دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دیدار ماه/

زینلیان: خاطره‌انگیزترین دیدار جنبش دانشجویی، دیدار با رهبری است

دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان گفت: خاطره‌انگیزترین دیدار برای دانشجویان دیدار رمضانی با رهبر انقلاب است.
کد خبر : 382670
farhangnews-215414-585288-1467705553.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «خاطره‌انگیزترین دیدار جنبش دانشجویی ایران، هر ساله دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان است و این مسئله برای تمام دانشجویانی که حضور داشتند مورد تأکید بوده که آزادترین تریبون کشور نیز در آنجا برگزار می‌شود. اتفاقی که در مقایسه با جلسات مشابهی که در سطح سران قوا برگزار می‌شود، بی‌بدیل و غیرقابل مقایسه است. متن‌هایی آزاد، مطالبه‌گرایانه و آرمان‌خواهانه که بعضاً تأثیراتی اجتماعی و حتی حکومتی نیز داشته است». این مطلب خلاصه روایت حسین زینلیان بروجنی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از دیدار رمضانی دانشجویان با مقام معظم رهبری است؛ رسمی دیرین که هرساله در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان و با حضور اقشار مختلف دانشجویی و مسئولان آموزش عالی برگزار می‌شود.


امسال دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اول خردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شد؛ به همین مناسبت گفتگویی یا حسین زینلیان بروجنی یکی از سخنرانان دیدار رهبری با دانشجویان در سال‌های گذشته داشتیم.


دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان درباره روند آماده‌سازی متن سخنرانی این دیدار بیان کرد: متن‌های این دیدار به هیچ عنوان از لحاظ محتوایی کنترل نمی‌شود و همه اتحادیه‌های دانشجویی براساس مشورت درونی با اعضای خود و به صورت کاملاً آزادانه متن سخنرانی را آماده می‌کنند و هر اتحادیه دانشجویی با توجه به روندی که در سابقه دیدارها داشته است، سخنران را انتخاب می‌کند. به‌طور مشخص در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دبیرکل اتحادیه هر سال سخنران دیدار رمضانی است. بر همین اساس سعی خود را می‌کند تمام نکاتی که در طول دوران فعالیت خود به‌عنوان عضو شورای مرکزی کسب کرده در متن سخنرانی خود نیز لحاظ کند.


وی افزود: شاید فرصت هفت الی 10 دقیقه سخنرانی در مقابل رهبری دیگر برای دانشجویان پیش نیاید و همه کسانی که سخنران هستند، سعی می‌کنند از این فرصت گرانبها به بهترین نحو استفاده کنند. تقریباً روال این است که سلام اعضای اتحادیه خود را به رهبری می‌رسانند و از ایشان می‌خواهند که دعای خیری برای آنان کنند؛ نکاتی که در طول سال به‌صورت بیانیه، تجمع یا همایش‌ها و در قالب‌های مختلف داشته‌اند در بخشی از سخنرانی خود لحاظ می‌کنند و نکاتی را هم که احساس می‌کنند باید از رهبری سؤال کنند یا ایشان در جریان باشند را نیز متذکر می‌شدند.


زینلیان بروجنی اشاره کرد: متأسفانه در بعضی از سال‌ها عده‌ای از دانشجویان برای اینکه بخواهند فضایی متفاوت با واقعیت را از جانب خود نشان دهند و سرخط خبری رسانه‌های غربی و ضدانقلاب قرار بگیرند، اعلام می‌کنند که متن‌های ما بررسی می‌شود اما چنین مطلبی صحت ندارد؛ معمولاً دانشجویان یک نسخه از متن سخنرانی خود را در هنگام سخنرانی به رهبری می‌دهند تا ایشان مطالب دانشجویان را به همراه داشته باشند و بعد از دیدار اگر رهبری نکاتی را داشتند، مستند به متن سخنرانی اشاره کنند.


دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان درباره پیگیری مطالب مطرح شده در این دیدار اظهار کرد: مسئولان آموزش عالی کشور از جمله رؤسای دانشگاه‌ها، وزرای مربوطه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه حضور دارند و هم‌زمان با طرح موضوعات توسط دانشجویان، این مطالب را شنیده و یادداشت می‌کنند؛ رهبری در دیدار با دانشجویان معمولاً یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های خود را ایراد می‌کنند، مفاهیمی مثل آتش به اختیار بودن یا اقتصاد مقاومتی را نیز در این دیدارها مطرح کردند.


وی با اشاره با تاثیرگذار بودن سخنرانی‌های دانشجویان در دیدار رهبری تصریح کرد: صحبت‌های دانشجویان جریان‌ساز بوده و انتقاداتی که داشتند در فضای جامعه نیز بازخورد داشته است؛ در فضای عمومی جامعه نیز این دیدار اگر به‌صورت کامل توسط صدا و سیما پخش شود، جزء برنامه‌هایی است که توسط مردم نیز دیده می‌شود و برای‌شان مهم است که جوانان چه می‌گویند. در بعضی از سال‌ها هم که ترکیب دانشجویان متفاوت بوده و حرف‌های متفاوتی زده‌اند، پخش دیدار و بازخوردهایی که داشته نشان می‌دهد که جنبش دانشجویی در مقابل شخص اول کشور چه نکاتی را مطرح می‌کنند و آیا حرف مردم را می‌زنند؟


زینلیان بروجنی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی نیز سعی کرده است در سال‌های گذشته روندی را که به عنوان بدنه دانشجویی کشور نمایندگی می‌کند، حفظ کند؛ از مطالبه کارگران تا مباحث آموزشی در این جلسات مطرح شده و جنبش دانشجویی به‌عنوان چشم بینای جامعه محسوب می‌شود.


دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ به اینکه اولویت دانشجویان سخنران در دیدار رهبری چه موضوعاتی باید باشد، گفت: جنبش دانشجویی به عنوان جریان پیش‌رو در کشور باید نسبت به مسائل درون خانواده خود که دانشگاه و محیط آموزش عالی است، حساس باشد و نسبت به آن موضع‌گیری داشته باشد. هم از آن زاویه نگاهش که آرمانگرایانه‌تر، مطالبه‌گرایانه‌تر و آزادمنش‌تر نسبت به بقیه اقشار است از این فرصت استفاده کند و حرف مردم را نیز بگوید. این موضوع لازم و ملزوم یکدیگر است و نمی‌توان گفت که جنبش دانشجویی از بدنه مردم جدا شود و داخل دیوار بسته‌ای به‌نام دانشگاه خود را تعریف کند. دانشجو موظف است نسبت به دردهای جامعه حساس باشد و اگر اینچنین نباشد، به وظیفه خود عمل نکرده است.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته