دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

«همدلی و همزبانی» در «صلح و سلام»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان به تشریح اهداف و برنامه‌های سلسله همایش‌های «صلح و سلام» پرداخته است.
کد خبر : 38670

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این همایش‌ها که برگزاری آن روز شنبه به تصویب اعضای شورای راهبردی فرهنگی- اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی رسید، با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش‌های دولتی که با دانشگاه آزاد تفاهمنامه همکاری دارند، برگزار خواهد شد.


متن مصاحبه دکتر سیدطه هاشمی درباره همایش‌های «صلح و سلام» به شرح زیر است:


چند روز پیش در جلسه شورای راهبردی فرهنگی- اجتماعی برگزاری سلسله همایش‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های «صلح و سلام» در دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسید؛ درباره این همایش‌ها و علت برگزاری آن توضیح دهید.


به دنبال پیشنهادی که رئیس‌جمهوری محترم با عنوان جهانی عاری از خشونت مطرح کردند و مجمع عمومی سازمان ملل نیز آن را مصوب کرده بود چنین پیشنهادی مطرح شد. هم‌چنین با توجه به وضعیت نابسامانی که امروز در جهان اسلام به‌ویژه در کشورهای پیرامون ما به نام اسلام اتفاق می‌افتد و جریان‌های تند و افراطی مانند داعش و تکفیری‌ها با اقدامات تروریستی خود چهره حقیقی اسلام را نازیبا جلوه داده و در برابر افکار عمومی دنیا تصویر‌سازی نادرستی از اسلام و تعالیم اسلام می‌کنند قاعدتا بحث جهان عاری از خشونت و بحث صلح به‌عنوان یک استراتژی در برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی مطرح است. نکته دیگر اینکه امسال به‌عنوان سال همدلی و همزبانی بین دولت و ملت از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد و چنین شعاری یکی دیگر از دلایل ما برای برگزاری سلسله همایش‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های «صلح و سلام» است.
امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز در پیش رو داریم؛ به نظر شما این همایش‌ها می‌تواند به نوعی دوستی و برادری را نیز تقویت کند؟


با توجه به اینکه نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، در چنین شرایطی همه جریان‌های فکری باید رغبت کنند در فضای انتخابات حضور پیدا کنند؛ معمولا وقتی بحث انتخابات پیش می‌آید فضا مقداری مناقشه‌آمیز و تند می‌شود و شاید اصلی‌ترین دلیلی که به‌عنوان پشتوانه بحث همزبانی و همدلی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، ناظر بر همین موضوع بود. در سالی که کشور به سمت دستیابی به موفقیت بزرگ هسته‌ای پیش می‌رفت و همچنین انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شواری اسلامی و مجلس خبرگان را در پیش‌رو داریم و در عین حالی که رقابت‌ها باید به‌گونه‌ای سازنده باشد، در چنین شرایطی باید حالت دوستی و برادری در جامعه اسلامی تقویت شود. این مسائل مجموعه‌ای بود که باعث شد واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد تا دانشگاه در بحث جهان عاری از خشونت و موضوع صلح، سلسله برنامه‌هایی را داشته باشد. پس از این پیشنهاد چون سال به‌عنوان سال همدلی و همزبانی نامیده شده بود، به این نتیجه رسیدیم که سلسله همایش‌ها و جشن‌ها و کارگاه‌های «صلح و سلام» را در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کنیم.
آیا نهاد‌های خارج از دانشگاه برای برگزاری همایش‌های صلح و سلام به کمک دانشگاه آزاد اسلامی خواهند آمد؟


با توجه به اینکه با محدودیت‌های بودجه‌ای در دانشگاه مواجه هستیم و از طرفی نیز نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی برخی از وزارتخانه‌هایی که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند اعلام آمادگی کردند که در پروژه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی کارهای مشترکی با دانشگاه برگزار کنند، از کمک این نهادها قطعا در برگزاری همایش‌ها استفاده خواهیم کرد. تفاهمنامه بسیار خوبی بین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امضا شده است. همچنین بین دانشگاه و سازمان میراث فرهنگی نیز تفاهمنامه خوبی امضا شده است و بسیاری از دستگاه‌های مرتبط دیگر که بیشتر علاقه‌مند هستند در این زمینه کمک رسان خواهند بود.


علت انتخاب شعار صلح و سلام برای این سلسله همایش‌ها چیست؟


واژه صلح ناظر به معرفی چهره اسلام به‌عنوان نماد صلح، دوستی و عدالت است و سلام نیز با توجه به شعار مقام معظم رهبری یعنی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت انتخاب شده است که این شعار می‌تواند به‌عنوان شعار فرهنگی دانشگاه‌ها نیز مدنظر قرار گیرد. در واقع بحث «صلح» ناظر به فضا‌سازی بیرونی و تفسیر‌سازی درست از اسلام و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی است و بحث «سلام» نشانه و علامت دوستی و برادری در داخل کشور است. اینک قرار است این سلسله نشست‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های تحت عنوان «صلح و سلام» با همکاری نهادها و مراکز مختلف برگزار شود که هزینه‌ها نسبت به دانشگاه زیاد نشود. دانشگاه در این همایش‌ها در حوزه‌های علمی و طراحی برنامه‌ها سهم خواهد داشت و امکانات پشتیبانی بیشتر از طریق نهادهای بیرون از دانشگاه خواهد بود تا نوعی همکاری مشترک نیز ایجاد شود. در واقع این بحث در شورای راهبردی و فرهنگی مطرح و قرار شد که ما در دانشگاه آزاد اسلامی جنبه‌های پشتیبانی علمی و پژوهشی و سازماندهی کار را انجام دهیم و نهادها و وزارتخانه‌ها همکاری و پشتیبانی را انجام دهند؛ زیرا این موضوع عام متعلق به همه است. به هر حال یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد صد هزار کارمند و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی جامعه کوچکی است که باید هم درباره پدیده‌ها و مسائل اجتماعی حضور فعال داشته باشد و هم بتواند در پرتو پدیده‌های علمی، تاثیر‌گذاری روی نهادهای بیرونی و لایه‌های مختلف اجتماعی داشته باشد.
این همایش‌ها چه زمانی آغاز می‌شود؟


این سلسله همایش‌ها همزمان با هفته آفتاب مهر (هفته فرهنگی دانشگاه) آغاز می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته