مقصران انحراف دانشگاه از کارکردهای اصلی خود
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ساختار اقتصادی کشورها و جوامع به یکباره و صرفاً توسط یک نهاد یا ارگان دولتی اصلاح نمیشود. دولت نهادی اجرایی است و باید در مقام اجرا آموزهها یا نظریات متناسب شرایط کشور را به درستی و با قدرت اجرا کند.
فارغ از اینکه دولت در مرحله اجرا نیز دچار ضعفهای فراوانی است و بخشی از مشکلات، ناشی از ضعف در وظیفه دولت است اما عوامل دیگری نیز باعث بهوجود آمدن مشکلات اقتصادی کشور شده است.
در بخش فرهنگ اجتماعی که در ایران پدیدآورنده فضای مشوش اقتصادی و ایجاد تورم کاذب نیز میشود ایرادها و نواقص فراوانی وجود دارد که برخی از آنها ریشه در هویت تاریخی و آداب و رسوم ملت دارد.
به هر روی نظر نگارنده این متن ورود به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست و قصد بر این است که به مسائل علمی و دانشگاهی و ضعفهای این حوزه بپردازد.
مقام معظم رهبری، سال 87 در دیدار با نخبگان جوان دانشگاهی فرمودند: برای یک ملت، علم وسیلهای است برای رسیدن به اقتدار ملی و ثروت ملی. این سخن نیز نشان دهنده اهمیت علم در پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور است.
تولید نظریه، کارویژه دانشگاه
هیچگاه نمیتوان ادعا کرد که توسعه پایدار را دولت یا سازمان خاصی میتواند رقم بزند، اما بخش عمدهای از مسیر توسعه پایدار باید توسط نهاد دانشگاه پیموده شود.
اصولا یکی از کارویژههای نهاد دانشگاه، حل مسائل جامعه از طریق تولید علم کاربردی متناسب با شرایط جامعه است.
دانشگاه باید پشتوانه علمی و نظری نهادهای اجرایی را تأمین کند. تولید علم و اندیشه در گرو فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی است، دانشگاه میتواند با تولید اندیشه و ارائه آن به دستگاههای اجرایی در مسیر توسعه انسانی گام بردارد.
دانشگاه و مرکز علمی قدرتمند یکی از معیارهای اصلی وجود اقتصاد و در پی آن جامعهای قدرتمند است.
دانشگاه و تربیت نیروی انسانی
تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از وظایفی است که دانشگاه برای آن تأسیس شده است.
آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و عالم در حوزههای متفاوت باید جزو رویکرد اصلی دانشگاهها قرار گیرد.
دانشگاهها میتوانند با آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص و سرمایهگذاری اساسی در زمینه آموزش و پژوهش به توسعه و پیشرفت جامعه کمک کنند.
دستگاههای دولتی که از دانشگاه و دانشجو حمایت نکرده و همچنین صنعت که از دانشگاه مطالبه و از ظرفیتهای موجود در آن استفاده نکرده نیز مقصر اصلی انحراف دانشگاه از کارکرد اصلی خود هستند.
به هر روی در روند فعلی، دانشگاههای ایران نه تنها پشتوانه علمی مناسبی نبوده بلکه نتوانسته از پس کارویژههای خود یعنی تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و همچنین تولید اندیشه و علم بربیایند.
خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا*
انتهای پیام/4007/
انتهای پیام/