دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1398 - 12:34
عباسی در گفتگو با آنا:

رفتار وزارت بهداشت با رزیدنت‌های پزشکی شبیه برده‌داری است

دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر رزیدنت‌های پزشکی تعهدات برده‌دارانه وزارت بهداشت را نپذیرند اجازه تحصیل تخصصی به آن‌ها داده نمی‌شود.
کد خبر : 398175
photo_۲۰۱۹-۰۶-۱۵_۱۰-۲۷-۵۹.jpg

علی عباسی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: خبر درگذشت دانشجوی رزیدنت دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت تحمل کشیک‌های طاقت‌فرسا و فشارکاری بسیار بالا در چند روز اخیر جامعه دانشجویان پزشکی را متأثر کرده است. همه ما در این فکر هستیم که مگر چه شرایطی در بیمارستان‌ها حاکم است که روزبه‌روز نخبگان علمی کشور که برای خدمت و اعتلای کشورشان تلاش می‌کنند جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کنند.


وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه کشورها داشتن سرمایه‌های انسانی کارا، بهره‌ور و توانمند است. طرح تحول نظام سلامت که بدون توجه به امکانات و نیروی انسانی مناسب شروع شد موجب لگدمال شدن نیروی انسانی در تمام سطوح در بیمارستان‌ها شده است. برخلاف کشورهای جهان که شعارشان پیشگیری بهتر از درمان است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمرکز خود را تنها برای درمان بیماران صرف کرده و با توجه به افزایش بی‌رویه مراجعات غیرضروری به بیمارستان‌ها موجب آسیب رسیدن به رزیدنت‌های بیمارستان‌ها شده است.


دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ارائه‌دهنده اصلی خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی رزیدنت‌ها (دانشجوی تخصص) هستند و خلأهای سیستم درمانی توسط این دانشجویان پر می‌شود. رزیدنت‌های پزشکی که قرار بود تنها آموزش ببیند، امروز به نیروی کار مفت و ارزان تبدیل‌شده و آموزش این دانشجویان به فراموشی سپرده‌شده است.


عباسی با بیان این‌که طبق قانون کار در اروپا ساعات کار رزیدنت‌ها در بیمارستان‌ها حداکثر ۵۰ ساعت و طبق شورای اعتباربخشی تحصیلات عالی آمریکا حداکثر ۸۰ ساعت است، تصریح کرد: در ایران این رقم حداقل ۱۲۰ ساعت لحاظ شده و حداکثری برای سقف ساعات کار رزیدنت‌ها تعیین نشده است و شاهد ۱۴۰-۱۶۰ ساعت کار توسط دانشجویان رشته‌های تخصصی در بیمارستان‌ها هستیم و این رقم  از کار در اردوگاه‌های کار اجباری بیشتر بوده و از حق بیمه هم محروم است.


این فعال دانشجویی افزود: رزیدنت‌ها به‌اجبار باید کشیک‌های 36 ساعته و بعضاً 120 ساعته انجام بدهند درصورتی‌که «WHO» بی‌خوابی بیش از ۲۴ ساعت را برابر با مصرف الکل در نظر می‌گیرد، که این باعث فشار فکری و روانی بر رزیدنت‌ها، کاهش انگیزه و افزایش خطاهای پزشکی در خدمات می‌شود.


دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گواهی سایت medscape.com و سایر مراجع بین‌المللی رزیدنت‌ها گفت: رزیدنت‌ها یا همان دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی در سایر کشورها متوسط ۶۰ هزار دلار در سال دریافتی دارند که به دلار امروز معادل هرماه ۷۰ میلیون است، اما در ایران رزیدنت‌ها با مدرک پزشک عمومی ماهی ۱/۲-۱/۵ میلیون در بهترین حالت دریافتی دارند که از حقوق کارگران در ایران کمتر است و با توجه به این شرایط قرار است حداقل ۴ سال زیرخط فقر باشند. با وجود این شرایط رزیدنت‌ها شرح وظایف و برنامه مشخص و پست کشیک، مرخصی و قوانین انضباطی و حتی اجازه کار دیگر برای تأمین هزینه زندگی خود را ندارد و کشیک‌های این دانشجویان بدون سقف است.


وی افزود: تعهدات گرفته‌شده توسط وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی تلخ و دردآور است؛ به عبارتی اگر رزیدنت‌های پزشکی این تعهد یک‌طرفه و برده‌دارانه را نپذیرند اجازه تحصیل تخصصی به آن‌ها صادر نمی‌شود. رزیدنت‌ها تعهد می‌کنند طبق قرارداد و هرگونه تخلف و هر آنچه وزارت بهداشت گفت انجام بدهند و حق هیچ‌گونه شکایت به مراجع قضایی را ندارد.


این فعال دانشجویی ادامه داد: در بندی از این تعهد آمده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حیات رزیدنت وکیل و در زمان ممات رزیدنت وصی است و در اوج این تعهد تاریخی و سیاه، در صورت مرگ رزیدنت ضامنان این تعهد باید خسارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را پرداخت کنند. جالب است که وزارت بهداشت هم قاضی و هم اجراکننده احکام خود است و دانشجویان حق هیچ‌گونه شکایت به نهاد قضایی را ندارند. ضمن اینکه پس از اتمام تحصیل  نیز باید به ۲-۳ برابر مدت تحصیل در مناطقی که وزارتخانه اعلام می‌کند خدمت کنند.


عباسی با بیان این‌که رزیدنت‌ها روبات نیستند، گفت: مسئولین و تصمیم‌گیرندگان محترم باید دقت داشته باشند که تمام حقوق رزیدنت‌ها همانند سایر انسان‌ها رعایت و حفظ شود. همه این شرایط مضحک به جرم خدمت به مردم کشور و ماندن در ایران رقم خواهد خورد. جالب است بدانید از یک‌صد هزار پزشک که خارج از کشور هستند هیچ‌کدام حاضر به بازگشت به ایران با شرایط فوق نیستند.


وی افزود: امروز اگر با رزیدنت‌ها صحبت کنید خواهند گفت که رفتار وزارت بهداشت برده‌داری است؛ آن‌هم با این شرایط غیراستاندارد که با هیچ منطق و انسانیتی سازگاری ندارد.


دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که طرح ارجاع نظام سلامت می‌تواند یکی از راهکارهای این معضل باشد اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های موفق بهداشتی جهان از این طرح ارجاع استفاده کرده‌اند. این طرح جلوی ارجاعات غیرضروری بیمارستان‌ها را می‌گیرد؛ از هدر رفتن هزینه‌های بهداشتی به‌شدت می‌کاهد؛ از سردرگمی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جلوگیری می‌کند؛ آموزش پزشکی را بهبود می‌بخشد؛ موجب کاهش میزان مخارج سیستم بیمه می‌شود؛ خدمات پیشگیری به‌جای خدمات درمانی در اولویت قرار می‌گیرد؛ خطاهای پزشکی کاهش می‌یابد؛ فشار ناشی از سیستم روی کارکنان کم می‌شود؛ رضایت بیمار و سیستم تأمین می‌شود و مزایای دیگری که می‌توان با استفاده از این طرح به‌سلامت جامعه کمک کرد.


وی جلوگیری از اظهارنظر افراد غیرمتخصص در سیستم سلامت، که با ارائه آمار اشتباه بارها نظم این سیستم را به‌هم‌ریخته‌اند، را ضروری دانسته و تصریح کرد: نتیجه دخالت‌های بیرون سازمانی را در آمار دروغ مالیات پزشکان به‌طوری‌که پزشکان فوت‌شده و پزشکان خارج از کشور را در مالیات‌دهنده‌ها حساب کردند به‌وضوح دیده شد. در حال حاضر هم با آمار اشتباه داعیه افزایش ظرفیت‌های پزشکی کشور را دارند، درصورتی‌که دو نکته را نمی‌دانند و این‌که تعداد پذیرش کافی است اما توزیع مشکل دارد و مورد بعدی اینکه دانشکده‌های پزشکی در حال حاضر توانایی و امکانات آموزش دانشجویان خود را ندارند، چه برسد به افزایش ظرفیت که به‌شدت نیازمند کارشناسی است .


این فعال دانشجویی ادامه داد: چند سال قبل هم توسط وزارت بهداشت ظرفیت‌ها افزایش یافت و با شکست روبرو شد که نظام ارجاع سلامت این مقوله را نیز پوشش می‌دهد.


عباسی تدوین اورژانسی و اصلاحیه برنامه رزیدنت‌ها را ضروری دانسته و اضافه کرد: پیرامون موظفی، آموزش، دریافتی و ... مطابق با استانداردهای آموزشی و علمی جهانی از پیشنهادهای مورداشاره به اصلاح این شرایط است که برای مشاهده ملموس این مشکل بزرگ سیستم سلامت کشور، شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی خود را جهت بازدید هرکدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولین مربوطه اعلام می‌دارد و خواستار مداخله فوری به این وضعیت اسفناک نخبگان کشور است.


انتهای پیام/4107/4108/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته