دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 21:46
میری:

الهیات را در مطالعه انحرافات اجتماعی کمتر دخالت داده‌ایم

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه گفت: در مطالعه انحرافات اجتماعی، الهیات را کمتر دخیل می‌کنیم و این موضوع باعث می‌شود نگاه‌مان به آسیب‌ها تغییر کند.
کد خبر : 376307
_L3H3981.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید جواد میری در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی که عصر امروز در دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: در بین عموم جامعه بین مسئله اجتماعی و آسیب اجتماعی تمایزی قائل نمی‌شویم. باید توجه کنیم که آسیب اجتماعی رفتارهایی است که نرم‌های اجتماعی را زیر پا گذاشته و هنجارهای جامعه را می‌شکند و بین تعریف بزه، مسئله اجتماعی و آسیب اجتماعی تفاوت وجود دارد. در مطالعه آسیب اجتماعی، جامعه‌شناسان به جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی می‌پردازند.


وی اظهار کرد: در مطالعه انحرافات اجتماعی، الهیات را کمتر دخیل می‌کنند و اگر این موضوع در مطالعه انحرافات اجتماعی وارد شود، بین بزه، آسیب اجتماعی و گناه تفاوت وجود دارد.


این استاد جامعه‌شناسی بیان کرد: دو رویکرد کلان به جامعه‌شناسی وجود دارد. یکی از این رویکردها نظم اجتماعی است که در آن آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌هایی محسوب می‌شوند که نظام اجتماعی آن را هنجارشکنی بداند. ممکن است در نظام اجتماعی، موضوعی هنجارشکنی محسوب شود اما از دیدگاه نظام سیاسی، آن موضوع، هنجارشکنی محسوب نشود. البته برعکس این گزاره نیز صادق است.


میری درباره چیستی آسیب اجتماعی مطرح کرد: بین مسئله و آسیب اجتماعی تفاوت وجود دارد. مسئله اجتماعی براساس نظر بعضی از کارشناسان ممکن است متأثر از مشکلات اقتصادی، جسمی و سایر فاکتورها باشد. بعضی از مسائلی که خاستگاه فردی نیز دارند می‌تواند به مسائل اجتماعی تبدیل شود. به‌طورمثال سرطان یک مشکل جسمی است اما در صورت فراگیر شدن این مشکل تبدیل به مسئله اجتماعی می‌شود.


وی افزود: بین مسئله و آسیب اجتماعی تفاوت وجود دارد. اگر توان طرح درست مسئله نداشته باشیم، مسئله اجتماعی را آسیب تلقی می‌کنیم. بسیاری از مسائلی که در کشور وجود دارد، معضل یا آسیب نیستند بلکه مسئله اجتماعی محسوب می‌شوند.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد: در خبرها آمده است وزارت آموزش و پرورش به دنبال تبدیل دوره آمادگی به دوره‌ای دو ساله است و دلیل این امر نیز آماده کردن دانش‌آموزان برای یادگیری سریع‌تر علوم به زبان فارسی است. درواقع دو زبانه بودن به دید آسیب یا معضل تلقی می‌شود. اگر دو زبانه بودن را معضل تلقی کنیم، برای حل آن مشکلات فراوانی خواهیم داشت، در صورتی که این موضوع می‌تواند معضل محسوب نشود.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب