دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1398 - 06:50
پروهان در گفتگو با آنا:

مخالف بیشتر کردن محدودیت‌های انضباطی دانشجویان هستم

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مخالف بیشتر کردن محدودیت‌های انضباطی برای دانشجویان هستم.
کد خبر : 380443
photo_۲۰۱۹-۰۵-۰۱_۱۸-۵۵-۵۸.jpg

علی پروهان در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: تنگ‌تر کردن حلقه دانشگاه و تبدیل آن به فضای امنیتی باعث می‌شود که دانشجویان دچار حواشی و دغدغه‌های مختلفی شده و این طیف قصد هنجارشکنی و اقدام خلاف قانون داشته باشد که باید با آنان برخورد شود.


وی افزود: فارغ از این‌که این اصلاح اقدام درستی است و یا این‌که انجام خواهد گرفت؛ در این شرایط دانشجویان تمرکز و آرامش خود را از دست خواهند داد و این برخلاف شعارهای دولت در فعالیت‌های خود است و به نظرم اصلاً زیبنده فضای دانشگاه و دانشجویی نیست و باید بیشتر رویکرد تساهل و همکاری در این بدنه وجود داشته باشد و در مواردی که دانشجویان هنجارشکنی می‌کنند و اشتباهی را انجام می‌دهند با آن برخورد کنند. در غیر این صورت رویکرد این نباشد که هر دانشجو هر وقت کاری را انجام داد سریعاً به کمیته انضباطی و قانونی کشیده شود و با آن برخورد شود.


دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان این‌که مخالفت خود را با بیشتر کردن محدودیت‎های انضباطی اعلام می‎کنم گفت: آیین‌نامه کنونی در چند دهه گذشته به تصویب رسیده و آن‌ طور که شواهد نشان می‌دهد آیین‌نامه تا به امروز هیچ تغییری نداشته و مصوب همان سال 95 است و شواهد نشان می‌دهد فعلاً نیز تغییری صورت نخواهد گرفت و تنها یک آیین‌نامه پیشنهادی تحویل شورای عالی انقلاب فرهنگی داده‌شده است و اصلاحیه آن باید در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار بگیرد و پس از تائید کارگروه‌ها مجدداً به وزارت خانه‌ها ارسال‌شده و یقیناً این مراحل طولانی خواهد بود و به این زودی‌ها این اصلاحیه جدید به اجرا نخواهد رسید.


وی ادامه داد: استدلال این عزیزان این است که آیین‌نامه باید با توجه به شرایط روز اصلاح شود، استدلال ضعیفی هم نیست و لازم است در خیلی از گزینه‌ها با توجه به شرایط روز اصلاح و مواردی که دستور به‌خصوصی برای آن‌ها وجود ندارد شفاف‌سازی شود، به‌طور علنی در ساختار آیین‌نامه تغییری شکل نخواهد گرفت و تغییرات کاملاً جزئی و موردی خواهند بود.


پروهان اظهار کرد: اعضای شورای مرکزی صنفی دانشجویان علوم پزشکی نیز مطابق قانون بر این معتقدند که فضای مجازی همانند فضای حقیقی است جرمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد تفاوتی با جرم در فضای مجازی نیست و در آیین‌نامه پیشنهادی جدید طبق گفته معاونت دانشجویی وزارت بهداشت هیچ موردی اضافه نشده است و صرفاً در مواردی که آیین‌نامه نیاز به شفافیت داشت این اقدام صورت گرفته است. در قانون ذکرشده که اگر کسی مطلبی را که در فضای خصوصی منتشرشده و اجازه دسترسی آزاد به آن وجود ندارد را منتشر کند خود فرد منتشرکننده جرم مرتکب شده است و باید پاسخگو باشد.


دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: مسائلی که درون دانشگاه اتفاق می‌افتد مسئولیت پیگیری آن با دانشگاه است و مواردی که به دانشگاه مرتبط نیست توسط دیگر نهادهای قضایی پیگیری می‌شود و این‌که اگر زمانی افرادی خارج از دانشگاه عملی را انجام بدهند که هتک حرمت به دانشگاه باشد و به حیثیت دانشگاه لطمه وارد شود، دانشگاه می‌تواند در جایگاه خود اقدام کرده و فرد را به کمیته انضباطی دعوت کند.


وی تصریح کرد: وظایف و عملکرد کمیته انضباطی با حراست در دانشگاه متفاوت است، حراست یک نهادی است که افراد آن از یک سیستم حقوقی و اطلاعاتی به‌خصوص استفاده می‌کنند و ارتباطی با کمیته انضباطی ندارند و سیکل ارتباط آن‌ها جدا بوده و همه افراد نیز یک پرونده حراستی در دانشگاه دارند که اگر خواستند یک‌زمانی یک مسئولیتی درجایی بگیرند حتماً پرونده حراستی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4115/4108/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب