دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 18:25
پورعزت:

حکومت مهدوی به‌شدت عقلانی و زیبا است

استاد دانشگاه تهران گفت: حکومت مهدوی به‌شدت عقلانی و زیباست، لذا نحوه نیل به آن‌را باید بررسی کنیم.
کد خبر : 373887
مهدویت.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌ها از ساعاتی قبل در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. بخش نخست این همایش با محوریت چالش‌های نظری و معرفتی مهدویت بود و بخش دوم نیز به چالش‌ها در عرصه سیاست‌گذاری مهدویت پرداخته شد.


در این بخش علی‌اصغر پورعزت گفت: اگر قرار باشد از خداوند سخن بگوییم و بعد به اراده وجود او، برنامه‌های‌مان را نسبت بدهیم، مقداری فهم مسئله مهدویت دشوار می‌شود.


استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید بدانیم به چه کسانی لفظ دکترین مهدویت اطلاق می‌شود. اگر خودمان حرف می‌زنیم یک بحث است اما اگر از جانب خداوند حرف می‌زنیم، بحث دیگری است. باید بدانیم چگونه مفاهیم، گزاره‌ها و واژگان پرابهام از واژگان صریح متمایز می‌شوند. کدام اظهارنظرهای ما قطعی است و کدام اظهارنظرهای ما، انسانی قابل ابطال است؟ اینها باید مشخص شود تا از مخدوش شدن واقعیت جلوگیری شده و مدعیان مهدویت نیز پدید نیایند.


وی افزود: استنباط‌های مدعیان ممکن است فاجعه بیافریند. وقتی شخصیت‌های آخرالزمان را معرفی می‌کنیم و می‌گوییم فلان خصلت به فلان شخص نزدیک است، ممکن است باورها را به چالش بکشانیم. پیشنهاد من این است که یک گزاره منطقی را تعریف کنیم.


پورعزت گفت: استناد به قرآن و روایات درست است و این نکته هم حائز اهمیت است که بسیاری از آیات قرآن زمان‌مدار نیستند. یعنی آن‌قدر گزاره‌ها ارزشی هستند که به زمان خاصی محدود نمی‌شوند.


استاد دانشگاه تهران افزود: یکی از گزاره‌های قطعی این است که حکومت مهدوی به‌شدت عقلانی و زیباست. لذا نحوه نیل به آن را باید بررسی کنیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه محصور به خداوند است، پس باید فقط دعا کنیم اما اگر محصور نیست، باید بدانیم چطور باید به این برنامه رسید. باید برنامه‌مان قابل دفاع باشد. چه رویه‌های مجاز و چه رویه‌های غیرمجازی داریم.


پورعزت گفت: گاهی عده‌ای آن‌قدر بی‌پروا سخن می‌گویند که استنباط می‌شود مدعی وحی هستند. عده‌ای دیگر نیز برعکس، فقط فکر می‌کنند رسالت‌شان گفتمان‌سازی است و خردمندسازی را از یاد می‌برند.


استاد دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: گاهی در چارچوب آیات و روایات محکمی که در حوزه مهدویت وجود دارد هم نتوانستیم به یک جمع‌بندی برسیم. اگر می‌خواهیم خدمت‌گزار باشیم و به یک جامعه عدل که خدا به‌عنوان حکومت صالحان خطاب کرده برسیم، نیازمند یک بلوغ هستیم و این بلوغ زمینه‌ساز ظهور است و افراد خردمند هستند که شایسته درک ظهور می‌شوند.


انتهای پیام/4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته