دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 16:02
نقوی‌حسینی درنشست خبری عنوان کرد

نمایندگان می‌توانند در خصوص برجام طرح ارائه دهند/ با نگاه سیاسی در کمیسیون برجام بحث نمی‌کنیم

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام بعد از ظهر امروز (سه شنبه 17 شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح عملکرد کمیسیون متبوعش در 8 جلسه گذشته پرداخت.
کد خبر : 37651

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سیدحسین نقوی حسینی در نشست خبری در تشریح جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار کرد: صبح امروز هشتمین جلسه کمیسیون برجام امروز با حضور دو میهمان برگزار شد، در بخش اول این نشست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور داشت و مطابق عرف کمیسیون در ابتدای جلسه ایشان مطالب خود را بیان کرد و سپس سوالات اعضای کمیسیون مطرح شد و آقای شمخانی به سوالات پاسخ داد.


وی ادامه داد: در بخش دوم جلسه امروز نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی حضور یافت و توضیحاتی در رابطه با مسائل فنی و تخصصی به اعضای کمیسیون ارائه کرد.


نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به صحبت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آقای شمخانی در این نشست با حمایت از اقدام مجلس در تشکیل کمیسیون برجام تاکید داشت که مجلس باید نقش خود را ایفا کند و شورای عالی امنیت ملی از این ایفای نقش حمایت می‌کند.


وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد آنچه امروز به عنوان توافق هسته‌ای به‌دست‌آمده حاصل زحمات و تلاش‌های همه تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی و حال است.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام همچنین گفت: شمخانی معتقد است که برجام در واقع میوه مذاکرات مسقط و آلماتی است و نتیجه هر دو تیمی است که مذاکرات را پیگیری می‌کردند.








آقای جلیلی مطابق نموداری که در جلسه ارائه کرد هر 100 مورد را در بخش‌های مختلف ذکر کرد که فیلم آن نیز موجود است و صدا و سیما می‌تواند آن را پخش کند

نقوی حسینی در ادامه اظهارکرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی درنشست امروز گفت که در مواجهه با تهدیدها و فرصت‌ها باید نگاهمان به آینده باشد و اجازه ندهیم با قرائت و برداشت‌های خاص از برجام کشورمان با تهدید مواجه شود.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس ادامه داد: دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت که برجام نه فتح‌الفتوح است و نه ترکمنچای و اگر با این دید به موضوع نگاه کنیم از واقعیت دور خواهیم بود.


وی گفت: شمخانی همچنین هشدار داد که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند برجام را به عنوان پایه نفوذ خود قرار دهند و از همه نهادها و ظرفیت‌های نظام خواست که تلاش کنند تا راه نفوذ امریکا بسته شود.


نقوی‌حسینی همچنین درباره اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست عنوان کرد: صالحی مطالب خود را در 4 بخش ارائه کرد که بخش اول آن مربوط به غنی‌سازی بود که درباره روند غنی‌سازی از ابتدا تاکنون توضیح داد و به اعضای کمیسیون گزارش داد که در طول این مدت در حوزه فناوری هسته‌ای به چه موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم و نیاز به غنی‌سازی چگونه تامین شده است.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس ادامه داد: بخش دوم صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی مربوط به بحث سانتریفیوژها و تاریخچه آن بود و در بخش سوم نیز درباره سایت‌های فردو، نظنز و آب سنگین اراک توضیحاتی داد و همچنین تشریح کرد که وضعیت فعالیت این سایت‌ها قبلا چگونه بوده است و بعد از برجام به چه شکل ادامه خواهد یافت.


وی همچنین گفت: صالحی در بخش پایانی صحبت‌هایش به رابطه ایران با آژانس اشاره کرد و توضیح داد که چه سند محرمانه همکاری بین ایران و آژانس وجود دارد و در رابطه با روابط ایران با آژانس گزارش داد.


نقوی حسینی همچنین درباره آنچه در جلسات کمیسیون برجام گذشته است، خاطر نشان کرد: در بخش اول تلاش کردیم که با دعوت از تیم مذاکره‌کننده فعلی و قبلی و همچنین روسای سازمان انرژی اتمی کنونی وسابق تاریخچه مذاکرات هسته‌ای را بررسی کنیم و برجام را از جهات فنی، تخصصی، سیاسی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.








ما برای اینکه بتوانیم اطلاع‌رسانی کمیسیون را مدیریت کنیم، سند اطلاع رسانی در کمیسیون به تصویب رساندیم که در این سند چند نکته متذکر شده است که یکی از آن موارد ممنوعیت مناظره اعضای کمیسیون ویژه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: در بخش بعدی نیز برنامه کمیسیون این است که برنامه جامع اقدام مشترک را از بعد اقتصادی و نقش تحریم‌ها در حوزه اقتصادی و همچنین آثار تحریم‌ها قبل از توافق و آنچه در برجام برای لغو تحریم‌ها پیش‌بینی شده را بررسی کنیم.


وی بابیان اینکه بخش پایانی بررسی‌های کمیسیون مربوط به بررسی برجام از بعد دفاعی و امنیتی است، اظهار کرد: در این خصوص قرار است از وزیر اطلاعات به منظور بررسی امنیتی برجام و از وزیر دفاع و نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح بعد دفاعی برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی کنیم.


نقوی حسینی درباره برنامه‌های کمیسیون مطبوعش در جلسات هفته آینده، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درکمیسیون قرار بود که اعضای کمیسیون فردا (چهارشنبه 18 شهریور) از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کنند که این بازدید به روز دو شنبه بعدازظهر موکول شد.


وی ادامه داد: در جلسه یک شنبه آینده کمیسیون از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دعوت شده است تا به عنوان میهمان حضوریابد و در جلسه بعدازظهر یکشنبه نیز سعید جلیلی برای تکمیل گزارشات خود به کمیسیون می‌آید.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس بابیان اینکه عراقچی و اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق از میهمانان جلسه روز دوشنبه هستند، گفت: صبح دو شنبه جلسه کمیسیون با حضور اعضای تیم مذاکره کننده فعلی برگزار می‌شود و بعدازظهر دوشنبه نیز اعضای کمیسیون از آب سنگین اراک بازدید می‌کنند.


وی همچنین گفت: برای جلسه سه‌شنبه آینده نیز از محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و مدیر عامل بانک ملی دعوت شده است تا با حضور در جلسه کمیسیون درباره ابعاد اقتصادی برجام گزارش بدهند.


نقوی‌حسینی اضافه کرد: در جلسه بعدازظهر سه‌شنبه آینده نیز ابعاد امنیتی و دفاعی برجام بررسی خواهد شد.








اگر احساس این است که با جلیلی نوع دیگری برخورد می‌شود بنده از صدا و سیما درخواست دارم که نشست این جلسات را پخش کند

وی بابیان اینکه علی‌اکبر ولایتی در جلسه روز چهارشنبه 25 شهریور حضور می‌یابد، گفت: قرار است در بخش اول این جلسه علی‌اکبر ولایتی درباره روند کلی مذاکرات توضیحاتی ارائه کند و در جلسه بعد‌از‌ظهر این روز نیز از حقوق دانان و کارشناسان حقوق بین‌الملل دعوت شده است تا آثار و ابعاد حقوقی برجام را تشریح کنند.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که گفته بود گزارش کمیسیون برجام در هیئت رئیسه مجلس تعیین و تکلیف می‌شود، گفت: روند کار کمیسیون ویژه به این شکل است که مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس اعضای کمیسیون ویژه با رای نمایندگان و با سقف 15 عضو تشکیل می‌شود و بعد از انجام بررسی‌ها، گزارش تهیه شده را همراه با پیشنهادها تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌کند و این گزارش به استحضار نمایندگان در صحن علنی مجلس می‌رسد.


نقوی‌حسینی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سند اطلاع‌رسانی کمیسیون برجام و اقدام زاکانی در حذف نماینده دولت از برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون که به گفته وی با استناد به این سند انجام شده بود، گفت: ما برای اینکه بتوانیم اطلاع‌رسانی کمیسیون را مدیریت کنیم، سند اطلاع رسانی در کمیسیون به تصویب رساندیم که در این سند چند نکته متذکر شده است که یکی از آن موارد ممنوعیت مناظره اعضای کمیسیون ویژه است.


وی ادامه داد: بر اساس این سند انعکاس اخبار کمیسیون تنها از طریق سخنگو انجام می‌گیرد و از آنجایی که اعضای کمیسیون برجام دیدگاه‌های متفاوتی دارند، نظرات آنها به عنوان نظر شخصی تلقی می‌شود و حضور این افراد در جلسات مختلف و مصاحبه‌های خبری منعکس‌کننده نظرات کمیسیون ویژه نیست؛ اگر قرار شد کسی از کمیسیون در برنامه‌ای شرکت کند باید در هیئت رئیسه کمیسیون ویژه به تصویب برسد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احساس می‌شود که دیدگاه‌های سیاسی یک جناح، حضور بیشتری در کمیسیون دارد و نوع برخورد با مذاکره‌کنندگان قبلی با فعلی متفاوت است، تصریح کرد: اگر احساس این است که با جلیلی نوع دیگری برخورد می‌شود بنده از صدا و سیما درخواست دارم که نشست این جلسات را پخش کند چرا که بحث‌های ما در کمیسیون جدی است و هیچ‌کس با نگاه سیاسی سوال و گفت‌وگو نمی‌کند.


وی ادامه داد: گزارشاتی هم که بنده به عنوان سخنگو از جلسات کمیسیون به رسانه ها منعکس می کنم با رعایت امانت داری و هیچ گونه جانب داری درآن وجود ندارد.








بر اساس گزارش پژوهشکده شورای نگهبان دولت باید برای بررسی برجام لایحه بدهد و نمایندگان هم می‌توانند دراین خصوص طرح بدهند

نقوی‌حسینی همچنین درباره حضور افراد غیر‌عضو در جلسات کمیسیون برجام، اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس حضور نمایندگان در جلسات کمیسیون با حق اظهار‌نظر و بدون حق رای بلامانع است و هر 290 نماینده مجلس می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها حضور یابند.


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه اگر دولت در رابطه با بررسی برجام لایحه‌ای به مجلس ندهد سرنوشت بررسی برجام در مجلس چگونه خواهد بود و آیا نمایندگان می‌توانند درباره این توافق طرحی ارائه کنند، گفت: بر اساس آیین‌نامه مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند اما در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان می‌توانند طرحی را تدوین کنند که دولت را ملزم به اجرای برجام کند باید در پاسخ بگویم که بله نمایندگان می‌توانند چنین طرحی بدهند.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش پژوهشکده شورای نگهبان دولت باید برای بررسی برجام لایحه بدهد و نمایندگان هم می‌توانند دراین خصوص طرح بدهند.


نقوی‌حسینی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره پخش جلسات کمیسیون برجام از صدا و سیما پرسید که آیا نحوه پخش این جلسات با هماهنگی کمیسیون صورت می‌گیرد، گفت: در رابطه با پخش جلسات کمیسیون ما معتقدیم که باید همه نشست‌ها و اظهار‌نظر‌ها به طور کامل منتشر شود و مردم در جریان گفت‌وگو‌ها قرار بگیرند مگر در مواردی که میهمان بگوید این بخش محرمانه است و نباید پخش شود.


وی ادامه داد: در جلسه‌ای که رئیس کمیسیون با مسئولان صدا و سیما داشت این موضوع مطرح شد که چرا مشروح جلسات کمیسیون به طور کامل پخش نمی‌شود که مسئولان صداو سیما اظهار کردند به دلیل اینکه مباحث مطرح شده در این نشست سنگین است و زمان هر جلسه حداقل 6 ساعت است برای پخش این جلسات محدودیت دارند و مجبور هستند که آن را بخش‌بندی و بخشی از قسمت‌های آن را حذف کنند.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که جلیلی در جلسه روز گذشته برجام گفته است که تیم مذاکره‌کننده از 100 حق مسلم خود صرف نظر کرده است، آیا اعضای کمیسیون از وی درا ین باره توضیح خواسته‌اند، گفت: آقای جلیلی مطابق نموداری که در جلسه ارائه کرد هر 100 مورد را در بخش‌های مختلف ذکر کرد که فیلم آن نیز موجود است و صدا و سیما می‌تواند آن را پخش کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب