دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1398 - 17:14

دانشجویان پا پس نمی‌کشند/چرا فرمانداری مجوز تجمع مقابل سفارت نیجریه را نداد؟

با وجود درخواست مجوز دفاتر بسیج دانشجویی از فرمانداری تهران برای تجمع حمایتی از شیخ ابراهیم زکزاکی، تعلل فرمانداری تهران برای اعطای مجوز این تجمع تعجب‌آور است.
کد خبر : 404456
0X8A1896.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجو یعنی مطالبه‌گری و آرمان‌گرایی هرچند این آرمان‌ها توسط بعضی از مقام‌ها در اولویت توجه نباشند؛ با این حال معیار انقلابی‌گری سخنان مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) است که با توجه به آن‌ها می‌توان به شاخص‌های انقلاب و میزان مطالبه‌گری در راه این آرمان‌ها پی برد.


مقام معظم رهبری در جمع زائران حرم رضوی در اول فروردین 94 بیان کردند: کارهای بزرگی برعهده‌ی ملّت و دولت ایران است؛ مسئله‌ی اتّحاد اسلامی، مسئله‌ی کمک به ملّتهای مستضعف، گسترش نفوذ معنوی اسلام در منطقه که امروز پرچم آن دست ملّت ایران است.


معظم‌له همچنین طی بیاناتی در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین ششم آذرماه 93 در تشریح آیه 75 سوره نسا عنوان کردند: «ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان»؛ چرا جهاد نمی‌کنید، مقاتله نمی‌کنید، نبرد نمی‌کنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید]- و در راه مستضعفین، برای نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیت است؛ یعنی شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدان‌های خطر، برای اینکه مستضعفین را نجات بدهی؛ معنای این، همان مسئولیت است دیگر. یا این حدیث معروف «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛ و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتی در متون اسلامی است که این جزو بینات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را این‌جور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعه خود، هم نسبت به بشریت مسئول است.


با وجود سخنان صریح مقام معظم رهبری و موجود بودن سیره امامین انقلاب اسلامی، بعضی از مسئولان در عمل به وظیفه انقلابی خود دچار تزلزل هستند.


دانشجویان انقلابی دانشگاه‌های تهران ادامه حمایت‌های خود از مردم مظلوم نیجریه که سابقه مبسوطی دارند؛ پس از تجمع مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران با وخیم‌تر شدن سلامت شیخ ابراهیم زکزاکی، درخواتس تجمع مقابل سفارت این کشور در تهران را داشتند که این موضوع مسکوت ماند تا دانشجویان انقلابی نتوانند امروز به وظیفه انقلابی و شرعی خود عمل کنند.


اما تجریه نشان داده است که جنبش دانشجویی ایران به راحتی از آرمان‌های خود پا پس نمی‌کشد و در راستای عمل به وظایف انقلابی خود نهایت تلاش را به کار خواهند بست؛ دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کردند که باوجود مخالفت فرمانداری تهران در اعطای مجوز تجمع مقابل سفارت نیجریه در جمهوری اسلامی ایران پیگیر دریافت مجوز برای روزهای دیگر هستند.


تعلل فرمانداری تهران جای سوال دارد؟


در روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران تجمع کرده بودند اما این تجمع هیچگونه مشکل امنیتی و حتی ترافیکی نیز به‌وجود نیاورد، تعلل فرمانداری تهران در اعطای جای سوالات بسیاری را باقی گذاشته است. 


در همین رابطه مصطفی صادق‌محمدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار آنا گفت: تعلل فرمانداری تهران برای صدور مجوز تجمع برای فعالان دانشجویی جای سوال دارد، هرچند عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در مقابل ظلم‌های که به مردم نیجریه و به‌ویژه شیخ ابراهیم زکزاکی می‌شود نیز چندان مناسب نبوده است.


وی افزود: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران آرمانی‌هایی داشته است و براساس آن آرمان‌ها شکل گرفته که حمیات از مظلوم از مهمترین این آرمان‌ها است؛ اکنون نیز شاهد ظلم به مردم نیجریه و رهبر نهضت اسلامی آن، شیخ ابراهیم زکزاکی هستیم؛ مسخره است که در این جامعه اسلامی و انقلابی برای دادخواهی از مظلومانی که هم عقیده ما هستند در پیچ و خم اداری گیر کنیم.


علی طلوعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در پاسخ به خبرنگار آنا از برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌ای دیگر در حمایت از مردم مظلوم نیجریه و شیخ ابراهیم زکزاکی خبر داد.


نمی‌توان همزمان در جبهه ظالمان و مظلومان بود


شاید در موضوعات سیاسی یا اجتماعی مواضعی بینابینی اتخاذ کرد اما در رابطه با اینکه در جبهه مظلومان قرار داریم یا ظالمان نمی‌توان در موضع میانه بود؛ با نگاه به تعالیم اسلامی هم می‌توان به همین موضوع پی برد چراکه سکوت در قبال ظلم به مظلومان را همدستی با ظالمان توصیف کرده‌اند و حتی به افرادی که به آن‌ها ظلم شده و به این ظلم رضایت داده‌اند یا سکوت کرده‌اند نیز عنوان همدستی با ظالمان اطلاق می‌شود.


ملت ایران همواره به اتخاذ مواضع حمایتی در قبال مظلومان جهان به ویژه در موضوع فلسطین و ملجأیی برای ملت‌های مظلوم شناخته می‌شوند، به نظر می‌رسد روا نیست که مسئولان اجرایی با انفعال خود این موضع جهانی ملت ایران را تقلیل دهند.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته