دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1398 - 05:00
فیاضی در گفتگو با آنا؛

نهمین اردوی جهادی حرکت المحرومین فارس تا پایان نوروز ادامه دارد

مسئول گروه جهادی حرکت المحرومین استان فارس گفت: نهمین اردوی جهادی این گروه از 26 اسفند 97 در شهرستان فسا آغاز شده و تا پایان نوروز ادامه می‌یابد.
کد خبر : 369571
200450_-210523.jpg

عقیل فیاضی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: گروه جهادی ما گروه جهادی «حرکت المحرومین» است و این نام هم خودش یک داستان و حکایتی دارد. تقریباً سال 89 بود که گروه ما شکل گرفت. طی 9 سال اخیر هم در استان فارس و هم خارج از استان فعالیت جهادی داشتیم که طی آن تا به حال 9 اردوی جهادی انجام دادیم.


مسئول گروه جهادی حرکت المحرومین استان فارس خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های جهادی داخل استان این گروه در شهرستان‌های فسا و کازرون انجام شد. همچنین از فعالیت‌های این گروه خارج از استان فارس می‌توان به اردوهای جهادی در استان سیستان و بلوچستان در مناطقه اهل تسنن، استان کرمان و نیز کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و سرپل‌ذهاب اشاره کرد.


وی افزود: امسال برنامه‌های‌مان را متفاوت‌تر چیدیم و محور برنامه‌ریزی‌مان فعالیت جهادی و خدمت‌رسانی به بخش‌های حاشیه شهر فسا بود. خود گروه جهادی در شهرستان فسا شکل گرفته و امسال مبنا را بر این چیدیم که یک مقدار خارج از استان برنامه‌ریزی نداشته باشیم و به‌جای آن برسیم به مناطق حاشیه شهر و در آنجا بتوانیم برنامه‌های خوبی داشته باشیم. البته قبلاً هم چنین برنامه‌هایی داشتیم و تقریباً هر فصل یا هر 6 ماه یک‌بار برنامه رسیدگی به حاشیه شهر را در دستور کارمان داریم.


فیاضی در مورد اعضای «حرکت المحرومین» بیان کرد: اعضای این گروه جهادی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف استان فارس نظیر دانشگاه شیراز هستند.


مسئول گروه جهادی حرکت المحرومین استان فارس در مورد انتخاب ایام عید برای کارهای جهادی گفت: فعالیت جهادی در ایام عید، چند دلیل دارد؛ ساده‌ترین دلیل این است که دوستان در این زمان همه جمع هستند و زمانی است که فراغت بیشتری وجود دارد و می‌توانیم در این فرصت محدودی که ایجاد شده استفاده خیلی خوبی ببریم؛ حکایت امر ما آن اشتیاق و شوق و رشدی است که در این حرکت وجود دارد و فرد حاضر است از عید خودش و این تعطیلات حلال و طیب و طاهرش بزند و در کارهای جهادی و سازندگی شرکت کند.


وی تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌های جهادی این گروه در ایام عید بوده است لذا افراد این گروه، غالباً عیدها کنار خانواده نیستند یا فراغت کمتری برای پرداختن به خانواده دارند؛ در حرکت‌های جهادی، رشد و فراغت همراه با معنویتی ایجاد می‌شود که برای افراد گروه، جذابیت دارد. البته کنار خانواده بودن لذت خودش را دارد ولی خدمت به محرومان و مستضعفان لذت بیشتری دارد.


فیاضی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های جهادی حرکت‌ المحرومین در حاشیه شهر فسا از تاریخ 26 اسفند 97 شروع شده و تا پایان ایام نوروز هم ادامه دارد. اقدامات این گروه جهادی در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و بهداشت و درمان انجام می‌شود. بحث اول و روتین کار ما بحث عمرانی است که این بخش، ویترین کار جهادی است و بیشتر کارهای جهادی را به این عنوان می‌شناسند ولی به‌هرحال کار فرهنگی نیز از جمله رسالت‌های اصلی این گروه است.


مسئول گروه جهادی حرکت المحرومین استان فارس افزود: ما تابه‌حال چندین کار عمرانی انجام داده‌ایم که شامل ساخت حمام در حاشیه شهر فسا و در شهرک طالقانی، ساخت سرویس بهداشتی و تعمیر بسیاری از منازلی است که بعضاً در بارندگی یا اتفاقات و حوادث غیر‌مترقبه تخریب شدند؛ بعضی از این خانواده‌ها واقعاً برای‌شان امکان‌پذیر نیست که بتوانند از پس هزینه تعمیر خانه‌های خود بربیایند.


وی تصریح کرد: بحث بهداشتی و درمانی نیز از جمله فعالیت‌های این گروه جهادی است، در مبحث درمانی، ویزیت رایگانی در مناطق انجام شده است؛ در کنار کارهای درمانی مباحث روانشناسی و روانشناختی و کارگاه‌های تربیت فرزند، فعالیت‌های فرهنگی و بحث بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان نیز در این مناطق انجام شده است.


وی در مورد ساعت فعالیت افراد گروه جهادی حرکت‌ المحرومین گفت: افراد این گروه معمولاً پس از اقامه نماز صبح و صرف صبحانه، از ساعت 7:30 کار عمرانی و جهادی خود را در منطقه آغاز می‌کنند و تقریباً قبل از اذان ظهر کار تعطیل می‌شود و دوباره از عصر حول و حوش 16 تا 16:30 کار شروع می‌شود و تا قبل از نماز مغرب و عشا ادامه می‌یابد.


فیاضی در پایان در مورد منابع مالی این گروه گفت: یک بخش از منابع مالی گروه جهادی حرکت‌ المحرومین، کمک‌های مردمی است که از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود و هر کدام از بزرگوارانی که دوست داشته باشند کمک می‌کنند، بخش دیگر نفر اردوهایی هستند که خودِ بسیج سازندگی تحت این عنوان اختصاص می‌دهد و البته به قول خودشان نمکی است در این آش ما؛ یک بخشی هم طبیعتاً شما وقتی یک برنامه‌ای داشته باشید، چون ما بنای‌مان بر این نیست که برویم در یک منطقه‌ای بی‌سروصدا کار کنیم و بیاییم بیرون، نه، بنای ما بر این است که بتوانیم مسئولان آنجا را راه بیندازیم و یک‌ جورهایی آنها را پای کار بیاوریم. برای مثال کمیته امداد در این راه به ما کمک می‌کند یا نهادهای مربوطه، ارتباطی که با فرمانداری داریم، صحبت‌هایی آنجا می‌شود و جلساتی که برگزار می‌شود، یک‌ سری دستگاه‌هایی که مربوط به حوزه کاری‌شان است، بعضاً دانشگاه علوم پزشکی است که به‌هرحال در بحث درمان و دارو به ما کمک می‌کنند یا بنیاد برکت که ارتباطاتی در این زمینه با آنها داریم، یک‌ سری طرح‌هایی را به آنها پیشنهاد می‌دهیم و درصورتی‌که مورد موافقت‌شان قرار گیرد حمایت‌هایی از این طریق دارند.


انتهای پیام/ 4107/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: اردوی جهادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته