دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 12:13
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

محور اندازه‌شناسی در ایجاد استانداردشناسی است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: محور اندازه‌شناسی در ایجاد استانداردشناسی است
کد خبر : 400304
636141106704660094.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نیره پیروزبخت در یازدهمین همایش روز جهانی اندازه‌شناسی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: امسال روز جهانی اندازه‌شناسی را در دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرده‌ایم که نام آن با علم، دانش و مبارزه منقوش است.


وی افزود: اندازه گیری در وجوه مختلف زندگی بشر نقش دارد، البته شاید همه افراد متوجه آن نشوند. محور اندازه‌شناسی در ایجاد استانداردشناسی است و امیدواریم که توجه بیشتری به آن شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: یکی از عوامل مهم در پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته توجه ویژه به مبحث اندازه‌شناسی است. در اکثر این کشورها مراکز اندازه‌شناسی به صورت مستقیم تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند که نشان از اهمیت والای این علم در پیشرفت است.
پیروزبخت تصریح کرد: حقوق شهروندی یکی از مباحث مطرح در جوامع امروزی است که به خصوص در کشورهای اسلامی توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.


وی افزود: اندازه‌شناسی عامل مهمی در حق‌الناس محسوب می‌شود، بنابراین وجود تجهیزات اندازه‌شناسی در صیانت حق‌الناس بسیار اهمیت دارد. با توجه به تحریم‌ها که ورود تکنولوژی و تجهیزات و ابزار علمی را به کشور دشوار کرده است، گام‌هایی برای بومی‌سازی تجهیزات اندازه‌شناسی در کشور برداشته‌ایم.


پیروزبخت بیان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که نگاه ویژه‌ای به مقوله اندازه‌شناسی دارد. برای مثال می‌توان به اتفاق هفته گذشته اشاره کرد که  پهپاد جاسوسی آمریکا با علم اندازه‌شناسی گرفتار شد.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اندازه‌شناسی در سال 1304 به همت دکتر محمود حسابی در ایران پایه‌گذاری شد، بنابراین امروزه باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا وارد مباحث جدید این علم شویم.


وی گفت: ورود به سیستم اجرایی یکاهای بین‌المللی، تلاش برای معرفی این سیستم به مؤسسات آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش از جمله کارهایی است که سازمان ملی استاندارد ایران انجام داده است. همچنین کارگاه‌هایی در مبحث اندازه‌شناسی برگزار شده تا این علم در جامعه به صورت کامل نهادینه شود. برنامه داریم محتوای کتاب‌های درسی مدارس را نیز تغییر دهیم تا مباحث اندازه‌شناسی در آن گنجانده شود.


پیروزبخت تصریح کرد: همکاری‌هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان انرژی هسته‌ای در راستای صیانت از حق مردم داریم. کنترل اوزان و مقیاس‌ها در بازار، حمایت از تأسیس آزمایشگاه‌های مرجع برای کنترل و نظارت بر کنتورهای آب، برق و گاز نیز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان ملی استاندارد ایران است.


رئیس سازمان استاندارد ملی ایران افزود: همچنین فعالیت‌هایی برای کنترل کیفیت تجهیزات لیزری در دست اقدام داریم، چرا که ابزارها و تجهیزات لیزری به‌طور گسترده در کشور استفاده می‌شود، بنابراین کنترل و نظارت بر آنها برای حفظ جان مردم ضروری است.


معاون رئیس جمهور بیان کرد: اخیراً مجلس قانون عضویت ایران در OIML را تصویب کرده است و همچنین فعالیت‌هایی برای عضویت در کمیسیون کومت داریم. سازمان ملی استاندارد ایران در حال همکاری با یونیدو برای تبادل دانش تجهیزات اندازه‌شناسی است.


پیروزبخت گفت: سیاست‌مداران و دولتمردان کشور توجه ویژه‌ای به مبحث استانداردشناسی دارند که این امر گام مهمی در جوامع بین‌المللی محسوب می‌شود. امیدواریم در سال پیش رو به‌طور جدی وارد نظام اندازه‌گیری جدید شویم تا جهان شاهد پیشرفت ایران در حوزه اندازه‌شناسی باشد.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته