دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1399 - 14:05
در گفتگو با آنا مورد بررسی قرار گرفت؛

برای اسلامی کردن‌ کتاب‌ باید مسیر شهید مطهری را ادامه داد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برای اسلامی کردن کتب لازم است، مسیر استاد مطهری و یا علامه جعفری را پیش بگیریم.
کد خبر : 343201
_L3H3965.jpg

سید جواد میری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با بیان اینکه  پس از انقلاب برای ایده دانشگاه چه اتفاقی افتاده است، اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم یک صورت‌بندی بکنیم مثلاً صحبت از اسلامی کردن علوم انسانی بکنیم ولی یک خط اشاره نکنیم به تغییر و تحولات بنیادین که در علوم اجتماعی که در اروپا بوده و بعد جهانی شده است، پس از آن مثلاً تاریخ فقه بگوییم!


وی افزود: با گفتن تاریخ فقه ما می‌توانیم جامعه‌شناسی را اصلاح بکنیم یا این کاری که در شورای متون انجام می‌شود این است که یک کتاب را دارای استانداردهای اسلامی کنند!


این پژوهشگر عنوان کرد: کتابی را که یک نفر دیگر با یک فهم دیگر نوشته، من چگونه می‌توانم اسلامی بکنم؟ کاری که من می‌توانم انجام دهم، این است که یک نقد خوب از منظر خود بنویسم.


میری گفت: اگر کسانی که امروز در ایران داعیه اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی را داشتند، اگر به‌جای این‌کار می‌آمدند همان کاری که علامه جعفری 50 سال قبل کرد، یا مطهری 60 سال قبل کرد یا نه، می‌آمدند می‌گفتند که اصلاً ما علوم انسانی را نمی‌خواهیم اسلامی بکنیم.


وی ادامه داد: ما معتقدیم و باور داریم، مثلاً هم از نظر فلسفی می‌شود به جامعه نگاه کرد، هم از منظر فقهی می‌شود به جامعه نگاه کرد، هم از منظر دینی می‌شود به جامعه نگاه کرد، هم از منظر عرفانی می‌شود به جامعه نگاه کرد، هم از نظر علمی می‌شود به جامعه نگاه کرد.


این پژوهشگر بیان کرد: محصول نگاه کردن فلسفه به جامعه می‌شود فلسفة‌الاجتماع، محصول نگاه کردن به جامعه از منظر فقهی می‌شود فقه‌الاجتماع، محصول نگاه کردن به جامعه از منظر دینی به‌یک‌گونه‌ای می‌شود فهمی که ما از دین و اجتماع یا دین و جامعه داشته باشیم. یا از منظر عرفانی  یک تعریفی از جامعه و از انسان است، آن می‌شد عرفان‌الاجتماع یا به‌یک‌گونه‌ای عرفان و جامعه. محصول نگاه عملی  آن نیز علم‌الاجتماع می‌شد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

برچسب ها: سید جواد میری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته