دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 11:37
توسعه با درون‌مایه دانش‌بنیان؛

پیشرفت و نوآوری در گرو حمایت از خلاقیت‌ها

در سفر یک‌روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان البرز این مسئله نمایان بود که شرکت‌های دانش‌بنیان کمر همت برای توسعه اقتصادی کشور بسته‌اند.
کد خبر : 379788
201.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-علیرضا محمدی؛ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تجاری‌سازی ایده‌ها از اقدامات مهمی است که برای تبدیل علم به ثروت و تکنولوژی انجام شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم‌اکنون به ریاست سورنا ستاری اداره شده و از 16 ستاد و 7 معاونت تشکیل شده است.


سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی و طب سنتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نانو و زیست‌فناوری از جمله ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که هر یک وظایف مختلف و مهمی برعهده دارند.


بررسی شرکت‌های دانش‌بنیان و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفتن، ستاری را مجاب می‌کند که به استان‌های مختلف سفر کند و از نزدیک درد دل مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان را بشنود و بتواند برای رفع آن‌ها گام‌های مؤثری بردارد.


روز گذشته ستاری در سفر به استان البرز از شرکت‌های شیمیایی و دارویی باران، البرز فارمد، مرکز رشد بهنود ژن، اکتوور، فناوری زیستی طبیعت‌گرا، گهر سرام و کشت و صنعت رعنا بازدید کرد.


رونمایی از دو داروی ضد سرطان


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با حضور در شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز، از شرکت دانش‌بنیان شیمیایی و دارویی باران بازدید و از دو داروی ضدسرطان با نام‌های رگورافنیب و سورافنیب رونمایی کردند.


داروی رگورافنیب، دارویی مهم در روند درمانی بیماران سرطان روده و معده است که تاکنون فقط در کشور آلمان تولید شده است. این دارو جزء داروهای بسیار گران‌قیمت است که یک بسته ۲۸ عددی آن در بازار جهانی به قیمت ۸۵۷۰ دلار (نزدیک به ۸۲ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می‌رسد.‌


درحالی‌که نسخه ایرانی این دارو، با کیفیتی مشابه یا حتی بهتر از داروی آلمانی، فقط به قیمت پنج درصد نمونه خارجی قابل فروش است. این دارو، اولین بار سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته‌اند پس از هفت سال، به تکنولوژی پیچیده تولید این دارو دست یابند.‌


داروی سورافنیب نیز در درمان سرطان پیشرفته کبد و کلیه کاربرد دارد و تاکنون فقط در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت ۴۸۸۰ دلار (نزدیک به ۶۸ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) تولید می‌شد. نمونه با کیفیت این داروی مهم نیز ازاین‌پس با قیمتی کمتر از یک‌دهم قیمت جهانی، در بازار ایران قابل دسترس خواهد بود.


یکی از پایه‌های اصلی کار معاونت علمی در سال ۹۸ تولید اقلام تحریمی همه صنایع است


سورنا ستاری در حاشیه مراسم رونمایی از چهار داروی ضدسرطان و ضددیابت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از پایه‌های اصلی کار معاونت علمی در سال ۹۸ تولید اقلام تحریمی همه صنایع است، اما می‌توانم بگویم که بیش از ۴۰ درصد فعالیت معاونت علمی در حوزه تولید دارو و مواد اولیه دارویی است.



وی ادامه داد: لیستی در سازمان غذا و دارو از مواد اولیه و داروهایی که بیشترین میزان واردات را دارند تهیه شده و قرار است به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این داروها را تولید و وارد بازار کنیم. در سری اول این لیست امروز رونمایی شدند که تولید آنها در سطح انبوه است.


رونمایی از دو داروی ضددیابت


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با حضور در شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز، از شرکت دانش‌بنیان البرز فارمد بازدید و از دو داروی ضددیابت با نام‌های آمپاگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین رونمایی کردند.



آمپاگلیفلوزین، نخستین داروی ضددیابت در جهان است که نرخ مرگ‌ومیر بزرگ‌سالان مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. این دارو قبلاً فقط در انحصار آلمان و آمریکا بود که ازاین‌پس ایران نیز به‌عنوان سومین تولیدکننده این دارو در جهان شناخته می‌شود. داروی ضددیابت داپاگلیفلوزین نیز، یک داروی درمان دیابت شیرین نوع دو است که ایران بعد از انگلستان، موفق به تولید آن شده است.‌


قیمت این دو دارو در بازار داخلی، فقط کمتر از دو درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهارکننده ناقل سدیم ـ گلوکز نوع دو دسته‌بندی می‌شوند. دو داروی فوق در سال ۲۰۱۴ به بازار ارائه شد و ایران با فاصله فقط پنج سال موفق به تولید این داروهای پرکاربرد شده است.


اجازه ورود داروهای خارجی که مشابه داخلی دارد را نمی‌دهیم


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از داروهای ضددیابت اظهار کرد: کسانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تقویت تولید ملی فعالیت می‌کنند، خدمت بزرگی به کشور انجام می‌دهند.


وی افزود: در وزارت بهداشت سیاست ما حمایت از تولید داخلی است و به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود داروهای خارجی که دانشمندان ما توانایی ساخت آن‌ها را دارند، نمی‌دهیم.


نمکی تصریح کرد: برای پیشگیری از سرطان برنامه‌هایی در دستور کار داریم که بتوانیم داروهایی برای این مقوله بسازیم. از سال‌ها پیش برای من روشن بود که اگر از 6 بیماری مسری واگیردار رها شویم و برای آن‌ها دارو بسازیم، به تله بیماری‌های قلبی و عروقی خواهیم افتاد. سیاست اصلی وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌ها و تغییر شیوه زیست مردم و ساخت داروهای موردنیاز این بیماری‌ها است.


اکوسیستم داروسازی استان البرز یک‌ قطب مهم در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود


همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از داروهای ضددیابت اظهار کرد: اکوسیستم داروسازی استان البرز یک‌قطب مهم در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود.


ستاری بیان کرد: استان البرز مجهزترین استان کشور در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه علم و فناوری است. این استان را به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی داروسازی کشور می‌شناسیم.


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با حضور در شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز، از مرکز رشد بهنود بازدید و از دو داروی جدید مرکز رشد فناوری فرآورده‌های بیوتکنولوژی رونمایی کردند. واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله این محصولات بود. این واکسن برای طاعون نشخوارکنندگان کوچک چون گوسفند و بز استفاده می‌شود؛ عنوان این واکسن PPR است.


محصول دیگر پادزهر ۶ ظرفیتی نیش عقرب و مار بوده و این محصول با عنوان اسکوفب عرضه شده است.


واکسن‌سازی باعث افتخار جامعه سلامت کشور است


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از دو واکسن اظهار کرد: بیش از 90 سال است که واکسن در منطقه خاورمیانه می‌سازیم و صادر می‌کنیم. برخی از غربی‌ها در سال‌های دور می‌گفتند که هر کشوری واکسن بسازد، امکان دارد که به توانایی ساخت بمب دارویی نیز می‌رسد درصورتی‌که تفکر غلطی است. واکسن‌سازی باعث افتخار جامعه سلامت کشور محسوب می‌شود.


وی افزود: با ارزان‌ترین و مؤثرترین شیوه، نظام سلامت را اداره خواهیم کرد. برای ورود داروهای جدید به لیست باید ببینیم که با اقتصاد کشور سازگاری دارند و تأثیر آن دارو بر نظام سلامت چیست.


نسل جدید کارآفرینی و داروسازی جدید در کشور شکل گرفته است


همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از دو واکسن اظهار کرد: شتاب‌دهنده‌ها روش جدیدی در شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات کشور به حساب می‌آیند و به‌طور ویژه این قضیه را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کنیم.


ستاری افزود: نسل جدید کارآفرینی و داروسازی جدید در کشور شکل گرفته و باعث افتخار است که در شرکت پرسیس ژن 200 نفر با مدرک PHD حضور دارند.


از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، واردات نزدیک به ۱۰۰ قلم داروی مشابه تولید داخل متوقف شد


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم رونمایی از دو واکسن تازه تولیدشده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان غذا و دارو دارای کارشناسان پاک‌دست و سالمی است اما گاهی اوقات از طرف تولیدکنندگان، گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه مراحل صدور برخی پروانه‌ها طولانی‌تر از حد مورد انتظار است و گاهی اوقات فیلترهایی ایجاد شده و به ناراحتی تولیدکنندگان منجر می‌شود.



وی افزود: واردات دارو بیش از حد مورد انتظار است و این موضوع تولیدکننده دارو را مغموم می‌کند. ما در حال اصلاح این رویه‌ها هستیم؛ به طوری که همه را مکلف کرده‌ایم که اولاً واردات داروهای مشابه تولید داخل متوقف شود، مراحل صدور پروانه‌ها را تسریع کنیم و استانداردها را برای حفظ سلامت شهروندان در تولید داخلی تقویت کنیم؛ به طوری که اگر محصول تولید داخل کیفیت لازم را نداشت قویاً با آن برخورد شود.


نمکی با بیان اینکه در این حوزه‌ها بیش از ۵۰ درصد کار را انجام داده‌ایم، گفت: از روزی که بنده به وزارت بهداشت آمدم، واردات نزدیک به ۱۰۰ قلم داروی مشابه تولید داخل با آهنگی ملایم متوقف شد.


امضای تفاهم‌نامه ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت دارویی اکتوور


ایستگاه چهارم سفر استانی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به شرکت اکتوور رسید. در این شرکت، تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست‌فناوری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت دارویی اکتوور با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد. براساس این تفاهم‌نامه، با راه‌اندازی شتاب‌دهنده بخش خصوصی، راه برای توسعه استارت‌آپ‌های حوزه غذایی و دارویی هموار می‌شود.



مشارکت طرفین در راستای کمک به رشد و توسعه زیست‌فناوری موضوع این موافقت‌نامه است که از طریق راه‌اندازی شتاب‌دهنده خصوصی در حوزه محصولات دارویی و غذایی در محل ایستگاه نوآوری شریف و حمایت و نظارت بر تیم‌های فنی مستقر در شتاب‌دهنده جهت حصول خروجی و محصول و پیگیری تولید صنعتی محصولات خروجی منتخب و موفق شتاب‌دهنده و تضمین فروش و تأمین بازار محصولات تولیدی حاصل می‌شود.


بازدید ستاری از شرکت زیستی طبیعت‌گرا


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور عصر روز گذشته از شرکت فناوری زیستی طبیعت‌گرا که در حوزه فرآورده‌های بیولوژیکی، کشاورزی و دام‌پروری فعالیت می‌کند، بازدید کرد.


شرکت دانش‌بنیان فناوری زیستی طبیعت‌گرا از سال 1379 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع فرآورده‌های بیولوژیکی مورد استفاده در حوزه محیط زیست، کشاورزی و دام‌پروری آغاز کرده و در حال حاضر بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه این محصولات در خاورمیانه محسوب می‌شود.



شرکت دانش‌بنیان فناوری زیستی طبیعت‌گرا با تکیه بر تیم متخصص و مجرب و با بهره‌گیری از دانش بومی، مطابق با جدیدترین روش‌ها، با ارائه راه‌حل‌های مناسب و کارآمد، چشم‌انداز خود را در جهت کاهش مصرف بی‌رویه کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها در سیستم‌های کشاورزی و دام‌پروری ایجاد کرده است.



محصولات این شرکت برگرفته از طبیعت و میکروارگانیسم‌های مفید و غیربیماری‌زا و فاقد هرگونه دستکاری ژنتیکی است. در حال حاضر این شرکت قادر به تولید بیش از یک هزار و 500 تن مواد بیولوژیکی پودری و 184 هزار تن فرآورده‌های بیولوژیکی مایع است که کیفیت و کارایی آن‌ها با تکیه بر تجهیزات تخمیری مدرن، رویه‌های تولیدی مناسب، تیم تحقیق و توسعه قوی، کنترل دقیق فرآیند تولید و اجرای صحیح استانداردهای کنترل کیفی تضمین می‌شود.


توانستیم 37 میلیارد تومان از تولید کاتالیست‌ها کسب کنیم


ستاری پس از دیدن از شرکت دانش‌بنیان فناوری زیستی طبیعت‌گرا، از شرکت دانش‌بنیان گهرسرام که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند، بازدید و خط ازدیاد تولید کاتالیست را در این شرکت افتتاح کرد.



عبدالرضا حمیدی مدیر شرکت دانش‌بنیان گهرسرام در این بازدید اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های موجود، نباید دست روی دست گذاشت. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعامل و همدلی هستیم. تحریم نعمت نیست ولی می‌شود از این فرصت نهایت بهره را برد. کافی است نگاهمان را از خارجی‌ها برگردانیم.


وی افزود: شاید باورکردنی نباشد در چنین شرایطی و طی یک سال اخیر حجم سفارش‌های شرکت گهرسرام برای تولیدات کاتالیستی 10 برابر شده است و این همان فرصت طلایی و فوق‌العاده‌ای است که اکثر تولیدکننده‌ها در آرزوی رسیدنش هستند.


حمیدی خاطرنشان کرد: ما توانستیم از درآمدی 5 میلیارد تومانی در مدت کمی بیش از یک سال به 37 میلیارد تومان دست یابیم که کلیه درآمدها در جهت توسعه طرح‌های اشتغال‌زا و توسعه کاتالیست‌های گوناگون سرمایه‌گذاری شده است.


بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت کشت و صنعت رعنا


سورنا ستاری عصر روز گذشته از شرکت دانش‌بنیان کشت و صنعت رعنا که در حوزه تولید خرما و گردو فعالیت می‌کند، بازدید کرد.


مدیر شرکت دانش‌بنیان کشت و صنعت رعنا در حاشیه بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از این شرکت اظهار کرد: شرکت رعنا از سال ۱۳۷۲ تأسیس و اولین و بزرگ‌ترین شرکت زیست‌فناوری گیاهی در ایران محسوب می‌شود که با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه تکثیر نهال‌های مثمر و غیرمثمر در مقیاس انبوه و با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های کشت‌بافت به تولید نهال اشتغال دارد.



حسن ورشوچی افزود: از ابتدای تأسیس این شرکت تاکنون بیش از ۲ میلیون اصله نهال خرما تکثیر و توزیع شده است.
وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۲ مجتمع رعنا با موفقیت تکنولوژی تکثیر انبوه نهال گردوی خودریشه‌زا با کاربرد فناوری کشت بافت را از طریق قرارداد همکاری با یک شرکت اسپانیایی به ایران منتقل نمود و در حال حاضر یکی از دو شرکت دارنده این فناوری در سطح جهان به شمار می‌رود.
مدیر شرکت دانش‌بنیان کشت و صنعت رعنا بیان کرد: مجتمع رعنا در منطقه صفادشت شهریار قرار دارد و محصولات این مجتمع به کشورهای عراق، کویت، قطر، امارات، اردن، لبنان و سودان صادر می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از گلخانه‌های مختلف شرکت بزرگ رعنا بازدید و در جریان جزئیات فعالیت‌های این شرکت قرار گرفت.


بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان استان البرز، روحی تازه در مدیران این مجموعه‌ها دمید و به آن‌ها دلگرمی داد که این معاونت در راستای حمایت از تولید ملی، از این شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور ویژه کمک می‌کند.


انتهای پیام/4107/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته