دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 18:31
پناهیان:

مرزبندی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از ابتدا موهوم و اشتباه بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مرزبندی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از ابتدا موهوم و اشتباه بود.
کد خبر : 376271

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا, حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان عصر امروز در نشست معرفت‌آموختگان اسلام ناب که در سالن همایش دانشکده علوم دانشگاه تهران  برگزار شد, گفت: اصطلاح اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی را حضرت امام(ره) در دو سال پایانی عمر مبارک‌شان مطرح کردند و به تبیین این دو اصطلاح اهتمام ورزیدند.


استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام خمینی(ره) توجه‌شان به مرزبندی بین دو اسلام جلب شده بود و مردم را از دچار شدن به اسلام آمریکایی پرهیز می‌دادند. در زمان اوج نفرت از آمریکا این تعابیر توسط ایشان مطرح شد. در آن‌ وقت رو شدن حمایت آمریکا از صدام و هدف قرار دادن هواپیمای حامل سرنشین ایران در خلیج فارس, تنفر مردم را نسبت به این شیطان بزرگ بیشتر کرد. 


پناهیان خاطرنشان کرد: امام که تقریباً مطلع بود دوران مأموریتش در جامعه در حال پایان پذیرفتن است, مهم‌ترین دغدغه خود را تبیین مرزبندی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی می‌دانست.


استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: تأکیدات حضرت امام(ره) زمینه‌هایی داشته است و دغدغه شدید امام محدود به زمان پایان عمر شریف ایشان نبود, بلکه خطرات آینده را به مردم گوشزد می‌کرد. ما به‌طور جدی و پرسشگرانه باید زمینه‌های مطرح کردن این دغدغه حضرت امام(ره) را مورد بررسی قرار دهیم.


وی افزود: امروز که جامعه ما درگیر چالش‌های مختلفی است ریشه همه مشکلات را باید عدم دقت به مرزبندی‌های بین دو اسلام دانست و این بی‌دقتی شامل حال همه ما می شود. مشکلات اقتصادی ناشی از نگاه‌های آمریکایی به اسلام است. اگر برخی حوزه‌ها انقلابی نیستند آن هم ناشی از نگاه اسلام آمریکایی است.


پناهیان تصریح کرد: مرزبندی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از ابتدا باطل بود و خفقان سیاسی ایجاد کرد و این دسته‌بندی موهوم و اشتباه بوده است.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: مسئله تقابل اسلام ناب و اسلام آمریکایی بعد از حضرت امام محو شد و در تبیین این مسئله کم‌کاری‌هایی داشتیم. این مرزبندی نه در دوران دوازده‌ ساله مدرسه و نه در دانشگاه وجود دارد، لذا باید به متون اصلی دین و به اسلام ناب محمدی برگردیم.


وی خاطرنشان کرد: در جبهه جدیدی قرار گرفتیم و باید به متون اصلی رجوع کنیم. حضرت امام(ره) فرمودند: نباید حتی در شهید مطهری هم متوقف شد. من یادم هست حرف‌های مطهری در دانشگاه‌ها توسط تفکرات مارکسیستی هم استفاده می‌شد.


پناهیان تأکید کرد: زمینه‌های اجتماعی پدید آمدن این دغدغه در امام(ره) چه بود و چه جریانات فکری در زمان امام(ره) باعث شدند که امام(ره) به این موضوع پرداخته است.


استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نشناختن مرز دقیق بین دو اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی مسئله زمانه ماست. نشناختن این مرزها بیشتر با ادبیات خود ما طلبه‌ها زمینه‌سازی می‌شود، لذا باید تحولی در ادبیات و آموزش‌های دینی ما پدید آید. در دانشگاه‌ها معارف عمومی باید چگونه مطرح شود تا به افق امام برسیم.


انتهای پیام/۴۱۲۲/۴۱۲۶/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته