دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 11:47

راز جاذبه آیفون برای مورچه‌ها برملا شد + ویدئو

این روزها ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن گروهی مورچه به دور یک آیفون می‌چرخند و این سوال را ایجاد کرده که مورچه‌ها در آیفون چه دیده‌اند؟ اکنون متخصصان به این پرسش پاسخ علمی جالبی داده‌اند.
کد خبر : 37170

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، ویدئویی که یک دسته مورچه را در حال چرخیدن دور یک آیفون نشان می‌دهد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که این موجودات زحمتکش در حال پرستش گوشی اپل هستند، رازی بسیار ساده در خود داشت که نایجل اندرو، استاد دانشگاه نیو انگلند، به آن پاسخ داده است.


اندرو دراین‌باره گفت: «مورچه‌ها در شاخک‌های خود حسگرهای میدان مغناطیسی دارند که وقتی از لانه فاصله می‌گیرند، با استفاده از آنها می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ردیابی کنند و بفهمند که به جهت شمال، شرق، غرب یا جنوب در حال حرکت هستند و مسیرشان را برای بازگشت علامت‌گذاری کنند».


او در ادامه با یادآوری اینکه این حسگرها بسیار حساس و قدرتمند هستند افزود: «وقتی گوشی تلفن همراه در این ویدئو در حال زنگ زدن است، یک میدان مغناطیسی قوی مدور اطراف خود ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سیستم مسیریابی مورچه‌ها مختل شده و به دور آن بچرخند».


همانگونه که این استاد دانشگاه توضیح داد، این معجزه خاص آیفون نیست و هر گوشی تلفن همراهی که زنگ می‌خورد می‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد.


از سوی دیگر سیمون رابسون، پژوهشگر جانداران اجتماعی، دراین‌باره گفت: «مورچه‌های موجودات اجتماعی هستند که همواره مستعد دور خود چرخیدن‌اند. این حرکت مدور ممکن است در اثر گم کردن رد گروه یا تلاش برای یافتن یک رد تازه انجام شود و لزوماً نیاز به یک وسیله الکترونیکی در مرکز دایره نیست».


همانطور که می‌دانیم، مورچه‌های پیشرو مسیر گروه را با استفاده از آنزیم‌هایی که ترکیبات اسید فرمیک در آن وجود دارد نشان‌گذاری می‌کنند و مورچه‌های کارگری که پشت سر آنها در حرکت هستند با استفاده از این نشان‌گذاری راهی را که به هدفی مانند غذا ختم می‌شود پیدا می‌کنند.


در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، ادعا شده بود که مورچه‌ها آیفون را مانند ملکه خود می‌دانند و او را پرستش می‌کنند که این ادعا با دلایل علمی رد شد و اکنون شرکت اپل باید به دنبال راه بهتری برای تبلیغات عامه‌پسند بگردد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته