فستیوال نوآوری‌های صنعت دارویی را برای جذب سرمایه‌گذار در کارخانه نوآوری آزادی برگزار کردند تا شاید طرح‌های منتخب به مرحله تولید برسد. البته برخلاف شعارها و تبلیغات جمعیت اندکی در این رویداد حضور پیدا کردند.


وقتی تعریف فستیوال فراموش می‌شود


فستیوال به مراسم فرهنگی، هنری یا علمی بزرگی گفته می‌شود اما فستیوال نوآوری‌های صنعت دارویی در بهترین حالت یک مراسم کوچک بود که طرح‌های نوآورانه‌ انگشت‌شماری در آن معرفی شدند. این مراسم در یک سالن همایش نه چندان بزرگ برگزار شد و هر توسعه‌دهنده فرصت داشت محصول خود را بین 15 تا 20 دقیقه معرفی کند.


این فستیوال بیشتر شبیه به یک رویداد «پیچ ایده» بود که شتاب‌دهنده‌ها برای معرفی استارت‌آپ‌های زیرمجموعه خود به سرمایه‌گذاران، صاحبان کسب‌وکار و مشتریان از آن استفاده کردند و استارت‌آپ‌ها نیز از ایده، هدف و برنامه‌های آینده خود گفتند.


به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مسئولان امر باید نسبت به تشویق این فعالیت‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند تا به مرحله عملیاتی سوق یابد تا بستری مناسب برای تشویق داروسازان به بومی‌سازی و تولید داروهای موردنیاز ایجاد شود.


 باتوجه به ظرفیت بالای دانشمندان ایرانی در توسعه داروهای درمانی از مواد طبیعی و شیمیایی انتظار می‌رفت که برگزارکنندگان فرصت و امکانات بهتر و بیشتری را در اختیار نخبگان این مرز و بوم بگذارند. این فستیوال با شعار مواجهه مستقیم سرمایه‌گذاران و صنعتگران در حوزه‌های تخصصی مختلف با نوآوران و فناوران و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌ها برگزار شد اما با توجه به جمعیت اندک حاضر، به سختی می‌توان باور کرد که تعداد سرمایه‌گذاران زیادی در این رویداد حضور داشتند.


نکته جالب‌تر اینجاست که مسئولین مربوطه نیز باید در این محل حضور پیدا می‌کردند تا بتوانند به این طرح‌ها رسیدگی کرده و حمایت‌های لازم را انجام دهند. 


20 دقیقه زمان برای ارائه یک طرح دارویی!


از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که یک شیمی‌دان یا داروساز ثمره چند سال تحقیق، آزمایش و تلاش‌های خود را در کمتر از 20 دقیقه به مخاطب منتقل کند تا بتواند سرمایه‌گذار جذب کند. در واقع برای جذب سرمایه‌گذار در صنعت داروسازی نه‌تنها باید زیرساخت‌های مبتکرانه‌ای ایجاد شود، بلکه به بازه زمانی بیشتری برای ارائه و معرفی بهتر طرح نیاز است.


به گفته میلاد صدرخانلو  مدیر شبکه فن ­بازار ملی ایران بعد از اعلام فراخوان این فستیوال در فروردین ماه سال جاری 80 طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از دو مرحله ارزیابی درنهایت هشت طرح برای ارائه در این فستیوال انتخاب شد. 


اگر قرار بر برگزاری یک فستیوال برای صنایع دارویی بود، انتظار می‌رفت که حداقل نیمی از طرح‌ها در این رویداد معرفی شوند تا تعداد شرکت‌کنندگان با نام نمادین رویداد هماهنگی داشته و از طرفی همه طرح‌ها قابلیت حضور در بین سرمایه‌گذاران را داشته باشند. اما برگزارکنندگان به هر دلیلی صلاح نداستند که تعداد طرح‌های نوآور از انگشتان دست بیشتر شود.


جوهر مخصوص چاپ روی پوکه کپسول‌های دارویی، فناوری ساخت نانوپروتئین دارویی نوترکیب درمانگر، هدایتگر و شناساگر، آلرژی کات، دارویی بر پایه طب سنتی برای درمان یبوست فانکشنال اطفال، نانوداروی کامپوزیت کوانتوم دات اکسید روی، دستگاه آزمون انحلال داروهای حساس، سنتز و به‌کارگیری داروی نانو کورکومین برای درمان بیماری ام‌اس و فرآیند تولید صنعتی ماده مؤثر دارویی لنالیدوماید برای سرطان خون از طرح‌های برگزیده‌ای بودند که فرصت این را داشتند که چکیده سال‌ها تلاش خود را طی 15 تا 20 دقیقه‌ به شرکت‌کنندگان در همایش ارائه دهند.


انتهای پیام/4107/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محرم عليزاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
۰
مقاله شما بسيار مغرضانه و نادرست است.
قالیشویی ادیب