سمتوسوی تحول در 40 سال آینده باید با سمتوسوی گام دوم انقلاب باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیمپور ازغدی در هشتمین نشست مسئولان بسیج دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در مجموعه تربیتی الزهرا(س) برگزار شد، ضمن تبیین محورهای اساسی گام دوم انقلاب اسلامی به دو محور مهم عمل و علم اشاره کرده و گفت: سمتوسوی تحول در 40 سال آینده باید با سمتوسوی گام دوم انقلاب باشد. محورهای اساسی مختلفی در بیانیه مطرح شده؛ اما بهشدت بر دو محور علم و عمل تأکید شده است. محور عمل که از آن بهعنوان اقتصاد یاد میشود یکی از مهمترین و اصلیترین این محورها است.
وی اقتصاد قوی را تضمینکننده ادامه انقلاب اسلامی دانست و در ادامه افزود: اقتصاد نقش محوری و تأمینکننده دارد و با اقتصاد ضعیف نمیتوان انقلاب را حفظ کرد. اگر اقتصادقوی باشد نقطه قوت یک تمدن است و مانع سلطه و نفوذ دشمنان است. اقتصاد ضعیف زمینهساز هجوم و نفوذ دشمنان است. اقتصاد ضعیف باعث نفوذ و تحریم و فشار دشمنان انقلاب را فراهم میآورد. اقتصاد با عزت و کرامت یک ملت ارتباط مستقیم دارد و اقتصاد عقبمانده باعث ذلت و حقارت و نیازمندی به جهان میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرق اساسی تمدن اسلامی و دیگر تمدنها نسبت به اقتصاد را مسئله هدف و وسیله دانست و ادامه داد: فرق اساسی تمدن اسلامی و دیگر تمدنها در پرداخت به مسئله اقتصاد این است که در اسلامی اقتصاد یک وسیله برای یک هدف متعالی است که بدون آن به هدف اصلی نمیرسیم اما در دیگر تمدنها اقتصاد بهعنوان یک هدف محسوب میشود. اقتصاد و قدرت و لذت وسیلههای خوب و هدفهای بدی برای تمدن اسلامی است که در تمدنهای مادی این به محوریت و هدف تبدیل میشود.
رحیمپور ازغدی عملگرا بودن و علممحور بودن را دو ویژگی یک تمدن قرآنی ذکر کرد و تصریح کرد: قرآن به مؤمنان سفارش میکند حرکتی را که در آن علم ندارید انجام ندهید. حرکت در کاری که به آن علم ندارید خیانت محسوب میشود. علم هم میبایست نافع و بهعنوان یک وسیله به حساب بیاید که غیر این میشود همان علم مادی غیرنافع که کسب لذت بدون توجه به شرع و حق و باطل، آفت دیگر کار بدون تفکر درباره غایت و هدف و اولویت و عملزدگی است. عملگریزی و راحتطلبی نقطه مقابل این امر است که امروزه نظام آموزشی کشورمان به آن مبتلا است.
این استاد حوزه و دانشگاه تربیت مدیریت خردمند، مصرف بیاسراف و تولید در حد توان را ازجمله ویژگیهای نظام آموزشی مطلوب گام دوم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بسترسازی برای تربیت مدیریت خردمند معیشت، مصرف بیاسراف و تولید در حد توان ازجمله ویژگیهای اساسی نظام آموزشی در گام دوم انقلاب اسلامی است. تربیت انسانهای تنبلیستیز و تنبلیگریز و انسان به دنبال کار خروجی مطلوب چله دوم انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام/4108/پ
انتهای پیام/