اقتصاد قوی مانع سلطه و نفوذ دشمنان میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتمین نشست مسئولان بسیج دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در مجموعه تربیتی الزهرا(س) برگزار شد، ضمن تبیین محورهای اساسی گام دوم انقلاب اسلامی گفت: سمتوسوی تحول در ۴۰ سال آینده باید با سمتوسوی گام دوم انقلاب باشد.
وی ادامه داد: محورهای اساسی مختلفی در بیانیه بیانشده اما بهشدت بر دو محور علم و عمل تأکید شده است. محور عمل که از آن بهعنوان اقتصاد یاد میشود یکی از مهمترین و اصلیترین این محورها است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اقتصاد قوی را تضمینکننده ادامه انقلاب اسلامی دانست و در ادامه افزود: اقتصاد نقش محوری و تأمینکننده دارد و با اقتصاد ضعیف نمیتوان انقلاب را حفظ کرد.
وی گفت: اگر اقتصاد قوی باشد نقطه قوت یک تمدن است و مانع سلطه و نفوذ دشمنان است. اقتصاد ضعیف زمینهساز هجوم و نفوذ دشمنان است. اقتصاد ضعیف باعث نفوذ و تحریم و فشار دشمنان انقلاب را فراهم میآورد. اقتصاد با عزت و کرامت یک ملت ارتباط مستقیم دارد و اقتصاد عقبمانده باعث ذلت و حقارت و نیازمندی به جهان میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرق اساسی تمدن اسلامی و دیگر تمدنها نسبت به اقتصاد را مسئله هدف و وسیله دانست و ادامه داد: فرق اساسی تمدن اسلامی و دیگر تمدنها در پرداخت به مسئله اقتصاد این است که در اسلام اقتصاد یک وسیله برای یک هدف متعالی است که بدون آن به هدف اصلی نمیرسیم، اما در دیگر تمدنها اقتصاد بهعنوان یک هدف محسوب میشود.
وی افزود: اقتصاد، قدرت و لذت وسیلههای خوب و هدفهای بدی برای تمدن اسلامی است که در تمدنهای مادی این به محوریت و هدف تبدیل میشود.
رحیمپور ازغدی عملگرا بودن و علممحور بودن را دو ویژگی یک تمدن قرآنی ذکر کرد و تصریح کرد: قرآن به مؤمنان سفارش میکند حرکتی را که در آن علم ندارید انجام ندهید. حرکت در کاری که به آن علم ندارید خیانت محسوب میشود.
وی گفت: علم هم میبایست نافع و بهعنوان یک وسیله به حساب بیاید که غیر این میشود همان علم مادی غیرنافع که کسب لذت بدون توجه به شرع و حق و باطل، آفت دیگر کار بدون تفکر درباره غایت و هدف و اولویت و عملزدگی است. عملگریزی و راحتطلبی نقطه مقابل این امر است که امروزه نظام آموزشی کشورمان به آن مبتلا است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تربیت گفت: مدیریت خردمند، مصرف بیاسراف و تولید در حد توان از ویژگیهای نظام آموزشی مطلوب گام دوم انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: تربیت انسانهای تنبلیستیز و تنبلیگریز و انسان به دنبال کار خروجی مطلوب چله دوم انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام/4115/پ
انتهای پیام/