شبکههای اجتماعی متعدد افکار عمومی را خدشهدار کرده است
سعیده سادات قدمی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: انتشار یک نشریه بدون صدور مجوزهای قانونی امری ناممکن است اما در شبکههای مجازی بسیاری از افراد بدون رعایت کمترین حریم و قانونی، مطالبی را منتشر میکنند که هیچ سندیتی ندارد و موجب آبروریزی و مشکلات عدیده و گاهی غیرقابلحل میشود.
وی ادامه داد: درواقع با ورود شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف به جوامع امروزی، افکار عمومی خدشهدار و تبدیل به منطقه آزادی شده است که رفتوآمد و دستکاری آن به سهولت امکانپذیر گردیده است.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه افزود: نقض گسترده اخلاق رسانهای در فضای مجازی، موضوع مهمی است که باید بهدرستی به آن پرداخت و راهکارهای اصولی برای آن لحاظ کرد.
وی گفت: آنچه مهم است درک اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع و گذار به پارادایم جدیدی در حوزه اخلاق رسانهای است.
عضو تحریریه نشریه دانشجویی گذرگاه در این رابطه یادداشتی تحت عنوان منطقه آزاد افکار عمومی نوشته است که در ادامه میخوانید: عصر حاضر، بروز و ظهور شبکههای اجتماعی با ضریب نفوذ بالا، سبب ایجاد رسانههای نوین در فضایی موسوم به فضای مجازی شده است.
رسانههایی که قابلیت بهکارگیری توسط اشخاص مختلف بدون رعایت کمترین حریم و قانون را دارند. از طرفی هنجارها و ارزشهای اجتماعی فاقد محدودیت زمانی و مکانی هستند و به همین جهت، تغییر و گذار از آنها امری اجتنابناپذیر میکند و اصول اخلاقی ازجمله این هنجارها است که معرف نوعی توقع نظاممند و ساختاریافته است.
پرواضح است که این اصول در مواجهه با افکار عمومی، بیش از پیش اهمیت پیدا میکنند که با توجه به اثربخشی رسانهها درشکل دهی افکار، تلقیها و نظرات مردم در جوامع مختلف، موضوع اخلاق رسانهای را از اهمیت بالایی برخوردار میکند.
مسئولیتپذیری یکی از اصول بزرگ در اخلاق رسانهای است که با توجه به قابلیتهای خاص فضای مجازی که ویژگی اقتدارآمیزی به نام قانون را در اختیار ندارد، بهشدت در این فضارنگ باخته است. از سوی دیگر شکاف مرزهای اخلاقی در تولید محتوای رسانهای و نیز عدم وجود رویکرد خردگرایانه و مواجهه گزینشی افراد با محتوای منتشرشده، نقض گسترده خلاق رسانهای در فضای مجازی را سبب شده است.
به بیان دیگر فضای مجازی، افکار عمومی را به منطقه آزاد و بیقیدوبندی تبدیل کرده است که گذار به پارادایم جدیدی در حوزه اخلاق رسانهای را ناگزیر نموده است؛ در غیر این صورت جذابیتهای جنجال در این منطقه آزاد، مرگ اخلاقگرایی، افول ارزشهای ارتباطی و گسترش وحشتناک پوپولیسم را به دنبال خواهد داشت.
گذار به این پارادایم، شاید دردی عمیق را متوجه هر دو طیف رسانهنگاران و مخاطب کند، آنکه البته مرز مشخصی نداشته و قابلتفکیک نیستند. دردی که ناگزیر از تحمل آن خواهیم بود تا با گسترش سواد رسانهای و افزایش آگاهی و دانش ارتباطی افراد، بخشی از امنیت از دسترفته را به منطقه آزاد افکار عمومی بازگردانیم.
انتهای پیام/4122/4108/
انتهای پیام/