با مدیران متخلف مدارس برخورد کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، 51 دفتر بسیج دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با ارسال نامهای به وزیر آموزش و پرورش نسبت به تخلفات صورتگرفته در بعضی از مدارس تذکر دادند.
در این نامه آمده است: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد انتشار و پخش کلیپهایی در فضای مجازی بودیم که بهشدت آزاردهنده و مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است و به فاجعهای در نظام تعلیم و تربیت شباهت دارد؛ کلیپی که به بهانه نشاط و شادی روز معلم در مدارس، با چالشی سخیف و منزجرکننده و غیرقابلباور از یک خواننده زیرزمینی خارجنشین همراه با رقص و آواز از دانشآموزان در حال دستبهدست شدن است. در این میان چند نکته مطرح است که بهشدت جامعه انقلابی را برآشفته و جای سؤال و مطالبهگری و اقدام فوری دارد که به آنها اشاره میشود. در تشریح اولین نکته دانشجویان به وزیر آموزش و پرورش هنوز مدت اندکی از سخنان تأکیدی مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از اجرای سند مبتذل 2030 در مدارس و لزوم مراقبت از نظام آموزش و پرورش نمیگذرد که شاهد این اتفاق ناگوار در مدارس دخترانه هستیم.
در ادامه نوشته شده است: هر چند تعداد این کلیپها خیلی زیاد نیست اما گاهی همان چند دقیقه و چند ثانیه، افکار را به این سو میبرد که در مدارس چه خبر است؟ چه اتفاقی رخ داده که موسیقیهای سراسر مبتذل و پوچ و پر از عقاید وهمآلود دیجیهای زیرزمینی به چالش بین برخی دانشآموزان تبدیل شده است. دیجیهای زن و مردی که با انتشار کلیپ در فضای مجازی و برخی شبکههای خارجی موقعیتهای کاذبی را کسب کردند حالا به مدارس و دانشآموزان نفوذ کردند. اینکه این کلیپها به کدام مدارس و مراکز اختصاص دارند، یک بحث است که در موارد بعدی به آن اشاره میشود اما تغییر نگرشهای عقیدتی در برخی مدارس کشور زنگ خطری است که علیرغم تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
نگرشها و باورهای دانشآموزان و فرزندان این مرزوبوم چگونه آلوده به چنین تفکرات و رفتارهای سخیف و غیراخلاقی و غیراسلامی شده است؟
در بخش دیگری نوشته شده است: رفتارهایی که کوچکترین تناسبی با فرهنگ خانواده ایرانی و اسلامی ندارد در میان نوجوانان و در مراکز تحصیلی و مدارس باب شده است چگونه شأن و منزلت مکانهای تعلیم و تربیت تا این اندازه تنزل کردهاند که شاهد این چنین مواردی هستیم؟ شما بهعنوان شخص اول آموزش و پرورش نباید منتقد باشید بلکه باید پاسخگو باشد چرا که رشته نظارت و سیاستگذاری این نهاد در اختیار جنابعالی است. نهادهای نظارتی وزارت آموزش و پرورش در ساختار این وزارت خانه عریض و طویل دقیقاً به چه منظور تعریف شده و چه مأموریتی بر دوش آنهاست؟ چگونه چنین تفکراتی در مکانی که محل تربیت آیندهسازان این انقلاب است، وارد شده است. این اولین بار نیست که شاهد رخدادهای عجیب در مدارس هستیم که بهوضوح ضعف حوزه بازرسی و نظارتی دستگاههای آموزش و پرورش را روشن میکند.
در ادامه نوشته شده است: جنابعالی در دو مقطع زمانی اخیر اظهارات متناقضی در مورد سند 2030 و پیادهشدن مصداقهای آن در مدارس داشتید. اخیراً در برنامه تلویزیونی پیاده شدن برخی از مصداقهای این سند در مدارس را تأیید کردید. اولین سؤالی که در اینجا مطرح است که اگر جنابعالی رصد این چنین دقیق بر مدارس دارید، چرا زمینه برخورد سریع و قاطعانه فراهم نشده است؟ آیا وظیفه شما صرفاً به اطلاعرسانی مشکلات آموزش و پروش محدود میشود یا رفع آنها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد؟
در این بیانیه آمده است: البته که از تریبون نماز جمعه با اطمینان مدعی نظارت کامل بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ شدید که آن هم جای بحث فراوان دارد. تکرار هشدارهای رهبری و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در مورد سند 2030 به سبب این قبیل اتفاقات در مدارس است. مسئله دیگری که مطرح است به ضعف دستگاهها و سیاستهای فرهنگی در سیستم آموزش و پرورش بر میگردد. متولیان تعلیم و تربیت برای تربیت دانشآموزان و پرورش آنها چه کردهاند؟ دوری از تعلیم و تربیت اسلامی و محقق نشدن پرورش فکری و عقیدتی دانشآموزان و سلیقهای شدن امر آموزش و پرورش در مدارس بهویژه در مورد مدارس غیردولتی به دلیل ایجاد شکاف فرهنگی و اجتماعی در اثر عملکرد خودسرانه و عدم نظارت بر آنها موضوعی بوده است که بارها نسبت به آنها تذکرات جدی داده شده است. پخش گسترده این قسم کلیپها در این چند روز علاوه بر اینکه حاکی از وجود یک جریان سازمانیافته (نفوذ فرهنگی) دارد، کمی هم به سیاستگذاری داخلی آموزش و پرورش مربوط است، هرچند در ایجاد وضع موجود به جز وزارت آموزش و پرورش (بهعنوان مقصر اصلی)، تمام دستگاههای فرهنگی کشورمان نقش داشتهاند اما شاید بد نباشد توضیحی در مورد حذف معاونت پرورشی در مدارس و ترویج مدارس غیرانتفاعی و خاص بدهید!
در پایان تأکید شده است: بارها تذکر داده شده است که گسترش مدارس غیرانتفاعی در کلانشهرها که به نفع طبقات مرفه و مدارس خرید خدماتی در حاشیه شهرها که سازوکار نظارتی دقیقی بر آنها وجود ندارد، اثر تربیتی و پرورشی و اهداف انقلاب در زمینه تربیت فرزندان متدین و انقلابی کمرنگ میکند و فرصتهای برابر از دانشآموزان را سلب و زمینه بروز رفتارهای نامناسب و غیراخلاقی را در میان دانشآموزان ترویج میکند و تأثیرات جبرانناپذیر بر روی گسستها و شکافهای فرهنگی داشته و نتیجه آن ولنگاری فرهنگی و تربیتی این مدارس خواهد بود. در پایان از جنابعالی و همه نهادهای مسئول توقع میرود ضمن پاسخگویی نسبت به شبهات مطرحشده، سریعاً نسبت به شناسایی و برخورد با مدیران متخلف این مدارس اقدام کرده و سیاستهای وزارتخانه را در جهت اصلاح موارد بیانشده قرار دهید.
انتهای پیام/4107/4115/پ
انتهای پیام/