دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1393 - 10:30

عنکبوت سیاه نر از ترس جانش، جفت سیر انتخاب می‌کند

براساس مطالعات دو پروفسور علوم زیستی دانشگاه تورنتور، عنکبوت سیاه نری که جفت ندارد، تنها معیارش برای انتخاب جفت بعدی، عنکبوت ماده‌ای است که خوب تغذیه کرده باشد تا از زنده زنده خورده شدن اجتناب کند.
کد خبر : 3702

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Futurity، عنکبوت‌های سیاه به این دلیل خیلی شناخته شده‌اند که عنکبوت ماده بعد از جفت‌گیری، جفت خود را می‌خورد. دانشمندان با مطالعه روی این عنکبوت‌ها دریافته‌اند که عنکبوت سیاه نری که جفت ندارد، برای انتخاب جفت به ظاهر عنکبوت ماده نگاه نمی‌کند، بلکه جفتی را انتخاب می‌کند که حسابی غذا خورده باشد تا دیگر نیازی به خوردن او بعد از جفت‌گیری نداشته باشد.


این محققان می‌گویند: «ما می‌دانستیم که عنکبوت سیاه نر بیوه به طور طبیعی به دنبال جفتی هستند که به خوبی تغذیه کرده باشد اما هنوز نمی‌دانستیم این کار را به خاطر انتخاب جفت بهتر انجام می‌دهد یا به خاطر اینکه زنده زنده توسط عنکبوت‌های دیگر خورده نشود».


آنها برای پاسخ این سوال، پاسخ‌دهی عنکبوت‌های نر به عنکبوت‌های ماده در دو گونه بسیار نزدیک مقایسه کردند: عنکبوت غربی و پشت‌قرمز استرالیایی.


این دو گونه عنکبوت از آنجا برای مقایسه ایده‌آل هستند که هر دو گونه به غیر از چند تفاوت کلیدی، رفتارهای تولید مثلی مشابهی دارند. عنکبوت ماده پشت‌قرمز حتی اگر گرسنه هم باشد، هیچ‌گاه قبل از جفت‌گیری، نر خود را نمی‌خورد. اما بعد از جفت‌گیری حتما این کار را می‌کند.


در واقع، عنکبوت‌های نر پشت‌قرمز خودشان پیش‌مرگ می‌شوند و برای خورده شدن‌شان هم مشارکت می‌کنند و زمانی که می‌خواهند خورده شوند، هیچ کاری برای جلوگیری از خوره شدنش نمی‌کنند؛ فقط با این آرزو که دارند پدر می‌شوند!


این امر در مورد عنکبو‌ت‌های نر بیوه سیاه صدق نمی‌کند و آنها از خورده شدن‌شان جلوگیری می‌کنند و برای همین نیز به دنبال عنکبوت‌هایی می‌روند که حسابی غذا خورده باشند و دیگر نیازی به خوردن آنها نداشته باشند.


دانشمندان می‌گویند: «ما متوجه شدیم که عنکبوت‌های سیاه نر بیوه به عنکبوت‌های ماده‌ای که خوب تغذیه کرده‌اند، پاسخ جنسی می‌دهند و از جفت‌گیری با عنکبوت‌های ماده گرسنه اجتناب می‌کنند. در حالی که عنکبوت پشت‌قرمز نر هم به عنکبوت‌های ماده گرسنه و هم سیر واکنش نشان می‌دهد».


آنها همچنین می‌گویند: «همین امر نشان می‌دهد که عنکبوت‌های پشت‌قرمز نر انتخابگر نیستند».


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

برچسب ها: جفتگیری عنکبوت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته