دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1398 - 10:49
عمرانی:

۱۵ هزار نفر در سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور شرکت کردند

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی گفت: در سومین دوره مسابقه نور ۱۵ هزار دانش‌آموز از کشورهای مختلف شرکت کردند.
کد خبر : 375700
noor_small.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدعلی عمرانی در نشست مسابقه دانش آموزی نور؛ «گرامیداشت ابن رزاز جزری» که پیش از ظهر امروز در بنیاد مصطفی(ص) برگزار شد، گفت: در سومین دوره مسابقه نور، ۱۵ هزار دانش آموز از کشورهای مختلف شرکت کرده و آثار خود را در قالب فیلم به مسابقه ارائه داده‌اند.


رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی افزود: سومین دوره از جایزه مصطفی در ۲۰ آبان سال جاری برگزار می‌شود.  شاخه ریاضی و بانکداری اسلامی نیز در جشنواره امسال فعال شده است. امسال سال ویژه‌ای برای بنیاد مصطفی است. سومین دوره از جایزه مصطفی 20 آبان از ساعت 10 الی 12 در تالار وحدت برگزار می‌شود. بنیادهایی مانند بنیاد مصطفی در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بازیگران اصلی زیست‌بوم علم و فناوری در کشور شده‌اند. مأموریت این بنیادها ایجاد بستری مناسب برای رویدادهای علمی و فناوری است که بتوانند تحولی در زیست‌بوم ایجاد کنند.


وی افزود: بنیاد بر اساس شرایط بومی و جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد. بنیاد مصطفی با به‌کارگیری دانشمندان جوان و استادان جوان، سعی دارد تحولی در زیست‌بوم علم و فناوری کشور ایجاد کند. موزه هنر مصطفی یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مصطفی است که تلاش می‌کند از طریق زبان مخصوص هنر و با نام حضرت رسول(ص)، علم و فناوری را در جامعه ترویج دهد. این موزه که در پارک علم و فناوری پردیس قرار دارد، آثاری از هنرمندان تهرانی، کاشانی و اصفهانی دارد.


قصرالدشتی هنرمندی از شیراز است که یکی از آثار خود را به موزه هنر مصطفی اهدا کرده است. همچنین 6 اثر هنری از هنرمندان اصفهانی به این موزه ارسال شده است. چون موزه هنر مصطفی مزین به نام رسول(ص) است، اهدای آثار هنری فراتر از مرزهای ایران رفته، طوری که از هندوستان نیز آثاری معاصر و قدیمی به این موزه اعطا شده است.


رئیس کارگروه جایزه مصطفی بیان کرد: اواخر سال گذشته فعالیت «استپ» را ادامه دادیم که نشستی برای تبادل علم و فناوری بین کشورهای جهان اسلام است. چهارمین دوره از این رویداد بین‌المللی در کشور عمان برگزار شد. پنجمین دوره نیز در اسفند در دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد. دلیل برگزاری دو رویداد استپ در سال گذشته، استقبال کشورهای اسلامی برای میزبانی از دانشمندان و استعدادهای جوان جهان اسلام است. پنجمین نشست استپ در مرکز تحقیقات علم و فناوری دانشگاه کراچی پاکستان با حضور دانشمندان و استادانی از 19 کشور برگزار شد که این کشورها شامل ایران، فنلاند، آلمان، لبنان، فرانسه، یمن، ترکیه و سوئد می‌شوند. دانشمندان دستاوردهای خود را در قالب‌های مختلف در این رویداد ارائه دادند. همچنین نشست‌های رو در رو برای دانشمندان برگزار شد که گسترش ارتباطات بین‌المللی برای همکاری‌های آینده را افزایش می‌دهد. در این رویداد پنل‌هایی نیز برگزار شد که نتایج آخرین تحقیقات در حوزه فناوری و سلامت در آن بحث شد.


عمرانی افزود: محصولاتی هم در نشست‌های استپ ارائه می‌شود که در حوزه سلامت و فناوری مفید واقع خواهد شد. یکی دیگر از رویدادهایی که بنیاد مصطفی برگزار می‌کند، آشنایی صنایع با دستاوردهای کشورهای اسلامی است که دوره قبل در پاکستان برگزار شد. در این رویداد آزمایشگاه‌های نوآوری، کارهای تحقیقاتی برای توسعه علم و فناوری انجام می‌دهند.


وی گفت: مجموعه موقوفات جایزه مصطفی به 38 میلیارد تومان رسیده است. این مجمع 321 عضو از کشورهای مختلف جهان دارد که جوایز دو دوره قبلی جایزه مصطفی را تأمین کرده‌اند و قرار است جوایز دوره سوم را نیز تأمین کنند. فراخوان ارائه سومین دوره جایزه مصطفی سال گذشته اعلام شد و داوری‌های اولیه نیز صورت گرفته است و در حال حاضر در مرحله داوری بین‌المللی قرار دارد. بانک‌داری اسلامی و شاخه ریاضی در علوم پایه از جمله رشته‌هایی است که در سومین دوره جایزه مصطفی فعال شده‌اند.


رئیس کارگروه جایزه مصطفی بیان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور یکی از رویدادهایی است که بنیاد مصطفی هر ساله برگزار می‌کند که نقش حائز اهمیتی در ترویج و توسعه مهارت‌های گروهی و فردی دانش‌آموزان دارد. هدف از مسابقه نور الگوسازی از مفاخر جهان اسلام برای دانش‌آموزان است. تاکنون 15 هزار شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در سه دوره مسابقه دانش‌آموزی نور شرکت کرده‌اند. این مسابقه مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان را به آنها آموزش می‌دهد. همچنین مهارت‌های مختلفی را در طول مسابقه طراحی کرده‌ایم تا دانش‌آموزان با تأمین آنها در آن مهارت پیدا کنند. این مهارت‌ها شامل کار گروهی، تمرین خلاقیت و نوآوری است. امیدواریم که در آینده شاهد اعطای جایزه مصطفی به این دانش‌آموزان باشیم.


عمرانی افزود: اختتامیه سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور گرامیداشت ابن رزاز جزری جمعه 6 اردیبهشت از ساعت چهار تا 6 بعدازظهر با حضور جمعی از وزیران و مسئولان کشور در حوزه هنری برگزار می‌شود.


وی درباره جایزه مصطفی اظهار کرد: در سومین دوره جایزه مصطفی 300 اثر در چهار گروه ارائه شده است که در حال بررسی آنها هستیم.


رئیس کارگروه جایزه مصطفی تصریح کرد: رویداد استپ 18 و 19 آبان سال جاری برگزار می‌شود. درخواست‌های میزبانی زیادی از کشورهای جهان اسلام داشته‌ایم که در حال بررسی آنها هستیم. به احتمال زیاد دوره بعدی استپ در هند برگزار می‌شود.


عمرانی در خاتمه اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که بنیاد مصطفی همیشه با آن روبه‌رو بوده است، دعوت مهمانان بین‌المللی برای حضور در این رویدادهای داخلی است. با توجه به تحریم‌ها و هزینه بالای سفر، ممکن است برای حضور مهمانان بین‌المللی با مشکل مواجه شویم.


انتهای پیام/4107/4021/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: جایزه مصطفی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته