مهارت مدیریت زمان لازمه موفقیت دانشجویان است
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منظور از مهارت مدیریت زمان، مجموعهای از مهارتها، ابزار و تکنیکهایی است که برای زمان، فعالیتهای متنوعی مورد استفاده قرار میگیرند؛ ازجمله این اولویتبندی کردن، طراحی کردن، تقسیمبندی کردن، هدفگذاری، تعیین زمانهای استفادهشده، پایش، سازمانیبندی کردن.
همانطور که برای انجام حرکات و فعالیتهای بدنی و ورزشی نیاز به گرم شدن وجود دارد در مورد پدیدههای ذهنی و روانی ازجمله درس خواندن و دنبال کردن اهداف نیز چنین است انتظار نداشته باشید بلافاصله از وضعیت فقر به وضعیت ۲۰ درآیید، بلکه نیاز است که بهتدریج برای انجام فعالیتهای موردنظر گرم شد. در مورد درس خواندن نیز این موضوع با شدت بیشتری صادق است. درس خواندن فعالیت ذهنی بهشدت پیچیدهای است و انرژی زیادی طلب میکند. تحقیقات نشان داده است مغز در حال تفکر از یک دونده در حال دو بیشتر گلوکز مصرف میکند.
با توجه به این موضوع ضرورت دارد که برای چنین فعالیت سنگین ذهنی، خود را گرم و آماده کنید. اگر دانشجو در روزهای قبل کم درسخوانده و یا اصلاً درسنخوانده نباید انتظار داشته باشد که ناگهان روزی سه ساعت بتواند مطالعه کند. چنین انتظاری غیرمنطقی و غیرواقعبینانه است؛ به همین علت ضرورت دارد که بهتدریج بر میزان ساعات درسی خود بیفزاید و قبل از آن باید خود را برای درس خواندن آماده کنید برای این کار نیاز است که مقدمات درس خواندن را که شامل مرتب کردن فایلها، کتابها و جزوات، خلوت کردن محیط درس خواندن بهمنظور افزایش تمرکز هنگام درس خواندن، دور انداختن کاغذهای اضافی، کنار گذاشتن وسایل اضافی آنچه برای مطالعه نیاز است همانند ورق، لوازمالتحریر و... را مهیا سازد.
تعیین اهداف برای نیمسالهای تحصیلی
دانشجو باید هدف خود را در نیم سال تحصیلی حاضر مشخص کند و بداند که در انتهای نیمسال تحصیلی به کجا میخواهد برسد. البته باید به این موضوع توجه داشت که هدفگذاریها دارای اصول و قوانینی است زمانی میتوانید بگویید که هدفگذاری کردهاید که آن هدف واقعبینانه قابلسنجش اختصاصی و قابلدستیابی باشد مثل موفق بودن در درسها هدف خوبی نیست، زیرا قابلسنجش نیست ملاک موفقیت چندان مشخص نیست اختصاصی نیز نیست و این هدف که معدل کل ترم بالای ۱۷ باشد قابل سنجش و مشخص است.
اصول برنامهریزی در زیست دانشجویی
تجربهٔ رایج بسیاری از دانشجویان برنامهریزیهایی است که به واقعیت درنمیآیند و معمولاً خود عاملی برای سرزنش و احساس شکست تعدادی از دانشجویان است ایراد اساسی که در این برنامهریزیها وجود دارد آن است که اصولاً نه واقعبینانهاند، نه عملی و بسیار ایدهآل تنظیم شدهاند به همین دلیل به اجرا درنمیآیند نتیجه آن است که دانشجو دوباره خود را سرزنش میکند واقعیت آن است که آنچه باید فرض نشود برنامه غیرواقعبینانه دانشجو است نه خود دانشجو.
به ساعت زیستی خود توجه داشته باشید
ضربالمثلی قدیمی میگوید ترک عادت موجب مرض است اگرچه در بسیاری از مواقع این ضربالمثل چندان مصداقی ندارد ولی در مورد درس خواندن و مدیریت زمان بهخوبی صدق میکند مهم این است که با طبیعت خود نجنگید بعضی خصوصیات جنبۀ زیستی و عصبی دارند که قابلتغییر نیست مثلاً بعضی از افراد با ۵ ساعت خواب در هر شبانهروز سرحال و پرانرژی هستند و اصولاً شبها عملکردشان بهتر است درحالیکه عدهای دیگر در روز کارایی بهتری دارند بنابراین در برنامهریزیهای خود به این موارد توجه داشته باشید درس سنگینی مثل ریاضی را به ساعتهایی از روز که سرحالتر هستید اختصاص دهید و ساعتهایی که کارایی بالایی ندارید را صرف امور مربوط به نظافت شستوشو و مانند آن کنید.
این گزارش از کتاب «راهنمایی برای سازگاری با زندگی دانشجویی» نوشتۀ حمید پیروزی و ربابه نوری که به همت دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت دانشجویی دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تألیف شده، برگرفته شده است.
انتهای پیام/4122/4084/پ
انتهای پیام/