دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1398 - 19:43
فرمانده کل سپاه پاسداران:

هدف دشمن از تحریم ایران نگه داشتن ما در انزوای دانش است

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هدف دشمن از تحریم ایران دور نگه داشتن ما از رسیدن به سلاح نیست بلکه هدف آن نگه داشتن ما در انزوای دانش است.
کد خبر : 403229
1398020220012069017251084.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیست و چهارمین دوره طرح ولایت کشوری دقایقی قبل با سخنرانی سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران آغاز به کار کرد.


حجت‌الاسلام امیر ابوالفضل حکمت در باره جزئیات این طرح بیان کرد: امسال و هم‌زمان با برگزاری بیست و چهارمین دوره از طرح ولایت کشور، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان حضور دارند.


سرلشکر پاسدار حسین سلامی در افتتاحیه این طرح گفت: دانشجویان انقلابی و مومن و متعهد جوانانی که امروز بیرق پیشرفت‌های علمی کشور را بر دوش گرفته اند و برای وسعت دادن به فضای ذهن و اندیشه و تقویت قدرت تفکر، خلاقیت، نوآوری و دانش افزایی جامعه انقلابی ما در تلاش هستند و یک مجاهدت علمی را برای دستیابی به استقلال در کشور دنبال می‌کنند، حضور دارم.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ریشه اصلی رشد و بالندگی و سربلندی و عظمت هر کشوری به بزرگی مساحت ذهنی، وسعت اندیشه ها، عظمت دامنه و قلمرو ذهن‌ها و فکرهاست، افزود: شاید برحسب شاخص‌های ظاهری وسعت جغرافیایی یا غنای منابع طبیعی یا حتی موقعیت ژئوپولتیک و میزان ثروت مادی یک جامعه، بخش‌هایی از بزرگی یک جامعه را اختصاص دهد، اما بزرگی واقعی در اتصال ذهن‌ها و بزرگی و عظمت قلب هاست. در واقع انسان‌ها درجه شکوه یک جامعه، یک ملت و یک تمدن را تعیین می‌کنند.
سلامی ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها ثروتمندند و در جغرافیا بزرگند، اما در دستگاه مختصات نظام بین الملل موقعیت بسیار ضعیف و غیرقابل اعتنایی دارند و بعضی از کشور‌ها کوچکتر و کم ثروت ترند، اما به برکت وجود انسان‌های قوی و حکیم بزرگ هستند. پس شما ریشه‌های شجره طیبه علم، دانش و حکمت جامعه ما هستید.


وی اصل انقلاب اسلامی را برای نجات بشریت از جاهلیت مدرن دانست و تاکید کرد: تجربه و واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که پیشرفت‌های شگفت انگیز بشر در علم بدون تکیه بر حکمت و وحی، ظالم سعادت بشر است.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به جهل مدرن در دنیای امروز گفت: در جهل مدرن شما حس می‌کنید به ظاهر جهان در عرصه پیشرفتی شگفت انگیز و با سرعت است، پیشرفت‌های صنعتی و علمی شگفت انگیز است، اما بشر به سعادت نمی‌رسد.
سلامی ادامه داد: وقتی فرمول نسبیت انیشتین را به جای اینکه بتواند راهی برای سعادت بشر باز کند به دلیل نبود حکمت تبدیل به بمب‌های هسته‌ای و اتمی می‌شود که در لحظه‌ای صد‌ها نفر را در ناکازاکی و هیروشیما به خاکستر تبدیل می‌کند، این یعنی جهل مدرن است.
وی افزود: به ظاهر پیشرفت علمی است، اما چون این پیشرفت بر شانه‌های منطق و حکمت استوار نیست به دست قدرت طلبان و انسان‌های شرور این گونه تبدیل به ابزاری برای انهدام سیاره زمین می‌شود.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از پیشرفت‌های شگفت انگیز شیمی، سلاح‌های شیمیایی ساخته می‌شود، در علوم بیولوژی، بمب‌های میکروبی و در علم پزشکی و زیستی، بیماری‌های غیرقابل درمان مثل تب برفکی و آنفولانزا به وجود می‌آید، قوانین برای توصیف حرکت سیارات کشف می‌شود که بیشترین استفاده آن برای فضاپیما‌هایی است که ارمغان آن‌ها برای بشر ترویج ابتذال و از بین بردن عفت و روابط سالم اجتماعی و همینطور ابزاری برای جنگ‌های فضایی یا پرواز موشک‌ها و سلاح می‌شود؛ این‌ها نمونه‌هایی است از اینکه بشر با جهل مدرن به آن‌ها رسیده است و اگر این علوم با قواعد الهی ترکیب شود سعادت بشر را در پی داشته و جاهلیت مدرن را از بین می‌برد.


وی راه سعادت بشر را ترکیب علوم مختلف با علوم وحیانی برای پیشرفت عدالت و کرامت انسانی عنوان کرد و افزود: انقلاب ما برای همین آمده است. انقلاب اسلامی برای باز کرذن زنجیر‌های اسارت انسان امروزی از غل و زنجیر جاهلیت مدرن آمده است که با مفاهیم شیک و جوان پسند، اما محتوایی خارج از قواعد وارزش‌های الهی و انسانی بر زندگی بشر حاکم شده است.
سلامی نبرد امروز جهان با نظام و انقلاب ما را به این دلیل دانست که انقلاب اسلامی آمده تا راه سعادت بشر را نمایان کند و انسان‌ها را از تاریکی به وادی نور هدایت کند و ادامه داد: جنگ این است که این نظام و این نظریه به مدل تبدیل نشود.
وی افزود: هر گاه یک نظریه به مدل تبدیل شود یعنی تبدیل به واقعیتی روی زمین می‌شود و آنگاه این نظریه اثبات می‌شود و وقتی نظریه‌ای اثبات شود در سطح جهان تعمیم می‌یابد و این به معنای حرکت دادن یک مدل است و اینجاست که یک تمدن ظهور پیدا می‌کند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد:، چون نظریه‌های انقلاب اسلامی که برای تحقق عدالت و کرامت انسان و حاکمیت بخشی به ارزش‌های الهی و ترویج اخلاق و معنویت و توام سازی آن با پیشرفت و امنیت و رفاه همراه است، طبیعی است که میدان رشد چنین نظریه و مکتبی فضای تنفس و میدان سیطره قدرت‌های مسلط جهان امروز را محدود می‌کند و این یعنی شکل گیری آرایش جنگی در همه ابعاد در مقابل این نظام.
وی خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: شما امروز بیرق داران این مسیر نورانی هستید و رسالت ما این است که الگویی درخشان باشیم به شکلی که زندگی ما تجلی گاه ارزش‌های متعالی الهی در جامعه الهی باشد.
سردار سلامی خاطر نشان کرد: ما برای تحقق این رسالت بزرگ مسیر سختی را طی کرده ایم، از ابتدای تولد این انقلاب قدرت‌های بزرگ با آن درگیر شدند و می‌خواستند این انقلاب در آغاز کودکی خود محو شود و نتواند در جغرافیای سیاسی و اعتقادی و ارزشی عالم تغییری ایجاد کند، چون انقلاب پیام آور تقدیر بزرگ در زمین برای همه بشریت بود.


وی با بیان اینکه این مسایل باعث شد تا ما درگیر جنگ جهانی شویم در حالی که فاقد قدرت بودیم، گفت: ما در ابتدای انقلاب نسبت به قوای دشمنی بزرگی که آرایشی جهانی گرفته بود به لحاظ ظاهری قدرت ناچیزی بودیم، ولی خداوند به ما نصرت داد و ما را بر دشمنانمان پیروز کرد. این یک پدیده شگفت انگیز بود که یک ملت در آغاز یک تولد و در آغاز یک ترکیب سیاسی جدید با اعتلافی بزرگ از همه قدرت‌های مسلط بی نظیر بشر پنجه در پنجه بیندازد و اراده خود را بر او تحمیل کند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما تاریخ جدید، ادبیات جدیدی در جهان، منطقی جدید و نظریه‌های جدیدی ایجاد کردیم، تصریح کرد: ما نظریه غلبه قدرت به ظاهر ضعیف در برابر قدرت‌های به ظاهر بزرگ را اثبات کردیم. ما با قدرت‌های شیطانی جنگیدیم در حالی که محاصره بودیم و سلاحبه ما نمی‌رسید. در انزوای جهانی و سیاسی بودیم در حصر اقتصادی بودیم در حالی که همه جهان مدیریت جنگ را برعهده گرفته بود و از این مرحله با سرافرازی گذشتیم، اما جنگ ما خاتمه نیافت و دفاع مقدس تنها مقطعی از این جنگ بود. 
وی گفت: ما به تدریج در عین حالی که می‌جنگیدیم باید قدرت تولید می‌کردیم. این واقعیت زندگی بشر است که برای ماندن و جاودانه شدن باید قدرت ساخت و برای شکست نخوردن باید اراده به کارگیری قدرت داشت. ما هم باید می‌ایستادیم در حالی که دشمن بسیار قوی‌تر به نظر می‌رسید، قدرت را می‌ساختیم و هم باید با تدبیر برای زندگی مادی مردم کار می‌کردیم، باید در جنگ زندگی می‌کردیم و با زندگی می‌جنگیددیم و این تا به امروز ادامه یافت.


سلامی خاطرنشان کرد: ایران زمانی را تجربه کرد که هیچ نداشت، هیچ صدایی در آن تولید نمی‌شد، هیچ نیروگاهی به دست دانشمندان آن ساخته نمی‌شد، هیچ دارویی تولید نمی‌شد، تاکید کرد: ما در جنگ آموختیم که باید در جهان برای بقا قدرتمند شویم و دشمن این را نمی‌خواست. همین باعث شد که مساله هسته‌ای و پیشرفت‌های ما در علوم مختلف مورد غضب دشمن واقع شود و ما را تحریم کرد. ما برای دانش تحریم شدیم نه برای سلاح. 
وی تاکید کرد: هم دشمن می‌داند که ما سلاح نداریم و نمی‌سازیم و هم رهبر فرمودند که در منطق اسلام سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی ندارد و اسلام هرگز به سلاحی که کشتار جمعی است تن نمی‌دهد، در منطق اسلام احیا انسان احیا تمام بشریت است و کشتن یک انسان به مثابه کشتن تمام انسان هاست. پس آن‌ها با سلاح هسته‌ای با ما نمی‌جنگند برای دانش با ما می‌جنگند و تجربه کردند که دانش محور اقتدار یک ملت است.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه قطع وابستگی بدون علم ممکن نیست و ملت‌های عقب مانده در دانش و صنعت وابسته اند، تصریح کرد: ملت ما راه خود را یافته است. رهبر ما این را به ما آموخته است که ما برای بزرگ شدن باید عالم شویم و دشمن که دانشمندان ما را ترور کرد برای این بود که می‌خواست نشان دهد در مقابل پیشرفت‌های علمی ایران می‌ایستد، ولی ما را ه. خود را رفته ایم.
وی با اشاره به اینکه ما چهل سال پیش در دانشگاه‌ها نمی‌دانستیم موشک، ناو هواپیمابر و هواپیمای بدون سرنشین چیست، اما اکنون این‌ها را با دستان جوانان مان تجربه کرده ایم، خاطرنشان کرد: دشمن با تحریم و تحت فشار قرار دادن ما، ما را از خودش بی نیاز کرد.
سلامی ادامه داد: جوانان ایرانی باید تسخیرکننده قله‌های علمی باشد و نام ایرانی راه همواره در جهان بدرخشش درآورد و شخصیت‌های علمی را بالاترین سطوح قرار دهد و با این راه امروز استراتژی‌های دشمن را با شکست مواجه کرده ایم.


وی با تاکید بر اینکه امروز دشمن در تمام ارکان قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی رو به افول است، تاکید کرد: آمریکا این روز‌ها به حاشیه رانده شده و در تحولات مهم منطقه و جهان نقشی آنچنان ندارد و حتی قدرت‌های وابسته به آن‌ها اکنون از او فاصله گرفته اند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زوال آمریکا را به دلیل نداشتن رهبری کاریزما دانست و افزود: خودکشی سالانه ۴۰ هزار جوان آمریکایی، افزایش روزافزون طلاق، جدا زندگی کردن ۶۰ درصد فرزندان از والدینشان نشانی از فروپاشی نظام آمریکاست. 
وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید اگر شما مشکل دارید آن‌ها هم مشکل دارند، اما تفاوت شما با آن‌ها در این است که آن‌ها به خدا ایمان و اعتقاد ندارد، اما شما این ایمان را دارید.
سلامی با اشاره به اینکه جهان امروز حقیقت قدرت تکنولوژی و پیشرفت‌های فناورانه ما را درک کرده است، تاکید کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که سال‌ها در محاصره اقتصادی باشد، اما به پیشرفت خود ادامه دهد و ملتش سرافراز و آگاه باشد و عمق سپاه دشمن را بشناسد، این حقیقت امروز جامعه ماست.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته