دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1398 - 14:14
دانشگاه فرشچیان هنرمند تربیت می‌کند؛

احیای هنرهای اسلامی ایرانی به روش فرشچیان/ جزئیات رشته‌ها و نحوه ثبت‌نام در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی

تعریف هنرمند با هنرجو کاملاً متفاوت است از این رو دانشگاه فرشچیان از مهرماه سال 98 به تربیت هنرمند می‌پردازد تا خونی تازه در رگ‌های هنرهای اسلامی ایرانی به جریان بیفتد.
کد خبر : 407831
636960378444510215.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هنر مقوله ای است که در طول تاریخ همواره با فراز و فرود های بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. اندیشمندان بسیاری بر این باورند که در دنیای تکنولوژی و مدرن، این هنرهای اصیل و سنتی هستند که مورد غفلت واقع شده یا یکی پس از دیگری با چاقوی فراموشی ذبح می‌شوند. اما این نکته کاملاً مشخص است که احیای این هنر ها یکی از عوامل زنده نگه داشتن تاریخ و فرهنگ جامعه است که باید سازو کاری راه اندازی شود تا این مسیر همچنان ادامه یافته و هنرهای اسلامی ایرانی همچنان بر سر در جهان بدرخشد.


مهرماه سال 1397 بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی  بهمن نامورمطلق را به سمت سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان منصوب کرد. همین قدم باعث شد تا گام اول برای تولد مسیر آموزش هنرهای اسلامی ایرانی که به دست فراموشی سپرده می‌شد، برداشته شود.


۳ دغدغه مهم برای تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی


بهمن نامور مطلق در گفتگویی که با خبرنگار آنا داشت به دغدغه‌های اصلی اهالی هنر در این رابطه پرداخت و گفت: مجموعه این مسائل و موارد دیگر، دغدغه برخی هنرمندان بزرگ کشور هم بود. در این میان، استاد محمود فرشچیان به ‌عنوان هنرمند شاخص و پیشکسوت، بیش از همه این نگرانی را داشتند و احساس خطر می‌کردند.


وی در خصوص تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان عنوان کرد: از حدود ۲۰ سال پیش، ابتدا فرهنگستان هنر و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این مسأله حساس شدند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال این بود که نهادی را پیدا کند تا بتواند به عنوان متولی تأسیس و اداره دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی، مشکلات را برطرف کند. چند نهاد پیشنهاد شد، اما متأسفانه حمایت‌های لازم صورت نگرفت و این فرایند طولانی شد.


در نهایت دانشگاه آزاد اسلامی پیشگام و داوطلب شد تا حمایت‌های لازم را از تأسیس این دانشگاه انجام دهد و در صیانت از هنرهای سنتی ما گام جدی را بردارد. دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر حمایت های مالی و اداری و راه‌اندازی سیستم اداری، ساختمانی را هم برای شروع کار در اختیار این دانشگاه گذاشته است.


با این همه چراغ اول برای تأسیس دانشگاهی که بتواند قدم در راستای آموزش و بقای حیات هنرهای اسلامی ایران بردارد، روشن شد.


کار درخشان دانشگاه آزاد در حفاظت از نگارگری


بسیاری از هنرمندان مطرح کشور نیز از ایجاد چنین دانشگاهی اظهار رضایت کرده و آن را آغاز تحولی نوین در آموزش هنر دانسته اند.


علی نصیریان در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشگاه هنرهای سنتی استاد محمود فرشچیان کار بسیار درخشانی است. این‌که این استاد بزرگوار در قالب این دانشگاه بتواند شاگردانی را تربیت کند که سنت نگارگری ایرانی را حفظ کرده و این سبک هنری ایرانی را تداوم ببخشند، حرکت قابل تحسینی است و من هم آن را تأیید می‌کنم.


سرانجام در 30 مهرماه سال 1397 دانشگاه استاد فرشچیان رسماً افتتاح شد تا اقدامات لازم را برای اتعریف رشته و جذب دانشجو انجام دهد.


دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این دانشگاه با اشاره به جایگاه استاد فرشچیان و روند تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راه‌اندازی این دانشگاه اقدام نماییم و تلاش خود را به کار بندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.


مراسم افتتاحیه دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان


استاد محمود فرشچیان نیز در این مراسم با تقدیر از  دانشگاه آزاد اسلامی که در این کار پیشقدم شده است، گفت: امیدوارم مسئولان در آینده با برنامه‌‌ریزی‌های سودمند اساتید و هنرمندان کارورز مخصوصاً طراحان مبدع و مبتکر و کارآمد متکی به خود برای حفظ و اشاعه و اعتلای هنرهای اصیل ایرانی پرورش دهند.


دانشگاهی برای احیای نظام سنتی استاد شاگردی


حسن بلخاری عضو شورای سیاست‌گذاری دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در گفتگویی با آنا اعلام کرد که «مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه آقای دکتر محمدمهدی طهرانچی در ماه‌های گذشته، همکاری بسیار خوبی با ما داشتند. ساختمان خوبی برای استقرار دانشگاه در نظر گرفته شد و امکانات لازم را هم در اختیار گذاشتند.»


نشست خبری دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان


وی درباره شیوه آموزش در این دانشگاه نیز می‌گوید: به‌ دنبال احیای نظام سنتی استاد شاگردی در این دانشگاه هستیم. نظامی که مبنای اصلی تعالی هنر اسلامی ایرانی در طول تاریخ بوده است.


رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر به ویژگی دیگر نظام استاد شاگردی نیز این گونه اشاره می‌کند: ما در روند تاریخ هنرهای اسلامی ایرانی، شاهد یک آداب معنوی خاص بین استاد و شاگرد هستیم که یک رابطه عمیق اخلاقی و معنوی ایجاد می‌‌کرد. کسب تخصص از استاد ممکن بود سه تا پنج سال طول بکشد، یعنی چیزی شبیه به همان نظام آموزشی که اکنون در قلمرو حوزه‌های علمیه داریم. ما در این دانشگاه به دنبال احیای آن نظام آموزشی هستیم که در آن، آداب معنوی بر مسائل روزمره آموزشی مقدم باشد. تا زمانی که دانشجو در یک رشته خاص به آن مرحله نرسد که بتواند هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ تخصصی به مرحله استادی کامل برسد، استاد او را رها نمی‌کند.


بالاخره پس از برنامه‌ریزی‌های فراوان و طبق وعده‌هایی که داده شده بود دانشگاه فرشچیان از مهرماه سال اقدام به جذب دانشجو بر اساس ضوابط قانونی خواهد کرد.


بهمن نامورمطلق رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در نشست خبری خود که در مرداد 98 برگزار شد خبر از این مسئله داد.


رشته های دانشگاه فرشچیان و نحوه جذب دانشجو


بهمن نامورمطلق رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان اظهار کرد: یکی از این رشته‌ها، خوشنویسی است و به‌زودی مقطع تحصیلات تکمیلی این رشته راه‌اندازی می‌شود، دانشگاه استاد فرشچیان از مهرماه سال جاری با سه رشته نگارگری، صنایع چوب و سفال و سرامیک کار خود را شروع خواهد کرد.


نشست خبری رییس و اعضای هیئت علمی دانشگاه استاد فرشچیان


وی افزود: کسانی که از طریق آزمون کارشناسی ارشد و روند استعداد درخشان اقدام کرده‌اند می‌توانند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. مکاتباتی با دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده تا دارندگان نشان‌های هنری نیز وارد دانشگاه استاد فرشچیان شوند. این دانشگاه سعی خواهد کرد استادکارهای هنری جذب کرده و وارد جامعه کند.


نامورمطلق ادامه داد: تعداد ۶۰ دانشجو برای جذب این سه رشته پیش‌بینی شده و به ازای هر رشته ۲۰ نفر ظرفیت تعیین شده است. روش استاد و شاگردی وجه تمایز دانشگاه استاد فرشچیان است که آموزش‌ها را به‌صورت کاربردی ارائه خواهد کرد. این دانشگاه براساس توصیه‌های استاد فرشچیان طراحی و خلاقیت را در متن کار قرار داده است تا خلاقیت و نوآوری را در حوزه هنر به ارمغان آورد.


رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان بیان کرد: راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا و دوره‌های پسادکتری نیز در ادامه پیگیری می‌شود. صدور اجازه‌نامه اساتید برای هنرآموزان از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه است که عیار هنری سنتی ایران را تجلی خواهد کرد. اعطای بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان ساعی در دانشگاه از ابتدای فعالیت دوره‌ها انجام خواهد شد.


آغاز جذب دانشجو در دانشگاه فرشچیان/ خلأ جدی در مقالات علمی هنرهای اسلامی ایرانی/دانشجویان خارجی مشتاق حضور در دانشگاه فرشچیان هستند


حبیب‌الله صادقی عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به آغاز جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنرهای اسلامی- ايرانی استاد فرشچيان گفت: راه‌اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان اتفاق خوب و مبارکی است که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز شاهد هستیم، این اتفاق واقعاً جزء مؤلفه‌ها و رفتارهای ستوده بوده که در حال اتفاق افتادن در کشور است.



وی افزود: ما بیشتر از 50 مقاله علمی راجع به هنرهای سنتی نداشتیم و متأسفانه خلأیی در فرهنگ و اندیشه ما پیرامون مرز بین سنت و مدرنیته، ایجاد شده بود اما با اتفاقی که با نام استاد فرشچیان روی می‌دهد، به دلیل فراگیری و دانش وسیع این استاد که یکی از جلوه‌ها و چهره‌های معاصر هنر ایران است و به سنت احترام کرده و جهانی بودن را در نظر می‌گیرد، به دنبال پر کردن این شکاف اندیشه‌ای هستیم.


صادقی اعلام کرد: با انتشار خبر افتتاح دانشگاه فرشچیان، دانشجویانی از پاکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، کشمیر، شرق آسیا، ژاپن، چین و ... پروپوزال‌‌ها و سرفصل‌های درسی‌ آن را مورد بررسی قرار دادند.


با این حساب به صراحت می‌توان گفت که دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان تبدیل به دروازه‌ای شد تا علاوه بر آموزش این هنرها به روش استاد-شاگردی واحیای سبک هنرهای سنتی، فرهنگ هنر اسلامی را دوباره به صدر کشورهای منطقه معرفی کند.


لازم به ذکر است دانشگاه فرشچیان از مهرماه سال جاری در سه رشته نگارگری، صنایع چوب و سفال و سرامیک کار خود را شروع کرده و به جذب دانشجو خواهد پرداخت.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته