دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1398 - 11:33
انبری در گفتگو با آنا:

عدم مدیریت واردات کاغذ و گمرک دامن‌گیر دانشجویان شده است

مدیرمسئول نشریه دانشجوی حوا گفت: شرایط فعلی که دامن‌گیر روزنامه‌ها و بازار کتاب است، ناشی از عدم مدیریت صحیح واردات کاغذ و ترخیص از گمرک بوده که دامن‌گیر نشریات دانشجویی نیز شده است.
کد خبر : 407792
1478756.jpg

مرضیه انبری در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص بحران کاغذ گفت: شرایط فعلی که دامن‌گیر روزنامه‌ها و بازار کتاب است، ناشی از عدم مدیریت صحیح واردات کاغذ و ترخیص از گمرک بوده که دامن‌گیر نشریات دانشجویی نیز شده است. 


وی بابیان این‌که نشریات دانشجویی حامی مالی ندارند و این بحران هرروز تشدید می‌شود، افزود: در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) تحقیقات مفصلی درباره مهم‌ترین وقایع سیاسی یک دهه گذشته انجام شد و این تحقیقات در قالب یک نشریه ۱۰۰ صفحه‌ای مورد تائید پژوهشگران تاریخ معاصر قرار گرفت، اما به خاطر شرایط بحرانی بازار کاغذ هنوز موفق به تأمین هزینه برای چاپ آن حد کثیر نشده‌ایم.


مدیرمسئول نشریه دانشجوی حوا افزود: تعداد شمارگان فصلنامه علمی-فرهنگی حوا از 200 نسخه به 60 کاهش پیداکرده است. به همین دلیل این نشریه در قبال حدود 10 هزار دانشجو و مسئولان دانشگاهی که مایل هستند نسخه فیزیکی نشریات روی میز آن‌ها باشد با مشکل مواجه است.


انبری اظهار کرد: الکترونیکی شدن نشریات در وهله اول نیاز به تدوین یک آیین‌نامه به‌خصوص، جهت چگونگی نظارت بر فعالیت نشریات الکترونیکی دارد. برای مثال در آیین‌نامه نشریات فعلی محدوده توزیع نشریه مشخص‌شده است، اما برای نشریه الکترونیکی این میزان مشخص نیست و باید طبق آیین‌نامه‌ای مشخص شود. 


وی ادامه داد: از سویی ما نمی‌توانیم تورق را کنار بگذاریم، هر رسانه‌ای در جای خود تأثیر بسزایی دارد. برای مثال خبرگزاری‌ها هرگز جای جراید را نگرفتند بلکه درحرکت عرضی آن‌ها به فعالیت خود ادامه دادند. در میان انبوهی از اخبار مجازی، نشریات دانشجویی که صرفاً الکترونیکی باشند همانند قطره‌ای در دریا حساب می‌شوند و این در حالی است که نشریه کاغذی به عنوان یک جریان زنده در صحن دانشگاه و فرصتی برای فارغ شدن از اخبار تیتروار فضای مجازی، مطالعه تحلیل‌های نویسندگان جوان را فراهم می‌کند. آرامشی که با تورق و فرصت تأمل نسبت به مطالب کتاب و مجله به دست می‌آید در مطالعه فایل الکترونیکی وجود ندارد.


دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تصریح کرد: باوجوداینکه فعالیت اغلب نشریات دانشجویی در فصل تابستان کم می‌شود، اعضا هیئت تحریریه نشریه حوا به خاطر فراغت از درس و کلاس، زمان بیشتری را صرف امور فوق‌برنامه نظیر نشریات می‌کنند که مطالب شمارگان تابستان از پختگی و عمق بیشتری نسبت به سایر ایام سال برخوردار هستند‌. از سویی برای نشریات علمی اساتید مشاور فرصت بیشتری برای همراهی و همکاری با نشریات دارند.


وی گفت: نشریه متکی به نویسنده بوده و نویسنده نیازمند آموزش و استعداد و توان ذاتی است. نویسندگان دید درستی نسبت به موضوعات مختلف ندارند و گاهی موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که هیچ نقطه‌نظر مثبت یا منفی درباره آن وجود ندارند و مجبور به بازگویی اخبار می‌شوند که در بهترین حالت ممکن بجای تحلیل و ارائه دیدگاه جدید مشغول به شفاف‌سازی درباره وقایع می‌شوند. 


دانشجوی کارشناسی رشته مطالعات خانواده دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: از سویی دیگر گاهی مطالب، حاصل مطالعه کوتاه‌مدت دانشجو است، یعنی برای نوشتن در مورد موضوعی که بر عهده گرفته است تحقیق می‌کند. اگر این موضوع حاصل مطالعه بلندمدت دانشجو باشد در طول زمان بجای بازگو کردن جزء به‌ جزء و گزارش نوشتن شروع به تحلیل و نگارش یادداشت خواهد کرد. لازم است دانشگاه‌ها امکانات بیشتری برای کارگاه‌های آموزش نویسندگی به عمل‌آورند .


انبری در پایان گفت: نشریات دانشجویی باید آیینه نوع تفکر دانشجویان جوان درباره هزاران واقعه کشور و جهان باشند نه این‌که نظرات افرادی را که پشت دیوارهای دانشگاه هستند، تکرار کنند.


گفتنی است نشریه فصلنامه علمی_فرهنگی حوا در حوزه زن و خانواده زیر نظر دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) به سردبیری فاطمه فاضلی نیک، دانشجوی حقوق این دانشگاه فعالیت می‌کند.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته