دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آزادراه پیشرفت/7؛

عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برای رفع چالش‌های صنعت

دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اتکا به ظرفیت‌های دانشجویان و اعضای هیئت علمی، اهتمام ویژه‌ای در رفع چالش‌های صنعت دارد.
کد خبر : 363368
IAUT5.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ توسعه پایدار کشور در گرو حضور دانشگاه‌ها در بطن مسائل جامعه است. با توجه به تنوع منطقه‌ای و زیست‌بومی که در ایران وجود دارد، فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در مناطق و استان‌های مختلف نهفته است که تاکنون دانشگاه‌ها در تبدیل چالش‌ها به فرصت و استفاده بهینه آن‌ها توفیق چندانی نداشته‌اند. ترسیم نقشه راه علمی نسبت به ویژگی‌های زیست‌بوم منطقه‌ای کشور، یکی از  راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌ شمار می‌رود.


دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل‌های نخبگان، می‌توانند معضلات و گره‌های پیش‌ِ روی کشور را احصا کرده و پاسخ بدهند. همچنین استفاده از ظرفیت‌‌های منطقه‌ای، موجب ایجاد درآمدهای خالص شده و می‌تواند سود مناسبی را در کنار اشتغال‌زایی برای دانشگاه‌ها در پی داشته باشد.


سرویس دانشگاه خبرگزاری آنا در «آزاد راه پیشرفت» به سراغ واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور رفته تا به توانمندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌های منطقه‌ای بپردازد.   


در هفتمین شماره از «آزاد راه پیشرفت» به سراغ عزیز جوان‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی رفته و درباره توان واحدهای این استان در رفع چالش‌ها و بهره‌وری از فرصت‌ها گفتگو کرده‌ایم.


آذربایجان‌شرقی، قطب صنعتی کشور


استان آذربایجان‌شرقی یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی کشور است. فعالیت‌های اقتصادی در این استان در بخش‌های صنایع تولیدی سنگین و سبک، صنایع غذایی، صنایع دستی و هنری، تجارت و خدمات متمرکز می‌باشند. مرکز این استان، تبریز مقر اصلی چهار برند از ۱۰۰ برند معتبر ایران می‌باشد.


حضور کارخانجات سنگین ماشین‌سازی، فولاد، خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع تبدیلی در کنار جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و توریستی استان آذربایجان‌شرقی موجب سرآمدی این استان در زمینه اقتصادی شده است. 


کلانشهر تبریز در استان آذربایجان‌شرقی با وجود تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی امروز به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور به‌شمار می‌رود. الگوهای نامطلوب شهرسازی، خطر فعال شدن گسل تبریز و پساب‌های صنعتی نیز از جمله چالش‌های عمده استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.


گفتنی است بحران دریاچه ارومیه امروزه نه تنها،‌ تهدید بسیار بزرگی برای استان آذربایجان‌شرقی به‌حساب می‌آید، بلکه با تداوم روند نامطلوب این نمونه کم‌نظیر زیست‌محیطی، همه منطقه دچار چالش‌های جدی خواهند شد.


لزوم بهره‌مندی از منابع دانشگاه آزاد اسلامی و رفع  آیین‌نامه‌های بی‌مورد


جوان‌پور با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منابع انسانی ازجمله اعضای هیئت‌علمی و کارکنان یکی از سرمایه‌های بزرگ دانشگاه است و اگر دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد از ظرفیت‌هایش استفاده کند ابتدا باید به ظرفیت‌های درونی خودش توجه کند، سپس اگر فرصت فراهم شد از ظرفیت‌های بیرون هم استفاده کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های بالای استادان، کارکنان و دانشجویان مستعد ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های موجود دانشگاه آزاد اسلامی به بسترسازی و زمینه‌سازی نیاز دارد، قبلاً آیین‌نامه‌ها اجازه نمی‌دادند مشارکتی با کارکنان داشته باشیم و کارکنان تنها در چارچوب کار اداری با دانشگاه ارتباط داشتند و حتی در مورد استادان نیز همین‌طور بود ولی اخیراً زمینه‌ها برای ایجاد این همکاری ایجاد شده است.


وی افزود: براساس تحولات آیین‌نامه‌ای می‌توانیم با همکاری و مشارکت کارکنان و استادان در حوزه‌های مختلف در واحد تبریز از ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم. اکنون درهمین راستا اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تعاونی اعضای هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی را تشکیل داده است و دانشگاه آزاد اسلامی استان در راستای حمایت از این تعاونی بخشی از زمین‌های دانشگاه را که بالغ بر یک‌صد هکتار است طبق قرارداد مشارکت به این عزیزان واگذار کرده است.


واگذاری زمین‌های زراعی و ایجاد شرکت تعاونی توسط اعضای هیئت‌علمی واحد تبریز


جوان‌پور درباره کاربری زمین‌های واگذار شده به تعاونی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، بیان کرد: کشاورزی، صنایع تبدیلی، دامداری و پرورش ماهی ازجمله قابلیت‌های زمین‌های واگذار شده به تعاونی است. به‌جای اینکه این زمین‌ها را به بیرون از دانشگاه بدهیم، به خودِ اعضای هیئت‌علمی واگذار کردیم و با توجه به رکودی که در حوزه آموزش دانشکده کشاورزی به‌وجود آمده است،‌ می‌توان با این اقدام در حوزه جذب دانشجوی کشاورزی و کارآفرینی تأثیرگذار باشیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1404، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید این واقعیت را احساس کنند که با ورود به این دانشگاه توانمند می‌شوند و در کنار آموزش‌های آکادمیک می‌توانند در حوزه‌های کارآفرینی نیز توانمند شوند و این بهترین گزاره برای انتخاب اول دانشجویان، محققان و استادان است.


وی عنوان کرد: باید با اهتمام ویژه دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی کارآفرین تبدیل کنیم و دانشگاهی که دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی مشکل اشتغال نداشته باشند و بتوانند آینده خودشان را در دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم کنند، مطمئناً انتخاب اولش نیز دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. ما باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم تا سال 1404 تا انتخاب اول دانشجویان بشویم.


راه‌اندازی مرکز تحقیقات مطالعات دریاچه ارومیه


جوان‌پور با اشاره به توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی به چالش‌های منطقه‌ای، گفت: اقدامات بنیادین برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات مطالعات دریاچه ارومیه به‌ثمر رسیده و در همین راستا با مجموعه‌های متناظر مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه قراردادهای همکاری و طرح احصای چالش‌ها و نظام موضوعات دریاچه ارومیه منعقد شده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: به‌موجب انعقاد قرارداد با ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌دنبال اقدامات عملیاتی و اصلاحی و معیشتی در بخش عمده‌ای از روستاها و حوزه دریاچه ارومیه هستیم و این مسئله در راستای دانشگاه مسئله‌محور است.


ورود دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی به چالش‌های صنعت کفش و چرم


وی درباره برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: اکنون چالش کفش و چرم به واحد تبریز محول شده است و درحال احصای چالش‌های کفش و چرم استان و کشور هستیم. در همین راستا برای تدوین نظام موضوعات با صنعتگران و صاحبان صنعت کفش تبریز جلسات متعددی برگزار شده است.


جوان‌پور اظهار کرد: با توجه به حساسیت بحث مواد مخدر در بین جوانان و به‌ویژه دانشجویان اکنون دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با ستاد مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان‌شرقی همکاری‌های گسترده‌ای شروع کرده است و بنده به‌عنوان رئیس کمیته علمی - پژوهشی این ستاد انتخاب شده‌ام.


رفع چالش‌های صنعت، مأموریت اظطراری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی درباره ورود دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به چالش‌های صنعت منطقه،‌ بیان کرد: طرح برون دانشگاهی صنعت مس آذربایجان در دست انعقاد قرارداد بوده و مذاکراتی با وزیر صنعت برای تسهیل ورود دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه رفع چالش‌ها انجام شده است. هماهنگی‌هایی انجام شده که دانشگاه آزاد اسلامی را بتوانیم به حوزه صنعت وصل کنیم و برای رفع مشکلات مناطق صنعتی استان به‌ویژه در دوران تحریم اقدامات و مطالعات قابل اجرا تدوین گردد.


فعال کردن واحدهای دانشگاهی شهرستانی مطابق با ظرفیت‌های منطقه‌ای


وی درباره اقدامات انجام شده در سایر واحدهای دانشگاهی استانی خاطرنشان کرد: اکنون واحد مراغه، قطب دامی کشور شده و در این راستا اقداماتی نظیر پرورش عقرب شروع شده و به مرحله اجرا رسیده است و آموزش‌های لازم داده می‌شود. استقبال خوبی نیز به‌عمل آمده است. همچنین در واحد ایلخچی مطالعات و اقدامات خوبی در حوزه ترمزهای ABS انجام گرفته که علاوه بر آن در حوزه ربات‌های صنعتی نیز کارهای قابل دفاعی انجام شده که در تلاشیم تا به مراحل توسعه، تجاری‌سازی و تولید برسانیم و  قراردادهایی با خودروسازان کشور در این راستا منعقد شود.


جوان‌پور عنوان کرد: واحد سراب نیز در حوزه پرورش ماهی فعالیت‌های خوبی داشته و طرح توسعه مزارع پرورش ماهی در دست مطالعه است و تاکنون در این امر بسیار موفق بوده‌اند. متناسب با واحدها و ظرفیت‌های آن‌ها و برای استفاده از املاک و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهری و استانی واحدها برنامه‌ریزی می‌کنیم و می‌خواهیم یک تحولی را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم که در جهت حل مسائل استان و کشور قدمی برداشته شود.


لزوم ترویج ادبیات کارآفرینی و بهره‌مندی از نیروهای جوان و تازه‌نفس در دانشگاه آزاد اسلامی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به لزوم بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی،‌ تصریح کرد: برای استفاده از حداکثر ظرفیت‌های دانشگاه، باید سازمان مرکزی اختیارات و مقررات واحدهای استانی را اصلاح کند و  در میان کارمندان، دانشجویان و استادان، ادبیات کارآفرینی و کسب‌وکار فرهنگ‌سازی شود.


وی خاطرنشان کرد: باید زمینه جذب نیروهای جوان و مخلص را فراهم کنیم، به‌ویژه در حوزه‌های فناوری نباید محدویت جذب وجود داشته باشد و جوانان و نخبگان زیر 40 سال به عرصه ورود کنند تا نیروهایی که رکود علمی دارند و هم‌خوانی خوبی با روند علمی و مسئله‌محوری باشکوه دانشگاه آزاد اسلامی ندارند، جای خود را به نیروهای تازه نفس واگذار کنند و دانشگاه به‌نوعی بازسازی شود و آموزش‌محور بودن به مسئله‌محور بودن تبدیل شود و فقط در حد شعار نباشد.


مسئله‌محوری در گرو اصلاح زیرساخت‌های دانشگاه است


جوان‌پور توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در برهه کنونی باید بتواند زیرساخت‌های خودش را که همان نیروی انسانی و قوانین و مقررات است، در راستای نگاه به افق آینده‌ طوری تنظیم کند که این افق در برنامه‌ها و آیین‌های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی دیده شود و مجموعه‌ای باشد که بتواند به‌صورت یک‌پارچه باهم حرکت کند؛ وگرنه اگر ما این موانع را برطرف نکنیم و فقط بگوییم که می‌خواهیم دانشگاه مسئله‌محور شویم، با شعار محقق نمی‌شود و باید زیرساخت‌ها، زمینه‌ها و اقداماتی را انجام دهیم که دانشگاه بتواند برای تبدیل شدن به دانشگاه مسئله‌محور آماده شود و این هم امری نیست که در محدوده یک ماه و دو ماه و یک سال انجام شود و زمان‌بر خواهد بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این کار عجله کنیم و مرتب فشار بیاوریم که منجر به انجام گرفتن کارهای مقطعی شود، هیچ ارزشی نداشته و باید به کارهای اساسی بپردازیم و دانشگاه را از اساس و بنیان به دانشگاه مسئله‌محور تبدیل کنیم.


انتهای پیام/4107/4116/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب