دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 09:27

طراحی بارکد ضدجعل سه‌بعدی

اخیرا محققان بریتانیایی از دانشگاه بردفورد در همکاری با کمپانی «Sofmat» موفق به طراحی نوعی بارکد سه بعدی شده‌اند که از پلاستیک و مواد کامپوزیتی ساخته شده است.
کد خبر : 38848

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، امروزه از بارکدها برای ردگیری کالا استفاه می‌شود اما ممکن است که به زودی از آنها در تشخیص کالاهای تقلبی نیز استفاده شود. البته درمورد برچسب‌های بارکد معمولی صحبت نمی‌کنیم. دانشمندان انگلیسی موفق به ساخت بارکدهای سه بعدی شدند که جعل کردن محصولات را ناممکن می‌سازد.


در این سیستم پین‌های کوچکی به کار رفته است که با الگوی روی محصول مطابقت دارد. هر پین ارتفاع متفاوتی دارد که از طریق میکرومحرک‌هایی با ارتفاع 4 دهم میکرون که مخصوص یک حرف یا یک شماره (از 0 تا 9) است، خوانده می‌شود. نمونه اولیه این وسیله که دارای چهار ردیف پین است، می‌تواند بیش از 1.7 میلیون الگوی متفاوت ایجاد کند.


بارکد حاصل از این دستگاه دیده نمی‌شود و قابل لمس هم نیست. این بارکدها تنها با استفاده از اسکن نور سفید یا اسکنرهای لیزری دستگاه اسکنجمع و جوری در حال آماده‌سازی برای این محصول است، قابل خواندن هستند. سپس بارکد خوانده‌شده به صورت بی‌سیم به یک گوشی یا تبلت هوشمند منتقل می‌شود. به جرات می‌توان گفت این بارکد ضدجعل است.


برخلاف بارکدهای برچسبی موجود در بازار، بارکدهای سه‌بعدی را نمی‌توان جعل یا کپی کرد چرا که این کار نیاز به ابزارهای خاصی دارد، مانند دانستن بارکد سه بعدی اصل محصول که تنها از طریق اسکنرهای مخصوص خوانده می‌شود. علاوه بر این هر آیتم می‌تواند شامل کدهای مختلفی باشد. همچنین هر پین می‌تواند دارای الگوی متفاوت و منحصر به فردی در راس باشد که که روی محصول منتقل و ثبت می‌شود.


این تکنولوژی می‌تواند روی محصولاتی ک محلی برای چسباندن بارکد ندارند نیز استفاده شود، می‌توان بارکد سه‌بعدی را روی سطح این محصولات برجسته‌سازی کرد یا قالب زد.


دانشمندان امیدوارند که هرچه زودتر این بارکدهای سه بعدی قابل استفاده روی هر نوع محصولی از ماشین گرفته تا گوشی‌های هوشمند و محصولات دارویی باشند.


اکنون این بارکدها در مرحله آزمایشی قرار دارند.


مترجم: هانا حیدری


منبع: GizMag


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته