دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1394 - 14:13

با ماهرترین ربات‌های آشپز‌ دنیا آشنا شوید + ویدئو

ربات‌های امروزی آنقدر هوشمند شده‌اند که می‌توانند برای ما نوشیدنی درست کنند، غذا بپزند و خانه را تمیز کنند؛ در واقع یک‌پا برای خودشان خانه‌دار شده‌اند. اما متخصصان رباتیک به تازگی مانور بیشتری روی ربات‌های خدمات‌دهنده‌ای می‌دهند که همانند انسان توانایی کار کردن در رستوران‌ها و هتل‌ها را دارند و در میان این نوع ربات‌ها، آدم‌آهنی‌های سرآشپز نمود بیشتری دارند.
کد خبر : 39999

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، در میان ربات‌هایی که تاکنون برای سرویس‌دهی در رستوران‌ها و در واقع برای درست کردن نوشیدنی و غذا طراحی شده‌اند، بعضی‌ خیلی حرفه‌ای‌تر و همانند یک انسان آشپز خبره عمل می‌کنند.


با نگاهی دقیق‌تر به طراحی این ربات‌ها می‌توان متوجه شد که متخصصان هر کشوری دوست دارند که غذاهای مشهور و خوشمزه‌ کشورشان را به بهترین نحو توسط این ربات‌ها درست کند. به طور مثال، ژاپنی‌ها عاشق سوشی و نودل هستند و به همین دلیل نیز ربات‌هایی طراحی می‌کنند که به راحتی می‌توانند این غذاها را در کمترین زمان ممکن تهیه کنند.


در ادامه به معرفی بهترین این ربات‌ها می‌پردازیم:


Motoman SDA5



Motoman SDA5 یک ربات زیرک و باهوش است که با تقلید از حرکات انسان، تمامی کارهای آشپزخانه را انجام می‌دهد. این ربات یکی از جدیدترین دست‌ساخته‌های ژاپنی‌هاست که به تازگی نیز در نمایشگاه صنعت غذا در این کشور به نمایش درآمد. این ربات همه‌فن حریف تمامی مهارت‌هایی را که یک زن باید برای آشپزی بلد باشد، دارد.


Shadow



Shadow بلد است 2000 غذای مختلف بپزد. این ماشین فانتزی نخستین بار در ماه آوریل گذشته در نمایشگاهی در آلمان در معرض نمایش قرار گرفت. شرکت Moley Robotics که این ربات آشپز را مجهز به یک دوربین سه‌بعدی طراحی کرده که به واسطه این دوربین از حرکات یک آشپز فیلمبرداری و آن را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند تا بتواند پخت غذاهای جدید را نیز بیاموزد. این ربات در سال 2017 به بازار عرضه خواهد شد.


Monsieur



یک تیم آمریکایی رباتیک سال گذشته با جمع‌آوری 2 میلیون دلار سرمایه، ربات «موسیو» را طراحی کرد که متخصص درست کردن آبمیوه‌های مختلف و میکس است. این دستگاه با گرفتن سفارش، به میزان‌های مختلف آبمیوه‌ها را با هم میکس می‌کند و با هم‌زدن و اضافه کردن یخ به میزان مناسب، یک لیوان نوشیدنی فوق‌العاده ارائه می‌دهد.


Suzumo



سوزومو یک ربات آشپز است که تخصصش در درست کردن سوشی است. همیشه می‌گویند خوردن سوشی راحت‌تر از درست کردن آن است چون این غذا به صورت لقمه‌ای درست می‌شود و در کسری از ثانیه می‌تواند بلعیده شود. سوزومو به آسانی تکه‌های ماهی را می‌برد و آنها را برای سوشی رول می‌کند.


ربات رشته‌ساز



چوی رانگوان یک رستوران‌دار چینی است که در سال 2012 ایده طراحی رباتی را داد که می‌تواند برای سوپ‌های چینی رشته درست کند. او می‌گوید که درست کردن رشته برای سوپ کار بسیار دشواری است و ربات‌ها راحت‌تر و بهتر از انسان می‌توانند این کار را انجام دهند زیرا رشته درست کردن حوصله زیادی می‌خواهد و واقعا خسته‌کننده است.


وی ارتشی از این ربات‌ها را از سال 2013 وارد بازار کرد تا بتوانند خمیر را رشته‌ رشته کند و آن را درون آب جوش بریزد.


Makr Shakr



Makr Shakr رباتی شبیه به ربات موسیو است اما به جای دو دست از سه دست رباتیک برای تقلید از آشپزی انسان استفاده می‌کند. این ربات با همکاری شرکت کوکاکولا در سال 2013 ساخته شده و می‌تواند میوه‌های مختلف را برش بدهد، به آنها چاشنی‌های مختلف اضافه کند و به هم بزند.


ربات‌ رستوران‌گردان



یک رستوران چینی سال گذشته تصمیم گرفت که پیشخدمت را حذفو به جای آن از ربات‌های استفاده کند که غذاها را برای مشتریان تهیه و سرو می‌کنند. این ربات‌ها در واقع هرکاری را که یک پیشخدمت برای سرو غذا و گرفتن سفارش لازم دارد، می‌داند.


مشتریانی که به این رستوران سنتی وارد می‌شوند با فشار دادن یک دکمه، سفارش غذا می‌دهند و چهار ربات در آشپزخانه این غذاها را درست می‌کنند. بعد از آماده شدن غذا، این ماشین‌های رنگارنگ سفارش‌ها را سر میز مشتری می‌برند. این ربات‌ها حتی برای سرگرمی مشتریان برای آنها آواز می‌خوانند.


PancakeBot



PancakeBot در واقع یک پرینتر سه‌بعدی است که پنکیک به اشکال مختلف دو بعدی چاپ می‌کند. برای چاپ پنکیک مورد نظر فقط کافی است که طرحی را توسط کامپیوتر بکشیم یا طرح از پیش طراحی‌شده را انتخاب کنیم و آن را در اختیار پنکیک‌بات قرار دهیم.


این پرینتر سه‌بعدی بلافاصله پنکیک را دقیقا به همان شکل طرح تعیین‌شده چاپ می‌کند. این پرینتر مجهز به کارت حافظه SD است که نمونه‌هایی از طرح‌های مختلف پنکیک در آن ذخیره شده است. همچنین نرم‌افزاری در آن نصب شده است که به کاربر امکان می‌دهد خودش طرح مورد نظرش را با ماوس بکشد.


Oreo



Oreo ریزترین رباتی است که در این فهرست می‌بینید. این آدم‌آهنی جمع‌وجور به دلیل کوچک بودنش خیلی فرز کار می‌کند. این ربات توسط شرکت Maya Design ساخته شده است و نخستین بار در نمایشگاه SXSW در سال 2014 از آن رونمایی شد. Oreo برای این طراحی شده که کوکی‌های سفارشی را با کرم‌ و خامه‌های مختلف پر کند.


گزارش: نسترن صائبی



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: ربات رباتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته