تسهیلات به دست سیلزدگان برسد/ وامهای وعده دادهشده کافی نیستند
نورمحمد تربتینژاد در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره نشست اخیر مجلس و گزارش نمایندگان از مناطق سیلزده اظهار کرد: در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی بهدلیل وضعیت بحرانی و سیلاب حاکم بر کشور از هر استان سیلزده سه نماینده وضعیت موجود را توضیح و تشریح کردند و از استان گلستان بنده و دو نماینده دیگر نطق خود را انجام دادیم.
وی با قدردانی از نهادها و ارگانهایی که در این شرایط به کمک مردم و سیلزدگان آمدند، بیان کرد: نمایندگان در نظر گرفتن بودجههای کافی برای جبران خسارت سیلزدگان از دولت را درخواست کردند تا اگر در این زمینه کمبودی وجود دارد از صندوق توسعه ملی که نیاز به اجازه رهبری دارد، کسری بودجهها را تأمین کنند و مبالغ مناسبتری برای جبران خسارتهای مردم در نظر گرفته شود.
وامها ناکافی هستند
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی درباره ناکافی بودن مبالغ وامهای در نظر گرفتهشده برای جبران خسارتهای وارده ناشی از سیل عنوان کرد: برآورد میزان خسارت وارده شده به منازل مسکونی، کارشناسی است؛ اما مبالغ پرداختی کفاف ساخت یکمنزل مسکونی شهری را نمیدهد؛ چراکه در شهری مانند آققلا 10 میلیون تومان برای ساخت یکمنزل شهری کم است، در آققلا ساخت منزل حداقل متری یک و نیم تا دو میلیون تومان هزینه دارد، شاید بیش از این هم باشد؛ بنابراین برای ساخت یکمنزل متوسط 70 متری به بیش از این مبلغ نیاز است. در کل تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده؛ به شرط اینکه تسهیلات به دست سیلزدگان برسد.
تربتینژاد درباره اینکه در این بحران افکار عمومی رضایت چندانی از عملکرد مسئولان ندارد، یادآور شد: بهطور کلی در این شرایط ستاد مدیریت بحران کشور در چارچوب وزارت کشور و هیئت دولت باید پاسخگو باشد. در استانها نیز ستاد مدیریت بحران در استانداریها فعالیت میکنند که ما شاهد فعالیت شبانهروزی آنها بودیم؛ اما مدیران عضو ستاد بحران باید افراد باتجربه و بحراندیده بوده و توانایی مدیریت شرایط بحرانی را داشته باشند.
وی افزود: از سوی دیگر امکاناتی که در اختیار ستادهای بحران است باید کارایی داشته باشد. نقش بسیج عمومی مردم در این شرایط خیلی مهم است که در سیل اخیر قدرت سازماندهی خود را نشان دادند، توان سازماندهی مردم باید در دولت و ستادهای بحران استانداریها وجود داشته باشد و از نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
مدیران ملی در چارچوب قانون رفتار کنند
این نماینده مجلس در مورد عملکرد مدیران ملی و حضور نیافتن آنان در نخستین روزهای وقوع سیل در استانهای سیلزده گفت: در تمام کشورها حوادث غیرمترقبه وجود دارد و ممکن است هر مسئولی طبق چارچوبهای قانونی در تعطیلات و یا مرخصی باشد که این بخش از رویداد زیاد مهم نیست، مهم این است که هر موقع حادثه رخ داد همه مسئولان در هر جا و یا هر شرایطی هستند پایکار باشند و حوزه مسئولیت خود را مدیریت کنند.
تربتینژاد خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم آنجایی که مدیریت مدیران خوب بوده و تصمیم آنها جلوی حادثه را گرفته باید از آنان قدردانی شود و هرکجا که نابسامانی و کاستی پیش آمده مثلاً در استان گلستان استاندار وقت در وسط وقوع سیل به مرخصی رفته و استان را ترک کرده باید پیگیری شود و بهجد اعتقاد دارم از مدیرانی باید استفاده کنیم که به تعهدات مدیریتی خود پایبند باشند.
وی افزود: در استان گلستان سیل از 26 و یا 27 اسفند در بالادست از گنبد شکل گرفت و بعد از آن به آققلا و گمیشان رسید که بر اساس مسیر سیل، وقوع حادثه قابل پیشبینی بود. در آن زمان استاندار در استان حضور داشته، اگر قبل از وقوع و پیشبینی، مسئول یا مدیر با مجوز قانونی به مرخصی برود، ایرادی ندارد؛ اما اگر مدیری درست در میانه وقوع سیل به مرخصی برود و استان محل خدمت خود را ترک کند در واقع به تعهدات خودش عمل نکرده است. این اقدام باید پیگیری و برخورد شود که با تدبیر رئیس جمهور این کار صورت گرفت.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی درباره این پرسش که اگر استاندار بومی گلستان بود بهتر میتوانست این بحران را مدیریت کند، گفت: استاندار از هر جای کشور که برای یک استان انتخاب میشود باید وظیفهشناس و متعهد باشد و اگر عدهای بگویند که اگر استاندار گلستان بومی بود این اتفاق رخ نمیداد باید گفت با وجود نقشههای توپوگرافی و نقشه هوایی و ماهوارهای بهراحتی میتوان مسیر سیل را پیشبینی و بحران را مدیریت کرد. مسیر سیل مسیل است که همه جا مشخص است. در این بحران با اندکی مدیریت میشد از شکلگیری این بحران جلوگیری کرد.
تربتینژاد افزود: استاندار سابق گلستان قبل از تصدی این پست تجربههای متفاوت مدیریتی در جاهای مختلف را داشت و مدیریت وی در استانداری گلستان هم بد نبود؛ اما اینکه در زمان سیل محل خدمت را رها کنی و به مرخصی بروی این را باید بهحساب بیتعهدی گذاشت.
مجلس باید جلسه فوقالعاده در تعطیلات نوروز برگزار میکرد
وی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی به دلیل رفتار یک نماینده و برخوردی که با وی صورت میگیرد جلسه فوقالعاده برگزار میکند ولی وقتیکه 24 استان کشور درگیر سیل میشود هیچ اتفاقی در مجلس رخ نمیدهد و حتی چند روز بعد از تعطیلات جلسه عادی مجلس از سر گرفته میشود در این رابطه چه نظری دارید گفت: همانگونه که گفتید سیل در زمان تعطیلات نوروزی مجلس رخداده و مدیریت سیل و حوادث غیرمترقبه بر عهده ستادهای مدیریت بحران در سراسر کشور و مدیریت بحران وزارت کشور است و مجلس در مدیریت بحران اقدامی نمیتواند انجام دهد. بنده بهعنوان نماینده مردم آققلا در زمان سیل در منطقه حضور داشتم که مفیدتر بود و جلسههایی که برگزار کردیم بیشتر حالت نظارتی داشت.
این نماینده مجلس افزود: در مورد عملکرد نمایندگان مردم استانهای سیلزده دو جور نگاه وجود دارد؛ عدهای معتقدند که این نمایندگان باید درخواست برگزاری جلسه فوقالعاده مجلس میکردند و عدهای دیگر اعتقاد دارند که حضور نمایندگان مردم استانهای سیلزده در خود استان و شهرها نتیجه بهتری دارد؛ مثلاً من بهعنوان نماینده مردم گرگان و آققلا اگر یک روز در جمع مردم حضور پیدا نمیکردم و من را نمیدیدند مورد انتقاد آنها واقع میشدم. به نظرم هر دو کار را میتوان انجام داد. هم میان مردم و در صحنه بود و هم اینکه جلسه فوقالعاده برای بررسی مشکلات برگزار کرد. نمایندگان در میان مردم حضور داشتند و اگر این نمایندگان برای تفریح و گردش رفته بودند عملکردشان زیر سؤال میرفت.
تنفس جنگل و اعمالنفوذها
تربتینژاد درباره این پرسش که بعد از وقوع سیل در میان افکار عمومی جامعه خبرهایی مبنی بر اینکه در سالهای گذشته تنفس جنگل اعلام شده و در سه استان شمالی با اعمال برخی اعمال نفوذها به اعلام تنفس جنگل توسط بعضی از آقازادهها اعتنایی نشده؛ در اینباره چه نظری دارید، گفت: در برنامه ششم اعلام تنفس جنگلها اعلامشده و بر اساس آن، یک استمهال دوساله هم داده میشود که بهمحض ابلاغ قانون در همان سال اول دستور تنفس توسط وزیر وقت جهاد کشاورزی صادر شده و این قانون در حال اجراشدن است.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مدتی مسئول و رئیس یکی از دانشگاههای استان گلستان بودم که به دنبال قرارداد با منابع طبیعی استان گلستان اجازه بهرهبرداری و آموزش 2 هزار هکتار از جنگلها در اختیار دانشگاه ما بود. ایراد این قسمت از سخنان به این دلیل است که مردم بدانند بهرهبرداری از جنگلها باری به هر جهت نیست و هر کسی اجازه بهرهبرداری ندارد و بهرهبردار در فرایند رقابتی و برنده شدن در مناقصه است که اجازه بهرهبرداری از جنگل پیدا میکند و بهرهبردار در چارچوب نظارت منابع طبیعی اجازه فعالیت دارد. ممکن است در جایی تخلفی نیز صورت گرفته باشد، 2هزار هکتاری که در اختیار دانشگاه تحت مدیریت بنده بود نهتنها تخریب نشد؛ بلکه احیا هم شد و نهالهای جوان جایگزین درختهایی که در حال مردن بود کردیم.
نظارت از سودجویی جلوگیری میکند
وی افزود: مسلماً افراد سودجو در هر لباسی حاضر هستند که باید برای جلوگیری از این سودجوییها نظارت قوی باشد و اگر نظارتی نباشد من نماینده مجلس نیز ممکن است تخلف کنم. آنچه کشورهای توسعهیافته را از کشور توسعهنیافته متمایز میکند همین نظارتها و قانون و اجرای قانون است و اگر نظارت نباشد ممکن است هر فردی در هر لباسی به اقدام غیرقانونی مبادرت ورزد و دولت در این زمینه باید پاسخگو است.
انتهای پیام/4117/4062/ن
انتهای پیام/