دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1398 - 19:26
پیوندی در دیدار با رهبرانقلاب:

تصمیم گرفتیم نزاع واقعیت و مجاز را به نفع حقیقت انقلاب پایان دهیم

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی گفت: تصمیم گرفته‌ایم نزاع واقعیت و مجاز را به نفع حقیقت انقلاب اسلامی پایان دهیم.
کد خبر : 383420

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا پیوندی عصر امروز در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت:  مستحضرید که «مطبوعات از ارکان مردم سالاری است» ما از جایگاه مطبوعات دانشگاهی آمده‌ایم و از این موضع به مسائل نگاه و آنها را تحلیل می‌کنیم. رسانه همچون سلاح شیمیایی در جنگ نظامی است. سلاح شیمیایی را وقتی می زنند تانک و تجهیزات از بین نمی‌رود. تجهیزات می‌ماند، انسانها از بین می‌روند و قدرت استفاده از ابزار را از دست می‌دهند.


وی افزود: استقلال، آزادی، عدالت، کارآمدی، امنیت و معنویت مولفه هایی هستند که انقلاب اسلامی برپایه آنها و برای تحقق آنها شکل گرفته است اما «رسانه» چقدر توانسته در تحقق آنها کمک کننده باشد؟! در پاسخ می توان با قاطعیت گفت در بازنمايي رسانه‌ای عملكرد چهل ساله نظام، چندان موفق نبوده‌ایم! رسانه هنوز نتواسته حداقل‌هایی از واقعیت‌های محقق شده در هر یک از آرمان‌ها را به تصویر بکشد! ناکامی رسانه در کمک به انقلاب اسلامی بایستی موشکافی شود تا در گام دوم انقلاب فاصله کارآمدی‌ها از احساس کارآمدی کمتر شود. بر همین اساس، در تحلیل وضعیت رسانه در ایران بایستی رویکردهای اساسی توجه کنیم.


نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در دیدار با مقام معظم رهبری بیان کرد: رویکرد اول را می‌توان نگاه تهدید محور به رسانه نامید. نگاهی که راه حل مساله را در پاک کردن صورت آن می‌داند و نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت است. به عنوان مثال رویکرد صداوسیما از این منظر قابل نقد است. نگاهی که از کنار واقعیات اجتماعی می‌گذرد و به جای پرچمداری مطالبات مردمی، در اخبار، روابط عمومی حاکمیت و در برنامه سازی، منبع درآمدی برای ستاره مربع‌ها و سلبریتی‌ها شده است!


پیوندی عنوان کرد: این رویکرد در قوه قضائیه تنها راه حل تعامل با مطبوعات را برخوردهای بعضا سلیقه‌ای می‌داند. و به نظر می‌رسد برخلاف آزادی‌های مشروع مد نظر حضرتعالی در این حوزه عمل می‌شود. که امیدواریم با رویکرد رئیس جدید دستگاه قضا این کج سلیقگی‌ها نیز رفع گردد.


این فعال نشریات دانشجویی ادامه داد: رویکرد دوم اما آگاهانه یا ناآگاهانه، عامدانه یا جاهلانه در صددند تا آیینه‌ها شفاف نباشند! تا مردم نتوانند قضاوتی واقعی پیرامون کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی داشته باشند! و به دروغ می‌خواهند اینگونه القا کنند که آرمان‌های اساسی انقلاب محقق نشده! سفارتخانه‌هایی کاغذی، که ضرر و زیان تعویق عقد برجام را روزی هزار میلیارد تخمین می‌زدند و امروز نیز همه چيز را به انتخابات آتی آمريكا گره می‌زنند. 


وی خاطرنشان کرد: می‌خواهند میان واقعیت آزادی و احساس آزادی، واقعیت عدالت و احساس عدالت، واقعیت کارآمدی نظام و احساس کارآمدی شکاف ایجاد کنند. شکافی مهلک، که پرچمداران آن رسانه‌هایی هستند که «امضای جان کری را تضمین می‌دانستند». رویکرد اول و دوم هر کدام به نحوی به تصویر سازی واقعی لطمه می‌زند.


پیوندی تصریح کرد: رویکرد سوم اما، رویکردیست که حضرتعالی هم بارها به آن اشاره کرده‌اید. نگاه به رسانه با دید فرصت‌محور، در عین شناخت تهدیدها. رویکردی که معتقد است جمهوری اسلامی باید در رسانه حضور فعالانه داشته باشد و ابتکار عمل را در تمامی موارد در قبضه جبهه واقع‌گرا حفظ کند. در مقام بیان باشد، نه در مقام پاسخ به ابتکارات دشمن. حضوری فعالانه و پویا، که هم داخل و هم خارج از ایران را تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار دهد. 


هركجا فعاليت  دانشجويی آب به آسياب ليبراليسم نريخت؛ چوب لای چرخش می‌كنند!


نماینده نشریات دانشجویی در دیدار مقام معظم رهبری اذعان کرد: ما به عنوان دانشجویان دست به قلم و پای کار گام دوم انقلاب و معتقدان به رویکرد فعالانه در رسانه، تصمیم گرفته‌ایم این نزاع واقعیت و مجاز را به نفع حقیقت انقلاب اسلامی پایان دهیم؛ هر چند اعوان و انصار غرب در داخل نخواهند؛ همان‌ها که این سال‌ها، بزرگترين ضربه را به آزادی و آزاد انديشی زده‌اند. جريانی كه خود دم از آزادی می‌‌زند، اما به دنبال حصر آزادی است! مگر می‌شود مدعی آزادی بود، اما دانشجو را تهدید به اخراج از سالن مراسم «روز دانشجو» کرد! مگر می‌شود از آزادی دم زد اما نشريات دانشجويی را به خاطر درج چند علامت تعجب، توقیف کرد. مگر می‌شود از آزادی گفت اما به اتهام انتقاد از مدیریت دانشگاه از نشریات دانشجویی به قوه قضائیه شکایت برد.


وی تأکید کرد: نمی توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد! دوصد گفته چون نیم کردار نیست! گلايه مان از مسئولان امری است که به جای فراهم کردن فضای آزاداندیشی و تضارب دیدگاه‌ها مطابق با منطق و قانون، با تمام توان به تقابل سلیقه‌ای با نشریات می‌پردازند. روزی در وزارت علوم چون نتيجه به نفعشان نيست انتخابات نشریات را به تعویق می‌اندازند! و روزی در وزارت بهداشت به رای اکثریت احترام نمی‌گذارند. هركجا فعاليت  دانشجويی آب به آسياب ليبراليسم نريخت؛ چوب لای چرخش می‌كنند! چطور است که معاونت‌های فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت برای جشنواره‌های نسبتا بی‌فایده خود، صدها میلیون خرج می‌کنند، اما نوبت که به نشریات دانشجویی می‌رسد، کفگیر به ته دیگ خورده است.


پیوندی افزود: ظرفیت‌های بزرگ رسانه‌ای بایستی حضوری فعال، پویا و جوانانه در راستای گام دوم انقلاب داشته باشند؛ برای تبدیل این امر به یک فرهنگ عمومی، لازم است نیروهای خوش فکر، اهل قلم و انقلابی دانشجویی مورد توجه مطبوعات و رسانه ها، قرار بگیرند تا روح تازه‌ای در کالبد جریان رسانه‌ای کشور دمیده شود. مديران جراید و مطبوعات حاکمیتی بزرگی چون کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی سالهاست در اين عرصه حضور دارند و حتما مأجورند؛ اما هرچه ايده داشته‌اند تاکنون به فعلیت رسانده‌اند و حال كه حضرتعالی آغازگر روند جوان‌گرايی در مديريت كشور هستيد، چه خوب است كه این تغییرات را در فضای مطبوعات به انجام برسانید. 


نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی کشور گفت: اکثر بازیگران موفق امروز رسانه‌های کشور، همان دانشجویانی هستند که سالیان دراز در نشریه‌های دانشجویی‏ قلم زده‌اند. پس قاعدتاً بازیگران اثرگذار در رسانه‌های آینده کشور هم از دانشجوایان اهل قلم امروز خواهند بود. پس نباید از ظرفیت این جوانان خوش فکر غفلت کرد.


انتهای پیام/4115/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته