دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1398 - 17:31
مسئول برگزاری طرح ولایت در گفتگو با آنا:

برگزاری بزرگترین دوره تربیتی انقلاب از 17تیر/ محتوای طرح ولایت کارشناسی شده است

مسئول برگزاری طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: بیست و چهارمین دوره طرح ولایت دانشجویی که بزرگ‌ترین دوره تربیتی و آموزشی انقلاب اسلامی است، از 17 تیر ماه آغاز می‌شود.
کد خبر : 402697
image_533_800 (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دوره مبانی اندیشه اسلامی یا طرح ولایت، عنوان دوره تربیتی و عقیدتی است که از سال 75 با هدف آموزش مبانی اسلام سیاسی و ولایت فقیه توسط آیت‌الله مصباح یزدی پایه‌گذاری شد. طرح ولایت در مدت 40 روز و در 6 بخش درآمدی بر معرفت‌شناسی و مبانی معرفت دینی، خداشناسی فلسفی، انسان، راه و راهنماشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست به شرکت‌کنندگان عرضه می‌شود.


23 دوره از این طرح تاکنون توسط سازمان بسیج دانشجویی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شده است. دوره‌ای که تا سال‌های گذشته به‌صورت ویژه برای اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور و با شرکت یک هزار نفر اجرا می‌شد.


امسال و هم‌زمان با برگزاری بیست و چهارمین دوره از طرح ولایت کشور، 4 هزار و 500 نفر از دانشجویان حضور خواهند داشت. ویژگی‌ها و تغییرات گسترده در این طرح سبب شده است تا با حجت‌الاسلام امیر ابوالفضل حکمت، مسئول برگزاری طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی گفتگویی داشته باشیم که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.


آنا: فرآیند ثبت‌نام و برگزاری بیست و چهارمین دوره طرح ولایت چگونه بود؟


حکمت: ثبت‌نام در طرح ولایت از 30 فروردین امسال آغاز شد و تا اول خرداد ادامه داشت. علاقه‌مندان به شرکت در این دوره پس از ثبت‌نام دعوت به مصاحبه شدند و پس از گزینش در روزهای گذشته از طریق پیامک به برگزیدگان اطلاع‌رسانی شده است. با توجه به حجم متقاضیان شرکت در طرح ولایت در فرآیند مصاحبه، تلاش می‌شود تا دانشجویان و طلابی انتخاب شوند که معلوماتی در حوزه‌های مرتبط با سرفصل‌های دوره داشته باشند. یکی دیگر از دلایل انجام مصاحبه گزینش، حفظ سطح کیفی این دوره است. بیست و چهارمین دوره طرح ولایت در دو مرحله و با حضور 4 هزار و 500 دانشجو از سراسر کشور برگزار خواهد شد که مرحله اول آن از 17 تیر ماه آغاز شده و تا 25 مرداد و مرحله دوم آن نیز از 30 تیر تا هفت شهریور در دانشگاه فردوسی ادامه خواهد داشت.


آنا: عمده‌ترین ویژگی‌ها و تفاوت‌های بیست و چهارمین دوره طرح ولایت با دوره‌های پیشین چیست؟


حکمت: در این دوره از طرح ولایت برخلاف دوره‌های گذشته که یک هزار نفر از دانشجویان حضور داشتند، امسال 4 هزار و 500 نفر شرکت می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر بوده و در تاریخ انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین دوره تربیتی، عقیدتی و آموزشی انقلاب است.


یکی دیگر از نقاط قابل توجه دوره 24، حضور 300 خادم برای تسهیل امور اجرایی است. در این دوره از طرح ولایت تعدادی از دانشجویان خارجی نیز حضور خواهند داشت. همچنین در این دوره فراخوان شرکت برای تمامی دانشجویان صادر شده است و ثبت‌نام منحصر به اعضای بسیج دانشجویی نبود.


شعار دوره 24 «یک بار برای همیشه و برای همه دانشجویان» انتخاب شده است، چرا که مبانی مورد نیاز برای دانشجویان تدریس می‌شود و یک بار گفتن و دانستن آن کافی است.


آنا: دلایل افزایش ظرفیت این دوره از طرح ولایت چیست؟ چه تمهیداتی برای حفظ کیفیت برگزاری این دوره اندیشیده شده است؟


حکمت: طرح ولایت همواره مورد حمایت و تفقد مقام معظم رهبری بوده است. ایشان در دیدار با دانش‌آموختگان این طرح بیان کردند «آنچه من را به این اجتماع، به این برنامه، به این اردو و مجموعه علمی، آموزشی و فرهنگی (طرح ولایت) دلبسته و معتقد می‌کند، این است که اینجا آمیزه‌ای از علم، ایمان، تفکر و عاطفه مشاهده می‌شود.»


در دیدار اخیرشان نیز اشاره کرده‌اند که این طرح می‌تواند با ظرفیت بیشتری برگزار شود. عوامل اجرایی طرح نیز تمام تلاش خود را کردند که این امر محقق شود و ظرفیت را چهار برابر افزایش دادند اما افزایش تعداد شرکت‌کننده سبب کاهش معیارهای انتخاب افراد نبوده و مصاحبه‌های گزینشی همانند سابق برگزار شد. نکته جالب توجه نیز این است که با وجود افزایش ظرفیت پذیرش، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نیز افزایش داشته است و قریب به 14 هزار نفر متقاضی شرکت در بیست و چهارمین دوره طرح ولایت بودند.


با توجه به افزایش شرکت‌کنندگان در این دوره، مجموعه مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرد که توانایی اساتید برای این تعداد از دانشجویان را دارند. در بیست و چهارمین دوره طرح ولایت کشوری، میزبان 700 نفر از اساتید نیز خواهیم بود.


آنا: در این دوره از طرح ولایت تعدادی نیز به عنوان خادم ثبت‌نام کرده‌اند. چه تعداد خادم در این طرح فعالیت خواهند کرد و چه کارهایی انجام خواهند داد؟


حکمت: در این دوره از طرح ولایت در کنار ثبت‌نام شرکت‌کنندگان از کسانی که علاقه‌مند به حضور به عنوان خادم را داشتند نیز ثبت‌نام شد و در مجموع 2 دوره 40 روزه طرح ولایت، 300 نفر از خادمان برادر و خواهر به عنوان عوامل اجرایی در تسیهل روند برگزاری دوره کمک خواهند کرد.


آنا: با توجه به اینکه امسال بیست و چهارمین دوره طرح ولایت برگزار خواهد شد، دلیل پایداری برگزاری این طرح را در چه می‌بینید؟


حکمت: دوره‌های آموزشی و تربیتی برگزار شده برای دانشجویان معمولاً کوتاه‌مدت بوده و نهایتاً در چند سال پیاپی دوام داشته‌اند اما طرح ولایت در مدت 40 روز برگزار شده و تداوم مناسبی نیز در این 24 سال داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل برگزاری این طرح را محتوای کارشناسی شده آن می‌توان نام برد. از دیگر دلایل تداوم و اهمیت این دوره می‌توان به نیازهای این دانشجویان اشاره کرد. آیت‌الله مصباح یزدی درباره این دوره می‌گوید «بنده در کارهای فرهنگی که در طول 70-60 سال طول عمرم انجام داده‌ام، کمتر کاری را می‌شناسم که به اندازه طرح ولایت برکت داشته باشد. این کار حاصل عمر 50-40 سال تدریس و تحقیق در مسائل اسلامی است که ثمره آن به شکل فشرده به دانشجویان و طلاب عرضه می‌شود».


آنا: مهمانان و سخنران‌های ویژه بیست و چهارمین دوره طرح ولایت چه کسانی خواهند بود؟


حکمت: سخنران افتتاحیه بیست و چهارمین دوره طرح ولایت کشوری سردار سلامی فرمانده سپاه خواهد بود. در طول برگزاری دوره نیز ضمن بهره‌گیری از سخنرانی اساتید برجسته، میزبان دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پژمان‌فر عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام پناهیان مدرس حوزه و جمعی دیگر از مدیران عالی کشوری و لشکری خواهیم بود.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته