دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
واردات سیگار ٣٠ درصد افزایش و مالیات ٦ درصد کاهش یافت

روزی ٩٢٩ میلیارد تومان دود شد

دولت سال گذشته با هدف کاهش حجم واردات و افزایش تولید سیگار مالیات بر این کالا را ٤٠ درصد افزایش داد. از سوی دیگر این کالا با قلمداد شدن در لیست کالاهای خاص به دلیل زیان‌آور بودن، مالیاتی بیش از سایر کالاها می‌پردازد.
کد خبر : 39092

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه اعتماد، با همه افزایش حق و حقوق‌های دولتی نام برده شده اگرچه واردات سیگار ٣/٢٩ درصد رشد را در سال گذشته به ثبت رسانده و تولید داخل نیز با حرکت رو به رشد ادامه داشته است؛ اما درآمدهای محقق شده مالیاتی این کالا در سال ٩٣ نه تنها با افزایش همراه نبوده بلکه ٦ درصد نیز کاهش یافته است.


١٧٨ میلیون نخ در روز کشیده می‌شود


گفته می‌شود ٦٥ میلیارد نخ سیگار در سال در ایران دود می‌شود. از این تعداد ٢٥ میلیارد نخ از طریق واردات و ٢٥ میلیارد نخ دیگر در داخل به صورت تولید مشترک و اختصاصی تامین می‌شود. معادله یک مجهولی سیگار یک غایب دارد و آن قاچاقی است که هر روز سهم‌گیری بیشتری از بازار دارد. خوشبینانه‌ترین برآورد سهم ٢٣ درصدی قاچاق از این بازار است. برچسب ندارند یعنی برچسب گمرک ایران را ندارند. الان بازار پر شده از سیگارهای با برچسب اما برچسب‌هایی که مربوط به گمرک کشور مبدا است. فروش‌شان زیرمیزی است و در ظاهر در هیچ دکه و مغازه‌ای سیگار بدون برچسب داخلی نمی‌بینید اما رُل اصلی در بازار سیگار را همین بدون برچسب‌ها بازی می‌کنند.


اگر به‌طور تقریبی ارزان‌ترین پاکت ٢١ نخی سیگار را ١٠٠٠ و گران‌ترین آن را ٢٠ هزار تومان در نظر بگیریم، متوسط قیمت به دست آمده ١٠ هزار و ٥٠٠ تومان می‌شود اما برای یک محاسبه اولیه به جای میانگین به دست آمده، متوسط قیمت را پاکتی دو هزار تومان در نظر می‌گیریم. اگر مصرف سیگار را در کشور دست کم ٦٠ میلیارد نخ یا ٤٧ میلیون پاکت سیگار در سال در نظر بگیریم، مشخص می‌شود مردم سالانه ٩٤ میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند. در واقع می‌توان گفت ایرانی‌ها در روز حدود ٢٥٧ میلیون تومان را دود می‌کنند.


این رقم‌ها حداقل‌‌هایی است که محاسبه شده چراکه مبالغ پرداختی برای هر پاکت سیگار بیش از دو هزار تومان مبنای محاسبه است به‌طوری که اگر تنها مبنای محاسبه خود را سیگارهای وارداتی هم قرار دهیم؛ مشاهده خواهیم کرد که تنها در سال ٩٣، با واردات ١٢٧ میلیون دلار یا ٣٣٩ میلیارد و ٤٢٧ میلیون تومان سیگار، روزانه ٩٢٩ میلیون تومان دود شده است.


وعده‌ای دور از ذهن


سال گذشته و در ماه‌های ابتدایی این سال بود که سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور برنامه این مرکز را به صفر رساندن واردات سیگار تا پایان سال ١٣٩٤ اعلام کرده است. اکنون که نیمی از سال ٩٤ گذشته و عملکرد پنج ماهه تجاری بیرون آمده می‌توان میزان تحقق وعده آقای رییس را ارزیابی کرد. البته طبق تبصره ٣ ماده ١٠٢ برنامه پنجم توسعه دولت موظف بوده واردات سیگار را تا پایان برنامه به صفر رسانده و نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین کند. ‌در همین راستا علی اصغر رمزی گفته بود: از واحدهای سیگارسازی داخلی خواسته‌ایم تا برنامه‌های خود را برای افزایش تولید ارایه دهند و همچنین از ظرفیت‌های خالی موجود در این صنعت به میزان کامل استفاده شود. با این وجود در حالی ماه‌های پایانی برنامه پنجم را سپری می‌کنیم که اهداف پیش‌بینی شده در این خصوص محقق نشده است.


به این ترتیب در بازار پر مصرف دخانی کشور، به گفته مسوولان دولتی حال که مصرف سیگار را به عنوان یک واقعیت در جامعه باید بپذیریم پس بهتر است برای تولید نیاز کشورمان در داخل تلاش کنیم. درحال حاضر ٩ تولیدکننده و ١٥ واردکننده رسمی سیگار در کشور اعلام موجودیت کرده‌اند. از این تعداد چهار شرکت هم تولیدکننده و هم واردکننده سیگار هستند. اما دولت می‌خواهد این مناسبات را بر هم زند.


افزایش عوارض زورش به واردات نرسید


روند نزولی واردات اما تا سال ٨٩ ادامه داشت و دوباره از سال ٩٠ افزایش ورود سیگار به کشور تا امسال روندی ادامه‌دار شد. به‌طوری‌که در سال ٩٣ مجموع واردات سیگار حاوی توتون و سیگار برگ به کشور به عدد ١٦ هزار و ٨٩٤ تن به ارزش ١٢٧ میلیون و ٣٥٦ هزار دلار رسیده است. اگرچه این واردات هنوز به میزان واردات در سال ٨٥ با رقم ٣٥‌هزار تن به ارزش ٤٤٧ میلیون دلار نرسیده است اما نسبت به واردات سال ٨٩، ١٢١ درصد به لحاظ ارزش افزایش یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته