دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1398 - 02:00
شاهی در گفتگو با آنا:

اگر سپاه پاسداران نبود خاورمیانه شرایط بسیار وخیمی داشت

استاد دانشگاه گناباد گفت: اگر سپاه نبود، نه‌تنها کشور، بلکه منطقه خاورمیانه شرایط بسیار وخیمی داشت.
کد خبر : 374118
photo_۲۰۱۹-۰۴-۱۵_۱۱-۵۴-۳۷.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-میعاد بادپا/ تروریستی خواندن نیروهایی که آرمان آزادی فلسطین را در سر می‌پرورانند، سنت سردمداران آمریکایی است. قرار دادن نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی در سال 2007 و اکنون نیز قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی نشان از استیصال و درماندگی دشمنان اسلام و این مرز و بوم است.


این اقدام خصمانه با هدف به انزوا کشاندن این نهاد مردمی، سبب شد تا اتحاد ملی بی‌سابقه‌ای توسط احزاب سیاسی مختلف در کشورمان در تقابل با دشمنان این نظام به‌نمایش گذاشته شود.


در این مورد گروه دانشگاه خبرگزاری آنا مصاحبه مفصلی با حسین شاهی، استاد دانشگاه گناباد و مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود ترتیب داده است که متن کامل مصاحبه را در ادامه آورده‌ایم.


آنا: کارنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از ابتدای تشکیل چگونه ارزیابی می‌کنید؟


شاهی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همان‌طور که از اسمش معلوم است پاسدار انقلاب اسلامی و دستاوردها و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ در واقع نقش سپاه فراتر از این است که وظیفه‌اش فقط حفظ تمامیت ارضی باشد. هر جایی که کشور و نظام در عرصه‌های مختلف با چالش مواجه می‌شود، خوشبختانه سپاه این ظرفیت را دارد و به میدان می‌آید و از انقلاب در زمینه‌های مختلف دفاع می‌کند.


اگر نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم، در بسیاری از زمینه‌هایی که نظام با مخاطره مواجه بوده، سپاه پاسداران، کارنامه درخشانی در آن زمینه‌ها داشته است، چه در تهدیدات داخلی و خارجی، چه در بحث ایجاد امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی و امنیت مرزها، در استقلال ملی، در بحث سازندگی، در محرومیت‌زدایی و ایجاد فرصت‌‌سازی در مناطق محروم، در زمینه‌های مختلف واقعاً اگر نگاه منصفانه‌ای به سپاه شود کارنامه موفقی دارد.


آنا: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با مسائل خارجی چگونه بوده است؟


شاهی: در طول این 40 سال با چالش‌های مختلفی با کشورهای مختلف مواجه بودیم و در برهه‌های مختلف با دشمن در جنگ‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بودیم.


دشمن در جنگ خودش معمولاً سنگرهای استراتژیک را می‌زند. نقاط قوت کشور یا ملت‌ها را در اهداف اصلی خودش قرار می‌دهد. این است که می‌بینیم که سپاه را در آماج حملات دشمن، در عرصه‌های اقتصادی  و در جنگ روانی قرار می‌دهند. یک جنبه‌اش این است که واقعاً سپاه یکی از سنگرهای استراتژیک کشور در عرصه‌های مختلف است.



آنا: تفسیرتان از سخن معروف حضرت امام که «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»، چیست؟


شاهی: امام(ره) فرمودند که اگر سپاه نبود کشور هم نبود. این جمله واقعاً زوایای مختلفی دارد. این جمله در آن زمان معنی خاص خودش را داشت. بعد از 40 سال که از انقلاب می‌گذرد اگر کارکرد سپاه را بازبینی کنیم، عملکرد سپاه فراتر از تأمین منافع ملی است. درواقع اگر سپاه نبود، نه‌تنها کشور، بلکه منطقه خاورمیانه‌ای هم که در آن هستیم هم مسلماً شرایط حال حاضر را نداشت و شرایط بسیار وخیم‌تری داشت.


سپاه قدس یک بخش از سپاه است که می‌بینیم که تأثیر بین‌المللی دارد. شاخه سپاه قدس نظم مورد نظر غربی‌ها و سناریوهای آنها را به هم زده است. آنها دنبال یک هژمونی و تسلط بر منطقه بودند، عملاً در سیاست‌های‌شان شکست خورده‌اند و سپاه در این عرصه وزنه‌ای بسیار سنگین و تأثیرگذار بوده است.


در همین بحث ایجاد داعش در عراق و سوریه، اگر بخواهیم واقعیت جنگ را ببینیم، آمریکا با حربه داعش به جنگ ایران آمد. جنگ ایران و آمریکا چند سال به‌وسیله داعش شکل گرفت و این سپاه قدس و نیروهای مقاومت بودند که سایه جنگ را از سر ملت‌های منطقه و ملت ایران دور کردند.


به قول وزیر امور خارجه که عنوان کردند اگر سپاه نبود، داعش در دروازه‌های اروپا بود. این خیلی نکته مهمی است و نشان‌دهنده این است که سپاه یک کنشگر بین‌المللی و نیرویی است که در عرصه بین‌المللی تأثیرگذار است. تهدیدات اروپا را هم می‌بینیم که سپاه با مبارزه با داعش کم می‌کند، چه برسد به خاورمیانه و مناطق اسلامی که در منطقه وجود دارند.


آنا: اقشار سیاسی مختلف کشور نسبت به عملکرد چهل‌ساله سپاه پاسداران چه رویکرد و دیدگاهی دارند؟


شاهی: اگر نگاه واقع‌بینانه‌ای به عملکرد سپاه وجود داشته باشد، به‌نظرم عملکرد قابل تحسینی دارد. حتی کسانی که اشتراک ایدئولوژیک با نظام ندارند هم اگر منصفانه نگاه کنند، حداقل به‌خاطر حفظ امنیت ارضی و ایجاد امنیتی که در کشور است، سپاه را تحسین می‌کنند.


سردار سلیمانی را که یک نفر است و یک سرباز نظام است اگر ببینید یک چهره کاملاً محبوب در جامعه دانشگاهی کشور است و این واقعاً نشانگر جایگاه سپاه است.


آنا: سپاه پاسداران چه فعالیت‌های تأثیرگذاری در حل مشکلات داخلی داشته است؟


شاهی: علی‌رغم شایعات و جنگ‌های روانی زیادی که رسانه‌های بیگانه علیه سپاه ایجاد می‌کنند، سپاه وظیفه خودش را پاسداری از انقلاب اسلامی تعریف کرده است. یعنی هر جا خلأیی وجود دارد که احساس می‌شود کشور از آن زاویه ضربه می‌خورد، سپاه آن خلأ را پر می‌کند و بسته به نیاز کشور و درخواست دولت‌ها در موقعیت‌های مختلف، سپاه وارد می‌شود و آن مشکلات را حل می‌کند.


امدادرسانی سپاه پاسداران به نقاط آسیب‌دیده


یکی از این موارد همین حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله است که در کشور اتفاق می‌افتد که سپاه جزء اولین ارگان‌هایی است که وارد معرکه شده و به ملت خدمت می‌کند و هیچ توقعی از جایی هم ندارد.


حضور موفق سپاه در حوزه صنعت، سازندگی و اقتصاد


بخش دیگری از سپاه که در جنگ اقتصادی بیشتر با آن مواجه هستیم، سازندگی و ایجاد استقلال در حوزه صنعتی و اقتصادی در کشور است. قرارگاه خاتم الانبیا (ص) که درواقع بخش مهندسی و سازندگی سپاه را شکل می‌دهد، یکی از حوزه‌های قدرتمندی است که کشور در حال حاضر به آن افتخار می‌کند و خیلی از مشکلاتی را که در جنگ اقتصادی با آن مواجه هستیم، این قرارگاه در خط مقدم جنگ مرتفع کرده است.


قرارگاه خاتم الانبیا (ص) رقیب شرکت‌های خارجی است


تقویت و کمک به دولت‌ها در موقعیت‌های حساس توسط این قرارگاه اتفاق افتاده است. گاهاً عنوان می‌شود که قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی است ولی وقتی که پروژه‌های کلانی را که سپاه در کشور دنبال می‌کند می‌بینیم، درواقع سپاه رقیب بخش خصوصی نیست بلکه رقیبی است برای شرکت‌های خارجی که در دوران تحریم، پروژه‌های عظیم و حیاتی کشور را رها می‌کنند و می‌روند و انتظار دارند این پروژه‌ها روی زمین بیفتد و ایران با توسل به دیپلماسی التماسی به‌دنبال اینها راه بیفتد و امتیاز بدهد تا برگردند.


قرارگاه خاتم خیلی از خلأهایی که با رفتن شرکت‌های بزرگ ایجاد شده را با آمدن به میدان نه‌تنها مشکلات ناشی از آن خلأها را حل کرده بلکه بسترساز حضور بخش خصوصی در پروژه‌های استراتژیک کشور شده است. یکی از این نمونه‌ها همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان است و به دست نیروهای داخلی اتفاق افتاده است.


جالب است که قرارگاه خاتم به‌ویژه در بحث نیروهای مهندسی و فنی، بخش قابل توجهی از نیروها و متخصصان داخلی کشور را جذب کرده است. این متخصصان، کسانی هستند که از دانشگاه‌های تراز اول کشور فارغ‌التحصیل شده و نخبگان کشور هستند. قرارگاه با یک مدیریت جهادی و انقلابی اینها را به کار می‌گیرد و مشکلات اساسی کشور در دوران تحریم را برطرف می‌کند.


سپاه عامل خودکفایی، سازندگی و استقلال کشور است


در واقع وقتی به عملکرد سپاه در حوزه‌هایی مثل تحریم‌های اقتصادی و جنگ اقتصادی نگاه می‌کنیم، سپاه به دنبال تولید ثروت و نگاه سرمایه‌داری در کشور نیست. دنبال خودکفایی، سازندگی و استقلال است و بیشتر اثر ضد تحریمی دارد تا اینکه بخواهد مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کند.


دشمن نقاط قوت را هدف قرار می‌دهد


این هم بخشی از جنگ روانی است که متأسفانه گاهاً به‌راه می‌اندازند ولی درواقع عملکرد سپاه این را به ما نشان نمی‌دهد. همان‌طور که گفتم دشمن جایی را می‌زند که نقطه قوت ماست. سپاه هم در لیست نیروها و گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد و هم در لیست تحریم‌های اقتصادی است.


سپاه پاسداران سدی مقابل تحریم‌ها است


مشخصاً این خودش نشان‌دهنده این است که سپاه سدی است جلوی حملات اقتصادی آنها و یعنی یک راه‌حل است برای کشورمان و آنها سپاه را گزینه‌ای می‌دانند که می‌تواند کشور را از مشکلاتی که در حال حاضر داریم به بیرون هدایت کند و در واقع گزینه‌ای قابل توجه برای برون رفت از این مشکلات است.


آنا: اقدام آمریکا در تروریست خطاب کردن سپاه پاسداران چه بازخوردی در بین گروه‌های سیاسی مختلف کشور داشته است؟


شاهی: با توجه به اینکه سپاه اخیراً در لیست تحریم هم قرار گرفت، می‌بینیم که تمام جناح‌ها، گروه‌ها، تشکیلاتی که با تفکرات مختلف هستند، حتی کسانی که در بیرون مرزها هستند و در صف اپوزیسیون قرار دارند، وقتی که نگاه منصفانه‌ای به این قضیه دارند، همه پشت سپاه می‌ایستند و این حرکت آمریکا را محکوم می‌کنند و این موضوع را تصریح می‌کنند که سپاه نه‌تنها تروریست نیست بلکه بزرگ‌ترین مبارزه‌کننده با جریان‌های تروریستی در منطقه بوده است.


وقتی همه تفکرات، همه افراد و همه شخصیت‌ها می‌آیند یک حرف مشترک می‌زنند، درواقع سپاه خودش محور اتحاد قرار می‌گیرد که این خودش عملکرد قابل توجه سپاه است که جریان‌های مختلف عملکردش را تأیید کرده و از آن حمایت می‌کنند.


یک ارگان بی‌خاصیت بی‌تأثیر هرگز تحت تحریم قرار نمی‌گیرد و مباحث رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای و شبهات علیه چنین ارگانی شکل نمی‌گیرد. لذا خیلی طبیعی است که جنگ روانی و جنگ نظامی علیه سپاه شدید باشد. و اینها همه نشانه زنده بودن و پویا بودن سپاه است.


مردم هم در این جنگ رسانه‌ای حتماً حواس‌شان جمع است. نکته‌ای که باید به آن دقت کنیم این است که انسان دوست و دشمن خودش را در شرایط سخت تشخیص می‌دهد. هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده، هر جا ناامنی برای کشور ایجاد شده، هر جا گرفتاری برای ملت وجود داشته، سپاه آمده و به‌عنوان نیرویی شب و روز پای کار، حضور یافته است.


آنا: نتیجه جنگ رسانه‌ای شبکه‌های بیگانه علیه سپاه پاسداران به کجا ختم خواهد شد؟


شاهی: مردم مسائل مختلف را می‌بینند، طبیعتاً جنگ رسانه‌ای دشمن ممکن است که موقتاً چند روزی اثر بگذارد ولی در بلندمدت مسلماً اثرگذار نیست.


سپاه امروز یک وزنه و یک فرصت برای کشور است و با توجه به اینکه سپاه را برآمده از دل مردم می‌دانیم و سازمانی مبتنی بر عقاید مذهبی مردم و سازمانی ایدئولوژیک است، به همین دلیل است که آن را پاسدار انقلاب اسلامی می‌دانیم، حتی فراتر از پاسداری از امنیت کشور، وظیفه سپاه دفاع از هویت کشور و هویت انقلاب هم هست.


این است که همیشه دولت‌ها با تفکرات مختلف، سپاه را یک راه‌حل می‌دانند و این را در دوره‌های مختلف دیده‌ایم که از سپاه همیشه به‌عنوان یک کمک‌کننده و یک تقویت کننده دولت نام برده می‌شود.


آنا: بعد از قضیه تروریست خواندن، آیا تغییری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نیز در رفتار مسئولان دولتی ایجاد خواهد شد؟


شاهی: دشمن در واقع الان رو بازی می‌کند. اگرچه قبلاً سپاه در تحریم‌های اقتصادی بود، سپاه قدس تحریم بود ولی این اولین بار بود که ارگان رسمی یک کشور به‌عنوان یک گروهک تروریستی اعلام می‌شود. این یک اتفاق عجیب بود و مسلماً اگر در جاهایی برخی از مسئولان و سیاست‌گذاران نگاه‌شان یک‌مقدار خوشبینانه بوده و احساس می‌کردند که می‌شود با آمریکا نشست و به یک تعامل سازنده رسید، این اقدام عملاً صحنه را روشن می‌کند که آنها سناریوهای مختلفی برای ما دارند و نباید در زمین آنها بازی کنیم؛ از جمله در بحث FATF با این حرکتی که آنها انجام دادند، عملاً تکلیف FATF برای ما روشن می‌شود و جای بحثی نمی‌ماند.


تحریم سپاه در روز سپاه اقدامی حماقت بار بود


وقتی که جریانی نیروهای رسمی نظامی کشور ما را تروریست می‌نامد و جزء لیست تروریستی قرار می‌دهد، ما دیگر نمی‌توانیم برویم و با اینها وارد یک معاهده و کنوانسیون بین‌المللی بشویم. این است که مطمئناً اتحاد کشور ما بعد از این اتفاق که از سوی آمریکایی‌ها اقدام حماقت‌باری بوده و نشانه شکست‌شان بود و این حرکت یک برگ برنده برای آنها نیست، مطمئناً آثار مثبتش بیشتر از آثار منفی‌اش برای کشور ما است.


بزرگ‌ترین اثر مثبتش، اتحاد و هم‌دلی مسئولان و به‌نوعی یکنواخت کردن رویکردها و استراتژی‌ها در سیاست خارجی است که ما بدانیم در سیاست خارجی با چه کشورها و چه سناریوهایی مواجه هستیم.


بنابراین در مجموع برای کشور ما آثار مثبتی دارد چرا که با تروریستی خواندن سپاه، در عمل اتفاق خاصی فراتر از این تحریم‌ها و اقداماتی که قبلاً انجام داده‌اند، نخواهد افتاد. این کار صرفاً یک جنگ روانی است. به‌ویژه اینکه در روزی که به نام سپاه نام‌گذاری شده این حرکت را انجام می‌دهند، نشان‌دهنده این است که هدف آنها جنگ روانی است و در عمل گزینه‌ای ندارند.


انتهای پیام/4107/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته