دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 17:17
فاتح‌راد:

مهدویت عینیت بخشیدن به نظر و عمل است

استاد دانشگاه شریف گفت: مهدویت، عینیت بخشیدن به نظر و عمل است.
کد خبر : 373865
636835938784065974_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی فاتح‌راد در نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌های راهبردی در حوزه سیاست‌گذاری که عصر امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اگر تأملی در معنای سیاست دکترین مهدویت داشته باشیم متوجه می‌شویم که این خود چالش آفرین است.


وی افزود: در فضای تمدن غرب، سیاست و قدرت عجین با هم هستند. آیا در ایران این‌گونه است؟


استاد دانشگاه شریف بیان کرد: در یک تقسیم بندی کلان، واقعیت، از جنس نظر یا عمل و یا حلقه واسط نظر و عمل است. سیاست نه از جنس نظر است و نه عمل؛ بلکه نظر و عمل را به هم پیوند می‌زند.


فاتح راد ادامه داد: مهدویت در واقع عینیت بخشیدن به نظر و عمل است. سیاست نه از جنس نظر است و نه عمل، بلکه نظر و عمل را با هم پیوند می‌زند. آیا بنیاد سیاست ما قرآنی است یا خیر؟


استاد دانشگاه شریف بیان کرد: باید ابتدا امام زمان(عج) را بشناسیم که می‌خواهیم مهدویت را به ایشان نسبت دهیم و یکی از چالش‌ها این است که تعریف کاملی از مهدویت نداریم. باید به تعابیر قرآنی و روایات و دعاها توجه کنیم. مثلاً در زیارت روز جمعه می‌خوانیم «السلام علیک یا عین‌الله فی خیره».


فاتح راد عنوان کرد: نظر و عمل همیشه باید در کنار هم قرار بگیرد و ممزوج یکدیگر باشد. باید بدانیم که ما در غیبت هستیم و امام زمان(عج) در غیبت نیست.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جلسه‌ای که در مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت برگزار شد، شکاف بین نظر و عمل در سیاست‌گذاری‌های کلان جمهوری اسلامی بررسی شد و در جاهایی که چالش وجود دارد، قرار شده است که مسئولان و اساتید حوزه و دانشگاه نسبت به این مباحث اهتمام ویژه داشته باشند.


وی عنوان کرد: این چه منطقی است که مهدویت دارد. باید با منطق و فلسفه اصلی مهدویت آشنا شویم و می‌توانیم از آثار بزرگان و علمای عصر حاضر در این زمینه استفاده کنیم.


استاد دانشگاه شریف بیان کرد: در شهر مدینه در زمان امیرالمؤمنین(ع) پیرمردی در حال وضو گرفتن بود که وضوی او اشکال داشت. در آنجا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) حضور داشتند و همه می‌دانیم که این دو بزرگوار با آن پیرمرد چه برخوردی داشتند. آنها می‌توانستند با احترام به پیرمرد بگویند که وضویت اشکال دارد یا اینکه می‌توانستند چیزی نگویند و جلوی او وضو بگیرند اما هیچ‌یک از این رفتارها را انجام ندادند. به پیرمرد گفتند کدام‌یک از ما دو نفر وضوی درستی می‌گیریم و این درواقع منطق معصوم است که ما با آن فاصله داریم و این یک چالش جدی است.


وی افزود: ما در تفکیک نظر و عمل، دست‌وپا می‌زنیم و غوطه‌ور هستیم و باید بدانیم حکمت یک‌پارچگی کردن نظر و عمل است و ما را به معصوم رهنمود می‌کند.


فاتح راد ادامه داد: ما از امام زمان(عج) دور هستیم و باید خودسازی و معنویت به ایشان نزدیک کنیم و بدانیم که او در غیبت نیست و این ما هستیم که در غیبت قرار داریم.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: مرحوم امام خمینی(ره) در انتهای پیام قطع‌نامه 598 نوشته‌اند که حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند و ارتباط ویژه بین این دو صورت گیرد و از نظر نظری و عملی با هم ترکیب شوند.


وی عنوان کرد: عبارت اشبه‌الناس خلقٌ و منطقً به رسول‌الله(ص) که برای حضرت علی اکبر(ع) گفته شده، از لحاظ نظری و عملی یک مصداق کامل است که وی در همه چیز شبیه معصومی همچون پیغمبر(ص) بوده است.


فاتح راد ادامه داد: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بیشتر به مباحث نظری می‌پردازند، درحالی‌که باید به حوزه عملی هم بپردازند. در معاونت علمی ریاست جمهوری، ارتباط دانشگاه با صنعت پیگیری می‌شود که در واقع همان ارتباط نظر و عمل است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تمدن غرب، جوهره سیاست را قدرت می‌داند ولی در جمهوری اسلامی، ما جوهره سیاست را اخلاق می‌دانیم و نگاه اسلام در مورد سیاست با آنچه که در غرب رواج دارد متفاوت است.


انتهای پیام4122/4118/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته